Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Kristlik organisatsioon nõuab kampaania «Kumm on seks» viivitamatut peatamist

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
TAI kampaania. | FOTO: www.decivitate.ee

SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks esitas tarbijakaitseametile väärteoteate seoses Tervise Arengu Instituudi ja Eesti Seksuaaltervise Liidu eestveetava kampaaniaga «Kumm on seks».

Esitatud väärteoteates sedastatakse, et kõnealune kampaania on jämedas vastuolus õige mitmete reklaamiseaduse sätetega ning tuleb seetõttu viivitamatult peatada.

Samuti väljendatakse pöördumises kahetsust selle üle, et Eestis lokkab pea kõikjal kõlvatu ja seadusega vastuolus olev reklaam, ent vastavalt kohustatud riiklikud institutsioonid ei astu probleemi ohjamiseks pea mingisuguseid samme.

Väärteoteates seisab, et kampaania «Kumm on seks» on vastuolus kõigi järgmiste reklaamiseadusest tulenevate nõuetega: § 3 lg 4 kohaselt ei tohi reklaam olla vastuolus heade kommete ja tavadega (p 1); kutsuda üles rikkuma üldisi moraalinorme (p 2); kutsuda üles inimese tervist kahjustavale tegevusele (p 4); alavääristada üht sugu ega kujutada üht sugupoolt domineeriva või allutatuna (p 18); kujutada isikuid seksuaalobjektina ega kasutada seksuaalse alatooniga väljendeid (p 19). Samuti ei tohi reklaam RekS § 4 lg 1 kohaselt olla eksitav.

Tarbijakaitseameti avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ütles Postimehele, et amet alustas menetlust juba enne SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks tehtud pöördumist. Hetkel Turetski rohkem ei kommenteerinud.

Vastuolus heade tavadega

Sihtasutus peab muret tekitavaks asjaolu, et kampaania raames on avalikku ruumi üles pandud plakatid ja veebiruumi videoklipid, mis riivavad nii oma keelelise väljenduse kui ka propageeritavate hoiakutega väga tõsiselt suure osa ühiskonna kõlblustunnet.

Sihtasutuse meelest labastab kampaania seksuaalsuhteid ja esitleb inimeste vahelist seksuaalsuhet mitte millegi püha ja väga sügavat inimlikku ühtsust eeldava ja loovana, vaid triviaalse, vahetuile naudinguile orienteeritud kehalise toiminguna, mida on kohane praktiseerida kellega iganes, millal iganes ja kuidas iganes, eeldusel, et kasutatakse kondoomi.

Samuti leiab sihtasutus, et mitte kuidagi ei saa pidada heade kommete ja tavadega kooskõlas olevaks seda, kui avalikus ruumis – st ka lasteaia- ja koolilaste igapäevases keskkonnas – pannakse üles suured plakatid, millel räägitakse eksplitsiitselt suguelunditest ja nende iseärasustest («Su peenis on veits viltu, aga mulle meeldib see ikkagi, ära põe!») ning sellest, millises poosis võiks seksuaalakti praktiseerida («Teeme seda täna teistmoodi – pane silmad kinni, ma olen peal»).

Eksitav

Sihtasutus on seisukohal, et kampaaniamaterjalid lähtuvad eeldusest ja väljendavad seisukohta, nagu annaks kondoomi kasutamine täieliku kaitse sugulisel teel levivate haiguste, sealhulgas ka HIV eest. Samas ei ole mitte kusagil kampaania materjalides – ei tänavaplakatitel, videotes ega ka kodulehel – toodud välja kriitilise tähtsusega tõsiasja, et kondoomi kaitse suguhaiguste eest ei ole isegi täiusliku kasutamise korral kaugeltki absoluutne, rääkimata mittetäiuslikust kasutamisest.

Tuginedes Ameerika Ühendriikide Rahvusliku Terviseinstituudi ja Maailma Tervishoiuorganisatsiooni andmetele toob sihtasutus välja, et korrektne kondoomikasutus vähendab HIV/AIDS-i riski vaid 85-90 protsenti.

Alavääristav

Sihtasutus pöörab ameti tähelepanu asjaolule, et eriti just kampaania raames valmistatud ja avalikult kättesaadavaks tehtud videoklipid mitte üksi ei kätke ühe soo alavääristamist ning erinevate sugupoolte kujutamist domineeriva ja allutatuna, vaid selline hoiak näib kujutavat videote aluseks oleva kontseptsiooni lähtealust.

Pöördumises on näitena toodud video «Julge rääkida — kohvik», milles on kujutatud kohvikus toimuvat kohtingut, kus tagasihoidlik noormees hakkab huviga rääkima sellest, kuidas ta lõpetas IT-kolledži ja läks Inglismaale tööle, ent enesekindlalt dominantne tütarlaps katkestab selle jutu täieliku huvipuudusega poolelt sõnalt ja lausub end sensuaalselt silitades: «OK, lahe... kuule, mul on kahes mõõdus kondoome, S ja XL — mis sinu kaliiber on?». Seepeale noormees lihtsalt kohmetub, punastab, neelatab sügavalt ja lööb igati loomuliku piinlikkusega silmad maha.

Selline lähenemine peegeldab sihtasutuse hinnangul kõige ehedamal kujul meessoo esindaja kujutamist «sossikesena», kes allutatakse jõulise enesekehtestamisega tegutsevale naissoo esindajale. Pöördumises on näiteid ka teistest videoklippidest.

Seksuaalse alatooniga väljendid

Sihtasutus avaldab muret kampaanias rohkelt kasutatavate seksuaalse alatooniga väljendite pärast ning juhib tähelepanu kampaania kodulehe sektsioonis olevatele «Lantimislausetele», kus on toodud terve hulk näpunäiteid selle kohta, mida öelda silmarõõmule, kui tahad temaga tutvuda, vestlust arendada ja/või lõpuni minna.

Muuhulgas toob sihtasutus välja erakordselt nilbed laused, näiteks «Tulin just duši alt, aitad ehk mul end jälle «mustaks» teha» ning «Kenad jalad! Mis kell nad avanevad?».

Seega leiab sihtasutus, et kampaanias on sõnaliselt kujutatud suguelundeid ning kasutatud rohkelt seksuaalse alatooniga väljendeid ja kujundeid, mis on reklaamiseaduse § 3 lg 4 punkti 19 alusel otseselt keelatud.

«Ülalkirjeldatud rikkumistest tulenevalt palub sihtasutus tarbijakaitseametil kui reklaamiseaduse järelevalve teostajal teha nii kampaania tellijale, teostajale kui ka selle avalikustajale reklaamiseaduse §-i 32 kohaselt ettekirjutus kampaania viivitamatuks lõpetamiseks ning rakendada vajadusel ka muid asjakohaseid meetmeid,» seisab väärteoteates.

Täispikka pöördumist loe siit.

Tagasi üles