Olid rongid, nüüd on park

Meelis Luht
, Eesti Meedia juhatuse liige
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Moodsa High Line'i panoraam: pargi pikkus on miil ehk 1,6 km, kõrgus maapinnast 30 jalga ehk üheksa meetrit, avatud kella 7–23. Foto on tehtud mobiiltelefoniga.
Moodsa High Line'i panoraam: pargi pikkus on miil ehk 1,6 km, kõrgus maapinnast 30 jalga ehk üheksa meetrit, avatud kella 7–23. Foto on tehtud mobiiltelefoniga. Foto: Meelis Luht

Oh üllatust, kui maailma metropoli kivifassaadide vahelt leiab miilipikkuse riba õhku kergitatud rohelust. Aga kuidas sinna üles saab?
 

Üks päev, 1. mai, kevad, New York. Tahaks seda kõike, kohe ja korraga. Mõtlesin, et laenutan jalgaratta ja teen Manhattanile tiiru peale. Hea idee, ütles kolleeg, kuid kindla peale minek on siiski High Line. Vanale raudteesillale rajatud park või jalutusrada või kuidas iganes te seda nimetada soovite. Siis ma seda veel ei teadnud.

Panin vanad ja juba paaril hommikul Central Parkis räsitud Nike tossud jalga ja hakkasin minema. Algul ikka rattalaenutusse. Pidasin poistega nõu, kuid huvilisi sebis ümber nii palju, et jätsin asja sinnapaika. Kaardi järgi tundus High Line päris lähedal, nii et kõndisin Hudsoni jõe kallast mööda lõuna poole.

Vasakul, see tähendab maa pool, paistis mingi roostetanud sild – on see tõesti lubatud High Line?! Läksin vist algusest mööda, ei teagi, kuidas sinna üles saan. Inimesi ka pole, vaid punane tööpiirkonda tähistav võrk. Pettumus. Kõmbin edasi.

Garaaži ees vestlevatelt töömeestelt kuulen, et trepp üles alles tuleb. Kergendus – aga on see High Line ikka see õige? Läbipaistev metalltrepp ei luba midagi.

Nüüd olen üleval. Vanasti sõitsid siin rongid, nüüd ütleksin, et see on park.
New Yorgi kivi- ja klaasmajade vahel annab tihti taevastki kiigata, siin on aga kevad, meie omast veel mitu nädalat ees.

19. sajandi keskel rajati siia raudtee, tööstuse jaoks. Raudtee sai kurikuulsaks siin juhtunud õnnetuste tõttu ja nende vältimiseks pandi veduri ette punase lipuga ratsanik West Side Cowboy. Vähe!

Ohutuks liiklemiseks tõsteti rööpad läinud sajandi kolmekümnendatel maast pea kümne meetri kõrgusele ja juba oligi 1980, kui siin sõitis viimane rong. Neli aastat tagasi avati park.

Puud, liiprid, lilled, rööpad, vahepeal veel korraks jaamast ka läbi. Juba on rongi tunnegi. Lahe! Meil on seda kõike nii palju ja igal pool. Ja ikka imestad. Eestis tabaks ehk newyorklast sama, kui Mäo ristist vaataks talle vastu Empire State Building.
Mais näeme!

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles