Peatus jalgratta leiutamise teel

Kiirust katsetamas: Jaanus Orgusaar proovib tooli «Kiirendi».

FOTO: Artur Sadovski

Disainer Jaanus Orgusaare vormiotsingud valgusti- ja mööblimaailmas on inspireeritud geomeetriast ja bioonikast.

Üks perekond: tool ja riiul on inspireeritud kerast.

FOTO: Artur Sadovski

Üks perekond: tool ja riiul on inspireeritud kerast.

FOTO: Artur Sadovski

Taasleitud vana: lambi materjali – tekstoliiti – kasutati juba 1950ndatel.

FOTO: Artur Sadovski

«Kaheksa esimest rakku»: üliõhukesest lennukivineerist valgusti.

FOTO: Artur Sadovski

Laastusõela meenutav: lambi idee pärineb vanas talutares nähtust.

FOTO: Artur Sadovski

Suursugune laud: plaadi dekoori autor on Janek Murd.

FOTO: Artur Sadovski



Puit, täpsemalt vineer, on võitnud Orgusaare poolehoiu. «Vineer on hästi loomulik materjal, mida võib käsitseda kui paberit, ja sellest midagi välja lõigata on kõige lihtsam moodus ruumilisi asju luua,» selgitab disainer, osutades kerge irooniaga tehtud toolile «Kiirendi», mille ajendiks on prantslaste katsetused «Põrgutiga», saavutamaks kahe tuumaosakesega musta kasti fenomeni. Keerlev iste pakub lustlikke elamusi, kusjuures sõltuvalt riskijulgusest saab igaüks valida kiiruse.



Orgusaar nendib, et palju profim oleks olnud ümmargust tooli vormi peal painutada või siis kiht kihi haaval kokku liimida. Tema aga eelistas vanaaegset tehnikat. Orgusaar painutas üht lamedat vineerisõõrikut, millel sektor välja lõigatud, kuuma veega. 



«Sisemusse integreerisin toru, mille sees keerleb metallkuul, päris magnetite põrgatamiseni seekord ei jõudnud. Võib-olla kogenud puusepad vangutaksid seda vaadates pead,» arutleb Orgusaar, keda on inspireerinud Platoni viis keha, eriti tetraeeder ja ikosaeeder. «Need on nii ausad, arusaadavad ja loogilised,» tõdeb disainer, kes püüdleb taju laiendamise ja nende piiride ületamise poole. Orgusaare viimase aja looming on otsesemalt või kaudsemalt inspireeritud bioonikast ja geomeetriast.



Tallinna kunstihoone galeriis väljasoleva Jaanus Orgusaare isikunäituse «11» tööd valmisid viimase pooleteise kuu jooksul. Neist pilkupüüdvaim on riiul kujuteldavast kerast.



Laua jalad, nagu paljud muudki Orgusaare loomingust, lähtuvad 4D-ruumikontseptsioonist – ruum ei arene mitte kolmes, vaid neljas suunas: «Inimesel on nii mõndagi avastada veel ruumi kohta ja dimensioonegi on rohkem, kui me praegu ette kujutada suudame või harjunud oleme.»



Jaanus Orgusaare ei taha kunagi loobuda jalgratast leiutamast. Paljudes tema objektides leiduvad sürrealistlikud noodid raputavadki tavanägemust ja virgutavad mõtlema.

Toimetus ootab lugejate küsimusi Saada küsimus

Populaarne

Tagasi üles