Miks talvine diislikütus lubatust leebema külmaga hangub

Bensiinijaam.

FOTO: Elmo Riig / Sakala

Asjatundja sõnul hakkab laboritingimustes ka suurte miinuskraadide juures korralikult toiminud diislikütus välitingimustes varem hanguma, kuna seda mõjutab varem kasutatud kütus.

«Labori tingimustes määratakse diislikütusel nii hägustumispunkt kui ka külmfiltri ummistumispunkt vastavalt standardis sätestatud metoodikale. Katsete tegemisel ei kasutata auto mootorit, vaid külmakindlus määratakse detailselt kirjeldatud metoodika alusel,» selgitas Staoili tarne- ja logistikajuht Teedo Melts.

Reaalses elus aga mõjutab kütuse töökindlust ka konkreetse auto mootor, kütusefiltri soojendussüsteemi töökindlus, varem kasutatud kütuse kvaliteet, võimalik kondensaatvee osakaal kütuses ja sellest tulenevalt kütusefiltri puhtuse tase. «Teisisõnu võib kütusefiltrisse olla kogunenud näiteks suvise diislikütuse jääke, mis külmade ilmadega tekitavad probleeme,» selgitas Melts.

Eestis kehtestatud nõuete kohaselt peab talvediisel olema -26 °C kraadise külmakindlusega. Samas esimesed parafiinikristallid hakkavad  Meltsi sõnul tavalise talvise diislikütuse puhul tekkima juba -16 °C juures. «See veel sõidumugavusi ei mõjuta, kuid külma kasvades tekib ka parafiinikristalle rohkem,» tõdes Statoili esindaja. Ta lisas, et seetõttu müübki nende ettevõte talvekuudel vaid arktilist diislikütust. «Talve edenedes võib Statoili arktilise diislikütuse D* fortis külmfiltri ummistumispunkt küündida isegi -42 °C kraadini,» kinnitas Melts.

 Ta lisas, et kõikidel klientidel on õigus küsida oma jaemüüja käest diislikütuse vastavussertifikaati, kus on kirjas kütuse külmatalvusnäitajad. Kütuse jaemüüjal on kohustud seda kliendile näidata.

Eestis diislikütusele esitatavaid kvaliteedinõudeid reguleeriv standard sätestab, et suvisel perioodil (1.03 – 30.11) on lubatud Eestis müüa suvist diislikütust külmfiltri ummistumispunktiga vähemalt -5°C. Alates 1. detsembrist tuleb müüa aga talvist diislikütust külmfiltri ummistumispunktiga vähemalt -26°C ja hägustumispunktiga -16°C. Samas lubab vedelkütuseseadus Eestis müüa talvisel perioodil ka suvist diislikütust, kui see on tarbijale arusaadavalt tähistatud, kui samas müügikohas on saadaval ka talvine diislikütus.

Näitajaks, millega iseloomustatakse diislikütuse võimet külmale vastu pidada, on hägustumispunkt ehk temperatuur, mille juures tekivad kütuses esimesed parafiinikristallid. Teiseks sarnaseks näitajaks on külmfiltri ummistumispunkt – temperatuur, mille juures on parafiinikristalle nii palju, et need ummistavad sõiduki kütusefiltrid.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada
Tagasi üles
Back