Taksojuhid: pagasitasu võiks olla kaks eurot

Osa rahast sokutasid Riia lennujaamas tegutsenud vargad naisreisja pagasisse, et jälgi segada.

FOTO: Caro / Scanpix

Postimehega suhelnud taksojuhid suhtuvad MTÜ Eesti Taksojuhtide Liidu poolt tehtud ettepanekusse hakata pagasi eest tasu küsima üsna erinevalt: kes on poolt, kes vastu ja kellel on täiesti ükskõik. Takso kliendid on aga sellise lisatasu kehtestamise vastu.

Anonüümseks jääda soovinud Eesti Draamateatri juures ootav taksojuht Andrei on igati pagasitasu kehtestamise poolt. Ta leidis, et klientidelt võiks küsida näiteks kaks eurot. «Väljun autost, võtan pagasiruumist kohvri… selle eest võiks küll tasu küsida, kuna see on minu tööaeg,» leidis Andrei. Ta lisas, et mõnel inimesel on kolm kohvrit, mis kõik vaja pagasiruumi paigutada, samas sõidab klient võib-olla paarsada meetrit ja arve on ainult kolm eurot. «Mul on odav takso ja kütus kulub!» märkis mees.

Sealsamas kurtis taksojuht Aivar, et kliente on niigi vähe, otsitakse odavamaid taksosid, ning pagasi eest lisatasu ei oleks küll tarvis küsida. «Samas võiks kindlaks määrata taksohindade alampiiri, kuna mõned firmad sõidavad selliste hindadega, et no see ei ole lihtsalt võimalik, arvestades seda, mis maksab kütus! Ise ei teeni ja ei lase ka teistel teenida,» ohkas Aivar. 

Juri Tallink Taksost leidis aga, et tal on täiesti ükskõik. «Meil on uued autod, seega on ükskõik, kas selline asi tuleb või ei tule,» märkis Juri, kes kuulis ettepanekust just raadiost. Ent see ei üllatanud teda, ta kordas, et tal on ükskõik. Juri ei arvanud, et pagasiveo eest tasu küsimisel kliente vähemaks jääks, neid olevat tema sõnul juba niigi vähe, kuna tallinlastele on ühistransport tasuta. «Eks see kehtestatakse vast väga suurte kohvrite puhul, ent palju neid kliente ikka selliste kohvritega ringi liigub,» tõdes ta.

Estonia ees FIEna töötav taksojuht märkis aga napisõnaliselt, et umbes 15 aastat tagasi olevat mõned taksofirmad sellise tasu kehtestanud, kuid see polevat ära tasunud. Tema sõnul said inimesed kurjaks, et taksod röövivad, mistõttu kaotati lisatasu kiiresti.

Taksojuhid liidu ettepanekust suurt midagi ei teadnud. MTÜ Eesti Taksojuhtide Liidu juht Lembit Poolaku sõnul arutatigi ettepanekut väiksemas ringis. «Kuna eelnõu oli juba riigikokku jõudnud, siis aega nappis katastroofiliselt ning ajamahukaid küsitlusi ega uuringuid taksojuhtide seas me teha ei jõudnud,» valgustas ta. 

Kliendid ei poolda

 Medõena töötav Irina, kes sõidab üldiselt odavamate taksodega, ei ole sellise ettepanekuga sugugi nõus. «Siis ma lihtsalt rohkem taksoga ei sõida! Inimesed on niigi vaesed, miks siis kehtestada veel mingisuguseid lisatasusid?» tekkis Irinal küsimus.

Leena, kes samuti medõena töötab, sõnas, et taksoga sõitmine tuleb praegu kohati odavamgi kui autoga sõitmine, mistõttu eelistabki ta mõnikord taksot. «Eks ma hakkan siis hoolega valima, milline takso ei ole lisatasusid kehtestanud, ja kui seda kõik teevad, siis valin lihtsalt odavaima hinnaga takso. See aga, kui pean hakkama taksofirmadest uurima, palju teie või teie pagasitasu küsite, toob endaga kaasa rohkem vaeva,» arvas Leena.

«Maksan ju kilomeetritasu, seega miks peaksin veel lisaks pagasi eest maksma? See oleks ülekohtune, täitsa müstika!» üllatus kolme lapse ema Tiina Vainjärv, kelle sõnul võiksid taksofirmad panustada pigem kvaliteeti. «Tähtis on puhas, kiire ja kvaliteetne teenus. Samuti võiksid taksojuhid viisakamad olla,» märkis naisterahvas, kes pagasiveotasu kehtestamist ei poolda.

Tasuta lõunaid ei ole

Lembit Poolak selgitas, et kui kunagi võisid taksojuhid oma hinnapoliitikat vabalt kujundada, siis nüüd on Eestis taksoveo valdkonnast hiilivalt kujunemas ettevõtlusvabaduste suurimate piirangutega tegevusvaldkond ja sellele juhtiski ta oma ettepanekutega riigikogu majanduskomisjoni ja õiguskantsleri tähelepanu.

Probleem seisneb selles, et seadusandja on piiranud taksoveol lubatud teenuste loetelu, millele vedaja võib ainult ühe hinna kehtestada. Lubatud loetelust puudub pagasivedu ja seega puudub võimalus saada vedajal tasu taksoga veetava pagasiveo eest. «Tasulise pagasiveo keelamisega piirab riik ettevõtlusvabadust ja vähendab seega vedajate jätkusuutlikust,» toonitas Poolak.

Tallinn on kehtestanud taksodele pagasiruumi kohustusliku suuruse – 400 liitrit – mis tähendab, et taksoveol kasutatav sõiduk peab olema suurem ning maksab väiksemast sõidukist ka rohkem. Pagasivedu toob liidu kinnitusel kaasa suurema kütusekulu ja pagasi transpordil pagasiruumi kahjustusi. Aastakümneid taksojuhina töötanud Poolaku kinnitusel kaotab uue auto pagasiruum juba mõne aastaga oma välimuse.

Tema arvates ei peaks tasu küsima paari väikese koti eest, küll aga klientidelt, kes reisivad mitme suure kohvriga. Ta lisas, et Soomes küsitakse pagasi eest kaks eurot, mis liidetakse lõppsummale ja nii võiks olla ka meil. Lõplikud pagasikaalud kehtestavad aga lõpuks kohalikud omavalitsused.

«Meie tarbija on täna väga hinnatundlik, raha ei ole kellelgi palju, samas aga tasuta lõunaid ei ole,» leidis ta ja lisas: «Tarbija peab aru saama ühest väga lihtsast asjast: meil ei ole võimalik oma teenusele peale maksta. Taksoteenindaja peab saama teatud aja jooksul sõiduki välja vahetada, seda hooldada ja osta elementaarset igapäevaselt kallinevat kütust. Raha laekub meile ainult ja ainult kliendi käest. Taksojuhtide toimetulek on tänasel päeval löögi all.»

Poolak lausus, et ettepaneku jõustumisel ei tähenda see, et kõik taksod hakkavad pagasitasu küsima, kuid neile peaks vähemalt antama võimalus selle eest tasu võtta.

Veel hulk ettepanekuid

Pagasitasu kehtestamine on vaid üks paljudest ettepanekutest, mida liit majanduskomisjonile tegi. Muuseas soovitakse ka, et väljapoole teeninduspiirkonda tellimusele sõites võib taksojuht taksomeetri sisse lülitada juba teeninduspiirkonna piiri ületamisel.

Täna kehtiva seaduse ja eelnõu järgi ei tohi Tallinnas tegevusloa saanud taksojuht teenindaja kliente näiteks Keilas, Sakus ega Viimsis. See saaks olla võimalik ainult siis, kui Tallinn oleks kõigi kohalike omavalitsustega sõlminud vastava lepingu, seaduse muutmisel lepingut ei oleks aga vaja ja ametnikel oleks vähem tööd.

«Kui klient soovib näiteks sõita Keilast Sakku, siis üldjuhul teda ei taheta teenindada, kuna see on kehtiva seadusega keelatud ja juht teeb tühisõitu Keilasse ja Sakust tagasi Tallinnasse. Tal ei ole õigust jääda Sakus ootama uut klienti, ja olgem ausad, ei ole ka mõtet, kuna tellimus tuleb võib-olla alles kolme nädala pärast. Selline suur tühisõit ei kata taksojuhi kütusekulu. Samas ei ole tasuta ettesõit ju keelatud, küsimus on rohkem poolte kokkuleppes, hinnakujundus peab olema paindlik,» rääkis Poolak.

Liidupoolsed ettepanekud ühistranspordiseaduse eelnõusse 404SE tulevad majanduskomisjonis arutlusele neljapäeval. Liit soovib, et aastatepikkune ebamäärane olukord lõppeks. Poolak rõhutas, et nad on igati nõus kompromisse looma, et lõpuks jääksid lauale lahendused, mis vastaksid nii taksojuhtide ootustele kui ka klientide vajadustele.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada
Tagasi üles
Back