Sotsiaalmeedias reklaamitakse sageli ebaseaduslikult alkoholi

Tiina Kaukvere
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alkohol.
Alkohol. Foto: Tairo Lutter / SL Õhtuleht

Kõik ettevõtjad ei järgi sotsiaalmeedias tarbijatele kaupu ja teenuseid reklaamides Eestis kehtivat seadusandlust, enim rikkumisi esineb alkoholireklaami puhul, teatab tarbijakaitseamet.

«Facebookis on põhiline turundusstrateegia kaupade ja teenuste jagamine ja meeldivate hulka lisamine, mille kaudu levib reklaam võimalikult paljudele võrgustiku liikmetele,» ütles tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

Seejuures peavad ettevõtjad meeles pidama, et sotsiaalmeedia on samasugune reklaamikanal nagu iga teine, lisas ta.

Reklaamiseaduse järgi peab alkoholireklaam sisaldama hoiatust alkoholi võimaliku kahjuliku mõju kohta. Hoiatus peab olema märgatav, arusaadav ja selgelt eristatav muust teabest.

Mõnel alkoholiga seotud ettevõttel on hoiatus Facebooki esilehe päises ja igas konkreetses reklaami sisaldavas postituses seda pole. Tarbijakaitseamet on seisukohal, et hoiatus peab olema igas reklaamis.

Kui inimene näeb uudisvoos mõne enda tuttava jagatud reklaami konkreetse alkohoolse tootega, kuigi pole ettevõtet meeldivate hulka lisanud, siis on reklaam ikkagi temani jõudnud. Seetõttu peaks tarbijakaitseameti kinnitusel olema hoiatus igal jagataval fotol, kus reklaamitakse alkoholi.

Alkoholi loosimine keelatud

Tihti korraldavad firmad Facebooki-kampaaniaid, kus loosivad jagajate vahel välja alkoholi. Taolist taktikat kasutavad tarbijakaitseameti teatel sageli ööklubid. Reklaamiseaduse järgi on selline tegevus aga keelatud.

Samuti pole reklaamides lubatud otseselt kutsuda üles alkoholi ostma ega tarbima. Tarbijakaitseameti hinnangul võib otseseks üleskutseks pidada ka reklaamis allahindlustest ja soodustustest teavitamist.

Eelpool nimetatule lisaks on reklaamiseaduses alkohoolsete jookide reklaamimise osas palju muid keelde ja piiranguid. Seaduserikkumise korral ootab ettevõtjat rahatrahv.

Sooniste sõnul on amet viimasel ajal täheldanud alkoholireklaami ja -pakkumiste märkimisväärset kasvu sotsiaalmeedias, mistõttu on võtnud selle probleemi fookusesse. Muuhulgas palub amet end ka võimalikest rikkumistest teavitada.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles