Importkaup võidab eestlaste südamed

Liis Velsker
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti toiduained turul.
Eesti toiduained turul. Foto: Laura Oks / Postimees

Aasta-aastalt on langenud nende inimeste osakaal, kes eelistavad Eestis kodumaiseid tooteid: kui 90ndatel eelistasid kodumaist ligi 100 protsenti vastajatest, siis mullu oli see näitaja 78 protsenti.

Langus on suurem olnud just nooremate alla 35-aastaste tarbijate hulgas, selgus täna põllumajandusministeeriumis tutvustatud TNS Emori läbiviidud uuringust «Eesti elanike toidukaupade ostueelistused ja hoiakud 2012».

TNS Emori uuringueksperdi Aivar Voogi sõnul saab seda selgitada globaalse meedia mõjudega, mille suhtes nooremaealised on vastuvõtlikumad ja avatumad. Vanemaealised jällegi konservatiivsemad. Tunamullu eelistasid kodumaiseid toiduaineid 83 protsenti küsitletutest. 2004. aastal aga 90 protsenti eestlastest.

Importtoodetest on populaarseimad makaronitooted, viin ja toiduõli. Kodumaist päritolu toidukaupade eelistamine püsib jätkuvalt kõrgeim kartuli (89 protsenti) ning erinevate piima- ja lihatoodete puhul (näiteks värske liha puhul 85 protsenti).

Kodumaiste toodete peamised iseloomulikud tunnused on inimeste jaoks harjumuspärane maitse, värskus ja usaldusväärsus. Järgnesid kvaliteet ja tervislikkus. «Kodumaiseid tootjaid, kes on tegutsenud siin juba sada aastat, teatakse. Just see järjepidevus tagab usaldusväärsuse,» kommenteeris Voog. Ka ostuostust mõjutab kõige rohkem just toote maitse.

Kodumaiste toidukaupade iseloomulike tunnuste puhul mainiti kõige vähem pikka säilivusaega ja pakendi välimust/kasutamise mugavust. Ka soodne hind oli kodumaiste toiduainete iseloomulike tunnuste juures alles 9. kohal.

Samas nentis Voog, et on olemas käärid hoiakute ja tegeliku ostukäitumise vahel. «Kuigi ma eelistaksin osta kodumaist, aga kuna kaubanduskett seda ei paku, siis ma ei saagi seda osta,» sõnas ta. Uuringu tulemused näitavad, et päritolumaa ostjate jaoks otseselt oluline ei ole. Kodumaisus muutub oluliseks just seda iseloomustavate omaduste poolest: eelkõige maitse ja värskuse poolest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles