Tarbijakaitseamet: pretensiooniõigus ja garantii ei ole sama asi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Külmkapp.
Külmkapp. Foto: SCANPIX

Meie toimetusse pöördus murelik, kellel läks üheksa kuud pärast Ottender ja Valgemäest külmkapi ostmist katki üks külmkapi riiulitest, kuid poodi minnes keelduti seda garantii raames välja vahetama.

Lähemal lugemisel selgus, et tõepoolest välistab Ottender ja Valgemäe oma garantiitingimustes «seadme töötamise seisukohalt ebaolulised vead», mille alla käivad näiteks pinnakriimustused, värvimuutused jms, mis on tekkinud seadme kasutamise käigus.

Samuti ei kuulu tasuta asendamisele normaalsest kulumisest tingitud osade rikked nagu hõõglambid, kaitsmed, liigutatavad ning kergelt purunevad klaas- ja plastmassosad (nupud, käepidemed, külmikute riiulid jms).

Tarbijakaitse kommunikatsiooniekspert Siiri Erala sõnul on garantii iga ettevõtte vabatahtlik kliendile antav boonus, mis on midagi enamat kui seadusega ette nähtud kaheaastane pretensiooniõigus.

«Garantii kestab näiteks tavaliselt pikemalt kui kaks aastat, aga garantiile võib iga ettevõte seada omad tingimused,» selgitas Erala.

Kui aga midagi läheb katki kahe aasta jooksul pärast ostu, siis kehtib pretensiooniõigus, mille puhul peab ettevõte toote parandama või asendama. Ka plastikriiulid, jalatsite lukud jne.

«Selleks aga peab klient poodi minnes ütlema, et ta ei soovi parandamist vastavalt garantiiõigustele, vaid tahab esitada pretensiooni. Nii, kui sa täidad vea kohta ära garantiikirja, kehtivad juba garantii reeglid, kus võivad olla ettevõtte poolt seatud kitsendused,» selgitas Erala.

Kestvuskaupade korral on kaupmehel kohustus ümber vahetada või parandada defektsed kaubad kahe aasta jooksul pärast müüki. Seda tingimusel, et kaup  tagastatakse kahe kuu jooksul pärast puuduste ilmnemist. Kui toodet pole võimalik parandada või ümber vahetada, peab kauplus ostusumma tagastama.

Garantii ja pretensiooniõiguse segamini ajamine on Eestis väga sage viga, mida teevad ka paljud klienditeenindajad. Selleks peabki tarbija ise oma õigusi selgelt teadma ja oma õiguste eest seismisel endale kindlaks jääma.

Tarbijakaitseamet:

  • Puudusega kauba korral on tarbijal õigus esitada kaebus kahe aasta jooksul alates ostmise päevast. Näiteks, kui ostetud jalatsid, pesumasin, jalgratas või mobiiltelefon lähevad kahe aasta jooksul katki, on tarbijal õigus poodi tagasi minna ja esitada pretensioon.
  • Kui viga ilmneb, tuleb toote kasutamine kohe lõpetada ja pöörduda viivitamatult (kindlasti mitte hiljem kui kahe kuu pärast) kaupluse poole.
  • Pretensiooni esitamiseks tuleb kauplusesse kaasa võtta ostudokumendid, näiteks tšekk kaardimakset tõendav pangatehingute väljavõte.
  • Kauplusel on õigus kahelda, kas asi läks katki kvaliteedivea tõttu või tarbija süül. Tarbijal on siinjuures oluline on teada, et esimese kuue kuu jooksul peab vea põhjuse tõendamisega seonduv olema korraldatud müüja poolt ning tarbija jaoks tasuta.
  • Kui selgub, et tegemist oli ikkagi tootmisveaga, on tarbijal esmalt õigus nõuda vea parandamist või asja asendamist. Kui parandamine või asendamine ebaõnnestub või pole võimalik, saab tarbija ostust loobuda ja oma raha tagasi küsida.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles