Lapsed mõjutavad ka suuri ostuotsuseid

Marina Lohk
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Caro / Scanpix

Tallinna Ülikooli psühholoogia instituudi reklaami ja imagoloogia osakonna juhataja Tiina Hiob rääkis tänasel tarbimisteemalisel konverentsil muu seas põhjustest, miks turundajad vaatavad laste poole.


Esiteks on laps otsene tarbija, kellel on ka natuke taskuraha. Kuid hoopis olulisem põhjus on Tiina Hiobi sõnul see, et lapsed suudavad kas või natukenegi suunata vanemate tarbimist. Vahel suudavad lapsed tema sõnul määrata ka suuremaid ostuotsuseid nagu auto või kinnisvara asukoht.

Lisaks on lapsed olulised tulevikutarbijatena. Lastele jäävad Hiobi sõnul kaubamärgid meelde, paljud mänguasjad kannavad näiteks juba tegelike kabamärkide sümboolikat või on vähemalt selle kaubamärgi värvikoodis.

Hiob tsiteeris Jacobsoni ja Mazuri raamatut: juba 6-kuused lapsed suudavad tajuda firmade logosid, kui nad 3-aastaseks saavad, oskavad nad juba konkreetseid brände nõuda.

Samuti on lapsed olulised reklaami levitajatena, saates edasi reklaamklippe ja muud sellist meelelahutuslikku.

Alates möödunud aasta novembrist on reklaam kooliealiste lasteasutuste, algkooli, põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse kasutuses olevates ruumides Hiobi sõnul keelatud, kuid kuidagimoodi imbub ta ikka sisse. Tema isiklik arvamus on, et kommertsreklaam ei peaks kooli jõudma.

Küsimusi tekitab aga Hiobi sõnul see, kas karastusjook sponsorlusena saab näiteks tulla koolilaste peole sisse; kas siis, kui kooli tuleb Lotte, räägib ta Lotte lugu või räägib Lotte kaupadest?

Kas konkreetse kaubamärgi toel õppekava korraldamine on õige, kas tootepaigutus õppevahenditel ilutseva kaubamärgi näol on reklaam?

Tiina Hiobi sõnul on oluline tõsta laste teadlikkust, neile tuleb õpetada ja seletada, mis ümberringi toimub, et nad oskaks teha teadlikke valikuid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles