Takso pigistas turistidelt välja 15 eurot kilomeetri eest

Oliver Kund
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sõit läks kalliks - ühe kilomeetri kohta tuli välja käia keskmiselt 15 eurot.
Sõit läks kalliks - ühe kilomeetri kohta tuli välja käia keskmiselt 15 eurot. Foto: Erakogu.

Eestisse saabunud välismaalased said paarikilomeetrise taksosõidu eest Tallinna lennujaamast bussijaama 38-eurose arve. Taksofirma ütleb, et kõik on seaduslik ja sel moel nad oma kulud tasa teenivadki.

Kui eestlanna Marge juhitava rahvusvahelise projekti käigus Eestisse saabunud erialaspetsialistid juuni alguses oma esimese siin veedetud päeva järel muljeid vahetama hakkasid, tuli ilmsiks piinlikkust tekitav asjaolu.

Eri taksodega Tallinna lennujaamast bussijaama liikunud külaliste arved jäid 2,5-kilomeetrise sõidu eest vahemikku 6-8 eurot, ent iirlaste jalavaeva kergendamise eest küsis sohver kõhklemata ligi 38 eurot tööraha.

Esialgu ei osanud iirlased röövhinda kahtlustada, kuid möönsid hiljem tegelikke turuhindu võrreldes, et kui selline juhtum Dublinis aset leiaks, teeks see nad murelikuks.

Asja uurima asunud Marge avastas taksotšekilt, et hind on kujunenud röögatute tariifide tõttu. OÜ Taxi & Tansfer takso sõidab tšeki järgi kilomeetrihinnaga 5,5 eurot (85 krooni) ja ootetunni hinnaga 65 eurot (1014 krooni), kusjuures viimane hakkab tiksuma kohe, kui sõidukiirus langeb alla 12 kilomeetri tunnis. Võrdluseks – kallimaks peetav lennujaamas tegevusluba omav Tallink takso küsib kilomeetrilt 0,77 eurot, enamik linna taksosid aga vahemikus 0,5-0,65 eurot.

See ongi vabaturumajandus

Taxi & Transfer juhatuse liige ja taksojuht Toivo Kadu ei tahtnud juhtunut esialgu uskuda. «See ei ole võimalik, seal ei tule ka kõige parema tahtmise juures sellist arvet välja,» ütles Kadu, ning kahtlustas selle põhjusena Ülemiste ristmiku ehitusest tingitud ummikut.

Tšekiga tutvudes ilmneb siiski, et kõik klapib. Osaühingu alla koondunud taksojuhid just sellise hinnaga sõidavadki ning teave sellest on väljas ka sõiduki akendel.

Oma kodulehekülge, tellimiskeskust ega ühist logo ettevõttel ei ole. Silti «Takso» kandvad sõidukid leiavad kliente otse tänavalt, eelistades sadama ja lennujaama piirkonda. Majandustegevuse register kinnitab, et kõik load selliseks tegutsemiseks on firmal olemas. «Meil on vabaturumajandus,» põhjendas Kadu tavapärasest kümme korda kõrgemaid tariife.

Kadu möönis, et hind võib tunduda ebaõiglane. «Mina arvan, et lühikeste maade peale see ei ole ebaõiglane. Arvestades meie linna elu-olu, et kõik toimub siin kesklinna ümber – sadam, Viru hotell jne, siis see hind on sätitud nii, et 10 eurot sadamast Virusse oleks võimalik selle hinna järgi võtta,» selgitas ta.

«Olen meestele aastaid rääkinud, et ülejäänud juhtudel peaksid nad andma soodustusi. On selge, et see on tunduvalt kõrgem hind kui keskmine ja ei ole ilus panna inimest sellisesse olukorda, kus ta pärast kahetseb.»

Kadu põhjendas, et taksojuhtidel on selg vastu seina. Tallinna linn on põhiliselt jaotatud ära Tallinki, Tulika ja Tallinna taksode vahel, kelle masinad seisavad ka lennujaamas. Väiksematel konkurentidel pole õigust kuskil seista ja nende tegevus kujunevatki kulukamaks.

Nii tulebki taksodel otsida kliente magusatest paikadest, sealhulgas lennujaamast, mille juhtkond võitleb võõrtaksode vastu igapäevaselt. «Seal ongi võimalik klienti saada ainult siis, kui seal lepingulisi taksosid ei ole, näiteks on mitu lennukit järjestikku tulnud,» ütles Kadu.

Juhid teevad karuteene endale ja kolleegidele

Eesti Taksojuhtide Liidu esimees Lembit Poolak ütles, et röövhind ei tule talle üllatusena. Poolak tõi näite, et temani on jõudnud ka selline taksoarve, milles lennujaamast Tähetorni hotelli sõitnud kliendilt küsiti kokku 80 eurot ehk keskmiselt 5,7 eurot kilomeetrilt. Juunis iirlastele välja kirjutatud arvega seda aga võrrelda ei saa – nende jaoks läks kilomeeter taksosõitu maksma 15 eurot.

«Liigkasuvõtmist ei saa mitte üheski valdkonnas pidada õigeks,» ütles Poolak Taxi & Transferi tegevust hinnates. «Taksojuhid ei oska mõelda homsele päevale. Homne klient võib hinnast juba kuulnud ei olla, ega võta enam seda taksot. Need taksojuhid teevad endale ja oma kolleegidele karuteene ja see on kurb.»

Siiski ei pidanud Poolak juhtunut vaid taksojuhtide süüks – ka kliendil tuleb silmad lahti hoida.

«Täna on meie taksoturg ühtpidi üle küllastatud, teistpidi ei ole takso kliendile kättesaadav. Lennujaamal on lepingud küll, aga nende masinate arv ei taga alati kõigile reisjatele taksoteenuse osutamist. Pahatihti minnakse ka selle õnge, et ei vaadata üldse takso hinnakirja ja siin taksojuhti süüdistada ei ole päris õige,» leidis Poolak.

Kõrge hind iseenesest midagi seadusevastast ei ole ja seda võiksid pruukida kõik juhid. «Minu takso kilomeetri hind on 0,55 eurot päevasel ajal, aga keegi ei keela mul panna ka 5,50. Ainukene küsimus on see, et ma ausalt öeldes pärast seda ei julgeks enam inimestele otsa vaadata. Igaühel peab ikka südametunnistus ka olema.»

Sel nädalal teatas Tallinna linnavalitsus, et kehtestab taksoveoeeskirjades kliendi kaitseks nõude, et taksojuht peab klienti enne sõitu teavitama selle eeldatavast kulust. Pingutusi taksoturu korrastamiseks on teinud ka ministeerium, kus valminud ühistranspordiseaduse eelnõu annab omavalitsustele voli kehtestada taksoveo piirhinnad, et vältida röövimist.

Poolak ei suhtu kumbagi muudatusse hästi. «Teavitamisega on nii, et taksojuht ei ole ju lõppkokkuvõttes hiromant. Selleks mul taksomeeter ongi, et ta hinda loeks,» pareeris ta. Taksotariifi ülempiiri kehtestamine viiks Poolaku hinnangul aga varem või hiljem selleni, et kõik taksohinnad tõusevad ülempiirini.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles