Pangaautomaat jättis mehe 50 eurost ilma

Tiina Kaukvere
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Illustreeriv foto.
Illustreeriv foto. Foto: Marko Saarm / Sakala

Swedbanki klient jäi ilma sularaha sissemakseautomaati sisestatud 50 eurost, kuna automaat teatas, et turvamärk rahatähel on rikutud.

Täna kella 11 paiku käis Mikk Pärnus Kaubamajakas Swedbanki sissemakseautomaati raha sisestamas. «Summaks oli 50 eurot, mis oli mõeldud paari arve maksmiseks,» kirjeldas Mikk. Esialgu teatas automaat, et sisestatud summa suuruseks on 50 eurot. Hetk peale seda teatas automaat aga, et tehing ebaõnnestus, kuna turvamärk kupüüril on rikutud.

«Eelnevalt raha vaadates ei tundunud midagi ebatavalist olevat. Ja kuna automaat tundis ära, et tegemist on 50-eurosega, siis tundus asi veelgi imelikum,» muljetas Mikk.

«Kuid, mis kõige hullem on see, et automaat raha tagasi ei andnud ega arve peale ka ei kandud, vaid teatas, et esmalt uuritakse rahatähte ning alles siis otsustatakse, mida edasi teha. Kaasas oli ka telefoninumber, kuhu helistada,» oli Mikk imestunud. Ta helistaski infonumbrile, kust selgitati, et oodata tuleb kümme päeva ja siis selgitatakse, kas vigane rahatäht võetakse ära või antakse omanikule tagasi.

«See 50 eurot oli ainuke raha, millega oleks saanud arved ära maksta. Nüüd tuleb kümme päeva oodata ja ehk saab raha tagasi,» rääkis Mikk, kes polnud varem kuulnudki, et pank võib nii käituda.

«Kõige rohkem vihastab mind siiski see, et sellise asjaga läheb aega kümme päeva ning arved tuleb maksta homseks. Oleks teadnud, oleks selle sissekande kontoris ära teinud ja teenustasu maksnud,» oli klient pahane.

Kõrvaldavad võltsinguid

Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivask kinnitas, et olukordi, kus automaat võtab ka kerge kahjustusega rahatähe ära, võib ette tulla. Hoiatava pressiteate saatis pank juba 2012. aasta jaanuaris, mil kõikides Eesti sularaha sissemakseautomaatides viidi sisse tarkvarauuendus. Selle uuenduse tulemusel eemaldab masin võltsingukahtlusega europangatähed ringlusest.

Sissemakseautomaatide töökorralduse muudatuse vajadus tulenes Euroopa keskpanga nõukogu otsusest, mis sätestas nõuded europangatähtede ehtsuse ja ringluskõlblikkuse kontrollile ning pangatähtede taasringlusele. Otsuse kohaselt lasevad krediidiasutused ja sularahakäitlejad sularahaautomaatide kaudu uuesti ringlusse üksnes selliseid europangatähti, mis on edukalt läbinud masinkontrolli.

Eesti Panga sularaha- ja turvaosakonna juhataja Rait Roosve tõi siis välja, et muudatuse peamine eesmärk on säilitada ringluses olevate pangatähtede kvaliteet ja ehtsus. «Kui seni tagastas sularaha sissemakseautomaat kliendile sisestatud pangatähed, mille ehtsus ei olnud kindel, siis pärast uuenenud tarkvara kasutuselevõttu hakkab automaat võltsingukahtlusega pangatähti ringlusest eemaldama. Automaat võtab raha igal juhul vastu ja väljastab kliendile kviitungi, juhul kui pangatähtede ehtsuse tõestamine vajab järelkontrolli,» rääkis Roosve 2012. aasta algusel.

Võltsingukahtlusega pangatähtede ehtsuse selgitab välja Eesti Kohtuekspertiisi Instituut ning menetluse tulemustest informeerib raha sisse maksnud klienti Eesti Politsei- ja Piirivalveamet.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles