Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Tervise Arengu Instituut tõrjub süüdistusi reklaamiseaduse rikkumise osas

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Kampaania sõnumiks on «Julge rääkida». | FOTO: Tairo Lutter / Õhtuleht

Tervise Arengu Instituut (TAI) ei nõustu sihtasutuse Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks süüdistusega, justkui oleks HIV ennetuskampaania «Kumm on seks» reklaamiseadusega vastuolus.

TAI kommunikatsiooniosakonna juhataja Helen Noormets ütles, et kampaania käigus avaldatava materjali näol on tegemist reklaamiga reklaamiseaduse § 2 lg 1 p 3 järgi. «Seaduse mõttes on sellise reklaami eesmärk suunata selle tarbijat käituma teatud viisil avalikest huvidest lähtuvalt,» selgitas Noormets.

Naise sõnul läheneb tänu teavitustööle noorte teadlikkus sellest, et kondoom kaitseb HIV ja teiste seksuaalsel teel levivate nakkuste eest küll sajale protsendile, kuid kondoomi reaalne kasutamine ei ole siiski piisav.

Kampaania kesksel kohal on partneritevahelise suhtlemise teema, millest ka kampaania sõnum «Julge rääkida». «Kõnealune kampaania on suunatud 19-24-aastastele inimestele, kuna uuringud näitavad, et pooled neist ei kasuta juhupartneriga kondoomi. Sellega võtavad nad aga endale riski nakatuda HIV-sse või teistesse seksuaalsel teel levivatesse nakkustesse,» ütles Noormets, kelle sõnul on sarnased kampaaniad kõige levinumaks ja praeguse hetkeni ka kõige tõhusamaks meetodiks kaitsevahendite kasutamise propageerimiseks kogu maailmas.

«Kampaaniad toetuvad uuringutele selle kohta, milline on noorte seksuaalkäitumine täna, millised on barjäärid, mis takistavad turvalist käitumist ning ka teiste riikide heale praktikale tõhusate sekkumiste suhtes,» märkis Noormets.

Heade kommete ja tavade alla käib vastutustundlik käitumine, mis sisaldab muuhulgas hoolimist endast ja oma seksuaalpartnerist ja vastutuse võtmist võimalike tagajärgede eest, tõdes Noormets ja lisas, et seda olenemata sellest, kas tegu on püsisuhte või ajutisemat laadi seksuaalsuhtega.

Selle eest, et seksuaalelu oleks turvaline, vastutavad mõlemad suhtes olevad osapooled võrdselt ja sellest lähtub naise sõnul ka käesolev kampaania. «Oma teavitustegevuses olemegi keskendunud erinevatele barjääridele, mis kondoomi kasutamist takistavad ning see kampaania julgustab partnereid kondoomi kasutamisest vabamalt rääkima,» lisas Noormets.

«Peenis» ka õigekeelsussõnaraamatus

TAI ei nõustu ka väitega, justkui kasutataks kampaanias seaduse mõttes seksuaalse alatooniga väljendeid. Plakatil kasutatud sõna «peenis», millele sihtasutuse pöördumises viidatakse, on nii õigekeelsussõnaraamatu kui ka meditsiini sõnaraamatu kohaselt neutraalne meditsiiniline termin tähistamaks meessuguorganit, leidis TAI.

«Arvestades asjaolu, et kampaania eesmärgiks on seksuaalsel teel levivate haiguste leviku ja haigestumuse vähenemine, ei ole võimalik anda sõnumit edasi ilma, et sellest oleks võimalik välja lugeda viite sugulisele vahekorrale või sellega seonduvatele asjaoludele,» tõdes Noormets.

Ta lisas, et siinkohal ei tuleks aga sellisel juhul kasutada seaduse grammatilist tõlgendust ega käsitleda seda seksuaalset alatooni sisaldava reklaamina. Kommunikatsioonispetsialisti sõnul peaks lähtuma objektiiv-teleoloogilisest tõlgendusest, mille kohaselt tuleb asetada seaduse regulatsioon ja eesmärk hinnatavasse aega ning situatsiooni.

«Kui reklaami sõnumiks on, et seksuaalvahekorra ajal peaks julgema kondoomi kasutada ja vajadusel seda partnerilt küsida, siis ei saa seda sõnumit edasi anda seksuaalakti kuidagi käsitlemata, see aga ei tähenda, et kõik sarnased reklaamid oleksid seadusega vastuolus. Selline käsitlus välistaks kõik sarnase teemapüstitusega reklaamid, samuti erinevad tervisekontrollimisele üleskutsuvad reklaamid, rääkimata seksuaalkaitsevahendite reklaamist,» rääkis Noormets.

Sihtasutus pidi kampaaniat muuhulgas ka eksitavaks, kuna kampaaniamaterjalid lähtuvad eeldusest, nagu annaks kondoomi kasutamine täieliku kaitse sugulisel teel levivate haiguste, sealhulgas ka HIV eest. Tuginedes WHO andmetele leidis sihtasutus, et korrektne kondoomikasutus vähendab HIV/AIDS-i riski vaid 85-90 protsenti.

Noormetsa sõnul on aga kondoom tõestatult kõige tõhusam ja ka ainuke viis seksuaalsel teel levivate nakkuste vältimiseks ning kondoomi tõhusus seda õigesti kasutades on 99 protsenti. «Soovitusi, kuidas kondoomi õigesti kasutada, antakse ka kampaania veebilehel,» märkis Noormets.

Tarbijakaitseamet alustas juba mõnda aega tagasi Eesti Seksuaaltervise Liidu ja Tervise Arengu Instituudi eestvedamisel ning Euroopa Liidu Sotsiaalfondi rahastamisel läbiviidava avaliku kampaania «Kumm on seks» suhtes menetlust ning hiljuti esitas ametile kampaaniaga seoses väärteoteate ka SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks. Sihtasutuse väitel on kõnealune kampaania jämedas vastuolus õige mitmete reklaamiseaduse sätetega ning tuleb seetõttu viivitamatult peatada.

Tagasi üles