Kuidas käituda löökaugust läbisõitmisel

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Löökaugud Pärnus.
Löökaugud Pärnus. Foto: Ants Liigus / Pärnu Postimees

Igal kevadel pöördub Eesti autoteenindustesse palju sõidukeid, kelle omanikud on löökaugust läbisõitmise tagajärjel autole tõsiseid vigastusi põhjustanud. Amservi hooldusnõunik Martin Puhm selgitab, kuidas peaks autojuhid sellises olukorras käituma.


Löökauke põhjustab Puhmi sõnul jää, mis külmal ajal asfaldi pragudesse tekib. Kevadel, kui lumi sulab, tulevad augud välja ning on üldjuhul väga teravate äärtega ja üsna sügavad. Nendest läbisõidu vältimine on tihti pea võimatu.

«Kui tähistamata löökaugust läbi sõites auto ära lõhute, kvalifitseerub juhtum liiklusõnnetusena ning et hiljem tänava omanikult (näiteks linnalt), kahjutasu nõuda, tuleb kohale kutsuda politsei, kes sündmuse fikseerib,» õpetas spetsialist.

Kahju hüvitatakse enamasti vaid siis, kui sõidukile on sõlmitud kaskokindlustuse leping - omavastutuse osa tuleb ikkagi endal kanda ning hiljem nõuab kindlustusselts kahju välja tee omanikult. Tavaline liikluskindlustus ei korva sõidukijuhi enda poolt oma sõidukile tekitatud kahju, vaid ainult sõidukijuhi poolt kolmandatele osapooltele tekitatud kahju.

Löökaugust tekkinud kahjude hüvitamiseks tuleb sõidukijuhil kahjunõudega pöörduda teeomaniku poole. Autoomanik peaks taotluses sõiduki andmete kõrval märkima juhtunu täpse asukoha ja kuupäeva, samuti millised vigastused sõidukile tekkisid ning kuidas kahjujuhtum fikseeriti. Ka tuleb lisada arve või hinnakalkulatsioon kahju maksumuse kohta.

Peale seda, kui politsei on löökaugust läbi sõitmise fikseerinud, soovitatakse sõiduk esimesel võimalusel lasta spetsialistil üle vaadata, et vältida hilisemaid suuremaid kulutusi.

Tavaliselt saavad kahjustada amordid ja puksid ning sillageomeetria võib paigast minna. Harvad pole ka juhud, kui kahjustada saavad rehvid, kuhu löögi tagajärjel tekib deformatsioon (muna), mis mõjub nii juhitavusele kui ka sõidumugavusele. Harvematel juhtudel võib puruneda velg ning siis tuleb sõit katkestada. Kui varuratast ei ole, tuleb auto lasta teenindusse pukseerida.

Tihti ilmnevad aga löökaugu põhjustatud kahjud ja vigastused hiljem ning siis ei ole võimalik enam põhjustajat tuvastada Seepärast soovitab Puhm ma sõiduki veeremit kontrollida võimalikult kiiresti pärast löökaugust läbi sõitmist, et vältida kaudsete kulude tekkimist, näiteks kahe kuu pärast kulunud rehvide välja vahetamist.

«Kokkuvõttes soovitan kindlasti kõigil löökaukudest läbisõitmist vältida, ent kui see siiski juhtub, siis kutsuge esimese asjana kohale politsei ning seejärel toimige vastavalt eelpool öeldule,» lausus ta.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles