Kadri Inselberg: stressirikkad ostupühad

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kadri Inselberg
Kadri Inselberg Foto: Liis Treimann

Iga aastaga kuulen üha rohkem inimesi rääkimas jõuludest suure põlgusega. Nad hindavad vaid seda, et töölt saab paar vaba päeva (sel aastal isegi päris mitu), kuid peamiselt kurdetakse selle üle, kuidas tuleb lõputult tõugelda kaubanduskeskustes, kulutada kingituste ostmiseks tohutuid summasid ja raisata kütust, sõites ringi mööda Eestimaad, et seekordsete pikkade pühade puhul kõigi sugulaste juurde jõuda. Ning jõululaulud on need, mida kuuldakse poodides terve detsembrikuu, kuni need südame pahaks ajavad.

Jõuludest on saanud täieõiguslik kommertspüha, millel pole paljude inimeste jaoks praktiliselt mingit muud mõtet kui üksteisele asjade ostmine ja saamine. Eks lapsedki oota ju pühade puhul peamiselt päkapikke ja jõuluvana. Ning seda, mida me kingiks ostma peame (tundub, et sel aastal vaid tahvelarvuteid ja nutitelefone), ütlevad meile tohutud plakatid linnatänavatel ja lõputud videoklipid teleekraanil.

Tänases Arteris vastavadki Eesti reklaamiinimesed küsimusele, kas jõulude kommertsialiseerumises on süüdi reklaamid. Esiteks lükkavad vastajad palli muidugi kristluse ja kolme Jeesusele Kristusele kinke toonud targa poolele, kuid üldiselt ei näe nad ise loomulikult kingipõhistes jõuludes mingit probleemi.

«Reklaamitegija aitab kingimüüjal lihtsalt edastada sõnumit, et mis on tänasel päeval need kõige vingemad ja väärikamad kingid.» «Ma arvan, et kommertsmaailm peabki ühiskonnale meelde tuletama, et jõulude aeg on andmise ja aja mahavõtmise aeg. Mis selles siis halba on?»

Mina arvan, et kommertsmaailm on ammu läinud igasugusest meeldetuletamisest kaugemale ja hakanud dikteerima, mida jõulud tähendavad. Peamiselt ikka ostupüha.

Loomulikult on reklaamide tegemine ja oma toote inimestele pähemäärimine nende inimeste töö, kuid nagu ka turunduskommunikatsiooni konsultant Evelin Mägioja rõhutab, peaksid vastutustundlikult mõtlema nii tootja ehk reklaamitellija kui ka reklaamitegija.

Näiteks ei saa kiirlaenufirmad enam otse välja öelda, et jõuluaeg on laenuaeg, kuid erakordselt palju laenureklaame näeme kogu pühade perioodi jooksul siiski. Kinkide jaoks pole inimestel ju kunagi piisavalt raha ja nii lihtsat väljapääsu nähes end paljud «pühademeeleolus» lõhki laenavadki.

Ning kui iga nurga peal kuulutatakse, et ainus ideaalne kingitus on mitusada eurot maksev tahvelarvuti, siis kartes lapse näol pettumust näha, see ühel või teisel moel ka soetatakse.

Kelle süü see ka ei oleks, kuid surve teha üha kallimaid ja «nutikamaid» kinke on muutnud perepühad lõplikult stressipühadeks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles