Saku sai ebaeetilise «pehmokampaania» pärast trahvi

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

Reklaamikampaanias kutsuvad sõbrad naisega kodus aega veetva mehe pubisse ning kui mees keeldub, siis naeruvääristavad teda ja kutsuvad "pehmoks".

FOTO: www.saku.ee ekraanitõmmis

Eesti Õlletootjate Liidu aukohus leidis, et Saku õlletehase «pehmokampaania» läks vastuollu eetikakoodeksiga ning naeruvääristas ühiskondlikke väärtuseid, mistõttu tehti õlletehasele 3000 euro suurune trahv. 

Perearst ja Eesti Tervise Fondi juhataja Eero Merilind palus Eesti Õlletootjate Liidu aukohtul anda hinnang Saku «pehmokampaaniale». Merilind palus, et aukohus analüüsiks, kas reklaamikampaania «pehmovaba maitse» on vastavuses õlleliidu eetikakoodeksis toodud sättega, et tootjad tagavad õlle ja muude alkohoolsete jookide reklaami kooskõlas olemise heade kommete ja ühiskonnas üldtunnustatud väärtusarusaamadega.

Samuti palus Merilind, et aukohus hindaks eraldi reklaami, kus mees pannakse otseselt valima perega koosolemise ja sõpradega pubisse mineku vahel. Mees valib viimase ning reklaam annab sõnumi, et õige mees valib pubi ja joomise. Seega palus Merilind, et aukohus hindaks, kas reklaam vastab eetikakoodeksis toodud sättele «tootjad ei halvusta kainena olemist».

Merilinnu pöördumist arutasid aukohtu esimees Jüri Paap ning liikmed Rando Antsmäe, Rein Iida, Maris Jesse ja Lemmi Oro. Aukohus leidis, et Merilinnu kaebus on õigustatud. Aukohtu hinnangul naeruvääristab või halvustab kampaania ühiskonnas üldtunnustatud väärtusarusaamu ning rikub seega ka eetikakoodeksit.

Näiteks antakse korduvalt mõista, et meheks olemist võrdsustatakse Saku Originaali joova mehega. Teistsugust käitumist või maailmavaadet aga taunitakse.

Reklaamklipi viimane lause «Lähme teeme õlled!» on samuti vastuolus eetikakoodeksiga, kuna otsene üleskutse alkoholi joomiseks on keelatud.

Samuti halvustatakse kampaanis sõprade seltskonnast klubist lahkumist, et koju minna. Aukohtu hinnangul kutsutakse üles sõpradele koju minemise kohta valetama.

Aukohus otsustas, et Saku õlletehasele tuleb määrata trahv ning keelata reklaamkampaanias klipp, kus sõbrad kutsuvad kodus toimetanud kaaslast välja õlut jooma. Samuti reklaam klubist lahkumise kohta. Lisaks määrati õlletehasele 3000 euro suurune rahatrahv.

Saku: reklaam on väärtustega kooskõlas

Saku Õlletehase turundusdirektor Kadri Ärm ütles, et aukohtu otsus on Sakule hoopis kompliment, sest reklaamid said palju tähelepanu. «Meile teadaolevalt ei olnud ka õlleliidu aukohtul lihtne otsust teha -  erinevaid emotsioone ja muljeid, mida reklaam tekitas, käis aukohus arutamas koguni kahel korral. See näitab, et tegemist on subjektiivselt tõlgendatava probleemipüstitusega, millele ei ole ühest vastust ega hinnangut,» selgitas Ärm.

Saku jääb aukohtuga eriarvamusele. «Meie hinnangul on reklaam teostatud ühiskondlike heade tavade ja väärtushinnangutega vastuollu minemata. Reklaam ei sisalda üleskutset, et mehelik või reklaamikeelselt «mittepehmolik» käitumine tähendab igal õhtul pubis käimist,» rääkis Ärm. Aja mahavõtmine mõnel õhtul ning selleks pubisse sõprade seltskonda minemine ei ole Ärmi kinnitusel meie ühiskonnas taunitav tegevus. «Samuti ei kahjusta sedalaadi sotsiaalne suhtlemine, juhul kui seda just liiga tihti ei tehta, peresuhteid ega kahjusta väärtusarusaamu.»

Teleklipp «Pehmovaba maitse» on juba ligi aasta vana ning täna enam eetris ei ole. Tarbijakaitseametile antud lubaduse kohaselt eemaldas Saku juba varem lause «Lähme teeme õlled!» teleklipist.

«Õlletootjate liidu liikmena on Saku õlletehas üks aukohtu asutajaid ning õlleliidu vabatahtliku eetikakoodeksi järgijatest,» väitis Ärm, kelle kinnitusel on õlletehase hinnangul õlleliidu aukohtul selge roll Eesti alkoholipoliitika kujundamisel. «Loodame, et aukohus fokusseerib oma tähelepanu senisest kaalukamatele diskussioonidele Eesti rahva tervise ja alkoholipoliitika suunal.»

Toimetus ootab lugejate küsimusi Saada küsimus

Populaarne

Tagasi üles