Autokooli vahetamine paneb rahakotile põntsu

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Õppurile, kes soovib autokooli vahetada, võib mõnes koolis dokumentide väljastamine minna maksma koguni 50 eurot. Autokoolide Liidu juhi Enn Saardi sõnul võiks selle «vaeva» eest küsida maksimaalselt viis eurot, mitte rohkem. 

Tarbijakaitseametisse on pöördunud mitmed inimesed, kes kurdavad, et on soovinud ühel või teisel põhjusel autokooli vahetada, kuid on selle eest pidanud maksma kõrget hinda. Kuna hinnakujundus on vaba ja ettevõtjal on õigus kehtestada oma toodetele ja teenustele ise hindu, siis saab tarbijakaitseamet siinkohal vaid soovitada enne autokooli valikut veidi eeltööd teha ehk uurida, millised on tingimused, kuidas leping lõpetada ja kas selleks on mingisugused piirangud. Sekkuda ei saa siin ka autokoolide liit, kuna tegemist on puhtalt autokooli ja õpilase vahelise tehinguga.

Samas leidis Saard, et iga inimene peaks maksma tehtud töö eest ning siis peaks kuidagi tõendama, kas ühe dokumendi väljastamine on tõesti väärt näiteks 26 või 50 eurot. «Sekretäri poolt ühe paberi täitmine peaks kõige rohkem maksma viis eurot, viisakas oleks siiski küsida raha saadud teenuse eest,» märkis Saard. 

Autokooli vahetamise tasu on üldjuhul ette nähtud lepingus, millele on õppur ise alla kirjutanud. Ent on ka autokoole, kus kehtib suusõnaline leping ning seda suurem võib olla vahetussoovi korral üllatus. Paljudes koolides aga ei küsitagi sellist tasu. 

«Elu on näidanud, et odav kool peab kuidagimoodi teenima ja siis hakkavadki sellised probleemid pihta. Midagi ei ole teha – kui koolil on ikka järjekord ukse taga, siis ei küsita kelleltki ka mõttetut lisaraha,» tõdes Saard.

Ta leidis, et täna on probleem pigem Tallinna keskne, kuna autokoole on siin natuke liiga palju.

Emotsionaalne otsus

Üheks selliseks kooliks, kus lepingukaardi ja teiste dokumentide väljavõtmise eest tuleb tasuda 50 eurot, on e-Autokoolitus. Selle juhi Vladimir Tabujevi sõnul on lepingus kenasti selline punkt sees ja seda kahel põhjusel. «Tegemist võib olla emotsionaalse otsusega, mis tähendab, et inimene võib veel 50 euro tõttu ümber mõelda ja hiljem tänada, et siiski autokooli ei vahetanud,» sõnas Tabujev.

Teise põhjusena tõi mees välja, et kuigi autokooli poliitika on kliendi õiguste kaitsmine, siis samal ajal peab autokool kaitsma ka enda õigusi. «Meil on väga odavad kursused, me ei võta teooria eest kuigi palju raha. Kui aga eksamitega probleemid tekivad, tahab kaval klient üle minna teise autokooli, kus mõni tuttav võib-olla väga kergekäeliselt tunnistuse väljastab. Normaalne klient sooritab kõik eksamid meil ja saab meilt ka siis lõputunnistuse,» rääkis Tabujev.

Just seoses e-Autokoolituses nõutava tasuga on pöördutud ka tarbijakaitseameti poole. Ent amet on kursis, et autokool sõlmib kliendiga kirjaliku lepingu ning inimene peab juba enne allkirjastamist mõtlema, kas on sellega nõus või ei.

Ridade vahele peidetud

OÜ Autosõidu juhataja Indrek Madar ütles, et nemad küsivad autokooli vahetada soovivalt õpilaselt kümme eurot. «Arhiivi minekul ja väljavõtte tegemisel teeb inimene tööd, sellega kaasneb ajakulu ja nii kujuneb ka hind,» selgitas Madar.

Madar, pidades silmas kõrgemaid hindu, rääkis samuti, et väga odavates autokoolides võib ette tulla peidetud tasusid. «Inimene valib esialgu kooli eesmärgiga see lõpetada, ent kui tegemist on väga odava kooliga ja kvaliteeti ei ole, siis võivadki tekkida probleemid,» lausus Madar ja lisas: «Kes meist neid pikki lepinguid ikka nii täpselt läbi loeb, kuid ridade vahele on võimalik nii mõndagi ära peita. Noored kirjutavad sageli lepingule «plõksti» alla ja korras.»

Tarbijakaitseameti pressiesindaja Kadri Pauli sõnul on paraku tõesti nii, et hinnakujundus on vaba ja ettevõtjal on õigus kehtestada oma toodetele ja teenustele ise hindu. «Tarbijale on oluline, et hinnainfo oleks kättesaadav ja üheselt mõistetav, et ta saaks teha teadliku valiku valida sobivaim autokool,» ütles Paul, kes toonitas, et enne autokooli valikut on oluline teha veidi eeltööd, see tähendab uurida, millised on tingimused, kuidas leping lõpetada ja kas selleks on mingisugused piirangud.

Võlaõigusseaduse järgi loetakse lepinguks ka suulist lepingut, kuid kui leping on sõlmitud suuliselt, on hilisem tõendamine kokkulepete osas raskendatud. Autokool võib sõlmida õpilasega eraldi kirjaliku koolituslepingu, aga autokooli lepingutingimused (tüüptingimused) võivad olla üleval ka autokooli kodulehel ja viide tüüptingimustele võib olla ka autokooli õpilasele edastatud arvel.

«Autokoolil on õpilaselt õigus lisatasu nõuda lähtuvalt sellest, millised on olnud lepingutingimused, ja sellest, mis on olnud lepingu lõpetamise aluseks, ning samuti lähtuvalt võlaõigusseaduse paragrahvi 191 lõikest 1, mille järgi on koolil õigus õpilaselt kinni pidada summa põhjendatud kulutuste osas,» selgitas Paul. Ta lisas, et soovitav oleks valida koolitus selliselt autokoolilt, kes sõlmib teenuse osutamiseks kirjaliku lepingu, et vältida edaspidiseid vaidlusi ja arusaamatusi.

Peaks silmas pidama, et enne koolituse eest arve tasumist peab saama taasesitamist võimaldavas vormis info maksetingimuste kohta, samuti info selle kohta, mis võib kaasneda lepingust taganemisega.

Tarbijakaitseametisse on seoses autokoolidega pöördutud näiteks sellega, et inimene on mõnda aega käinud autokoolis, kuid siis soovib mingil põhjusel õpingud katkestada ja koolilt raha tagasi saada ja samuti seoses üleminekuga teise autokooli.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles