Tarbijakaitseamet: Buduaarist ostes jälgi seda, kes on kauba müüja

Liis Velsker
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Buduaari veebilehekülg.
Buduaari veebilehekülg. Foto: Mati Hiis / Õhtuleht

Tarbijakaitseamet paneb inimestele südamele, et populaarsetest kuulutus- või kauplemisportaalidest nagu Buduaar ostes tuleks jälgida seda, kes on kauba müüja.

Tarbijakaitseamet soovitab veebikeskkonnas kaupa ostes endale selgeks teha, kas veebipood kuulub juriidilisele isikule või eraisikule. Kui müüjaks on eraisik, peab olema valmis selleks, et kaubale või teenusele ei kehti seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused. Näiteks ei kehti eraisikult ostetud toodetele kaheaastane pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane tagastusõigus jne.

Samuti ei saa tarbijakaitseamet sekkuda eraisikuvahelistesse vaidlustesse, mis võivad tekkida siis, kui ostetud kaup ei jõua kohale või osutub ebakvaliteetseks.

Mitme Eesti vautšeriportaali kallimaid hindu võrreldes välismaiste kupongilehekülgedega (nt sportsdirect.com) kommenteeris tarbijakaitseamet tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski nii: «Siin on vaid tõdeda, et hinnakujundus on vaba ning on võimalus valida endale sobiv pakkuja, sealhulgas ka väljaspool Eestit.»

Tarbijakaitseameti soovitused e-poest ostjale:

  • Enne kauba tellimist tutvu tähelepanelikult tellimistingimustega.
  • Tee selgeks, kas veebipood kuulub juriidilisele isikule või eraisikule. Selle, kas e-pood on ikka e-pood või on tegemist eraisikuga, saad selgeks, kui vaatad enne raha maksmist, kellele teed ülekande. See tähendab, et tuleb vaadata, kes on märgitud maksekorraldusel saajaks. Samuti saab seda kontrollida äriregistrist. Kui ettevõte ei ole äriregistris registreeritud kui juriidiline isik, võib eeldada, et veebipoe kaudu tegutseb eraisik.
  • Kui müüjaks on eraisik, pead olema valmis selleks, et kaubale või teenusele ei kehti seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused. Näiteks ei kehti eraisikult ostetud toodetele kaheaastane pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane tagastusõigus jne. Samuti ei saa tarbijakaitseamet sekkuda eraisikuvahelistesse vaidlustesse, mis võivad tekkida siis, kui ostetud kaup ei jõua kohale või osutub ebakvaliteetseks.
  • Kui kaupa müüval veebilehel olev info ei ole piisavalt ülevaatlik, esita oma küsimused otse klienditeenindajale. Võid paluda, et müüja annaks olulise suulise info (maksetingimused, kauba tagastamise võimalused, müügigarantii jms) Sulle ka kirjalikus vormis. See aitab lahendada hilisemaid võimalikke pretensioone.
  • E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine info:
    • ettevõtte nimi,
    • asukoht,
    • e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul saab pöörduda;
    • kauba tagastamise ja garantii tingimused;
    • kui kaua võtab aega kauba kohalejõudmine ja mis tingimustel toimub sobimatu kauba korral selle tagastamine;
    • kes on vastutav tagastamiskulude kandmise eest.
  • Välismaiste e-poodide puhul peaks olema ka märgitud, milliste riikide seadused sealt ostes kehtivad.
  • Kõige rohkem pööra tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised lisakulud (posti- või teenustasud) võivad hinnale lisanduda.
  • Internetist ostmisel hoia alles kogu ostuga seotud teave ning kirjavahetus (toote või teenuse kirjeldus, vormistatud tellimus, kaupleja kinnitus tellimuse kättesaamise kohta jms).
  • Juhul, kui müügifirma soovib osa kauba hinnast ettemaksuna, peab see olema lepingutingimustes kirjas. Kui aga nõutakse kogu summa ettemaksuks, siis kaalu, kas ettemaks on tasakaalus kauba ootamise ajaga! Kui Sul tuleb kaupa/teenust väga kaua oodata, kuid samas nõutakse 100-protsendilist ettemaksu ning müüja ei tundu täiesti usaldusväärne, tasuks otsida alternatiive. Samuti on risk väiksem, kui teed makse deposiitarvele. Sel juhul toimub maksmine n.ö kolmanda isiku kaudu ning müüjale kantakse raha üle alles siis, kui Sa oled kauba kätte saanud ning seda kinnitanud.
  • Internetiostude eest on mõistlik maksta ka krediitkaardiga, sest ebaausa kaupleja otsa komistamisel on Sul nii suurem võimalus ettemakstud summa panga abiga tagasi saada.
  • Kui võimalik, siis võiksid eelistada kauplejaid, kes kasutavad lunaraha teenust, mille puhul tuleb Sul kauba eest maksta kullerile või postkontoris, kui kaup juba kohal.
  • Enne lõpliku ostuotsuse tegemist tasub veel otsida lisainfot müüja varasema tegevuse ja ostjatega käitumise kohta. Vaata kindlasti üle tarbijakaitseameti must nimekiri e-kauplejatest, kes ei täida seadusi.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles