Kui kallis on sulle kaherattaline sõber?

Elina Randoja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Põimitud trossiga lukk
• Sellisel kinnisel on metalltrossi kiud mitte lihtsalt spiraalselt kokku keeratud, vaid erilise tehnikaga põimitud. Põimitud tross on alati tugevam kui spiraaltross, seda on palju raskem läbi lõigata.
Hind 350–550 krooni.
Põimitud trossiga lukk • Sellisel kinnisel on metalltrossi kiud mitte lihtsalt spiraalselt kokku keeratud, vaid erilise tehnikaga põimitud. Põimitud tross on alati tugevam kui spiraaltross, seda on palju raskem läbi lõigata. Hind 350–550 krooni. Foto: Sille Annuk

Nagu kümned endised jalgrattaomanikud teavad, ei ole oma sõiduki lukustamine alati lollikindel viis kaitsta seda varastamise eest.


Kuna talv on tulekul, pannakse rattad üldjuhul keldrisse või mujale lukustatava uksega ruumi. Kuri silm võib selle aga ära näha, keldriluku kergelt katki lüüa ja lahtise rattaga minema sõita. Seepärast peaks ka turvalises kohas seisev jalgratas igaks juhuks topelt kinnitatud olema.



Nõrgim lüli


Kaupluse Lukucentrum ostujuhi Raul Oja sõnul on tihtipeale kahe luku vahe lihtsalt selles, kumma läbilõikamine kauem aega võtab. Neile endale on näha toodud rattavalvur, mida hoidsid kinni veel vaid mõned üksikud metallniidid.



Ilmselt oli mõni naaber koridoris seisnud ratta kallal tegutsevat varast seganud, paar minutit veel ja uue luku asemel oleks omanik pidanud minema ostma uut sõiduvahendit.


Mida jämedam tross, seda keerulisem on vargal seda lihtsalt läbi lõigata. Ka ülijäme lehmakett ei päästa, kui sellele paigaldatud lukk juba ostes loksub.



Lehmakett on ratta turvamiseks küll efektne moodus, kuid kasu ei pruugi sellest väga olla – kui müüja poes meetriga müüdava keti vajalikust kohast kergesti katki lõikab, siis on rohkem kui tõenäoline, et ka pikanäpumees saab sellega hakkama.



Kõige turvalisem vahend oma jalgratta kaitsmiseks on täismetallist U-lukk, kuid selle miinuseks on suurus ja kaal, mis teevad kaasastassimise tüütuks.



Zeppelini keskuse Hawaii Expressi juhataja Janar Ma­­disseni sõnul on nende kauplustes müügil kahe firma kaheksa rattaluku mudelit, mille hinnad ulatuvad 150–690 kroonini.



Muukimisvõimalus väike


Kõige populaarsemad neist on 490-kroonine trosslukk ja 690-kroonine U-lukk.


«U-lukk on üleni metallist ja seda lõiketangidega läbi ei lõika. Kes investeerib paarsada krooni rohkem lukusse, sellel tõenäoliselt jääb ratas alles ka,» arvab Madissen, et U-lukuga julgeks oma ratta välja ootama jätta küll.



Kui valida on kahe umbes sama hinnaga sarnase luku vahel, siis tasub Oja sõnul osta see, millel on ka kinnitus luku jalgratta külge panekuks. Siis ei pea näiteks rasket U-lukku seljakotiga kaasa tarima.



Oja sõnul ei ole eriti vaja karta, et muidu tugev rattavalvur lihtsalt lukust lahti muugitakse – esiteks ei olevat Tartus muukimisoskuste edasiandjaid ning teiseks on vastavad muukrauad tavalisele jalgrattavargale liiga kallid.



«Peaaegu iga luku jaoks on vaja erinevat muukrauda. Neid saab igaüks internetist osta, aga kokku on need nii kallid, et isegi meie siin ei saa seda endale lubada,» rääkis Raul Oja. Eelistatakse minna mööda lihtsamat lõhkumise ja lõikamise teed.



Rattalukunduse ajaloost on aga teada mõne aasta tagune juhtum USAst, kus kohalik tootja pidi kõik muidu korralikud U-lukud välja vahetama, kui oli selgunud, et nende lukustussüsteemi võib igaüks avada südamikuta pastakaga, ning õpetusvideod internetis levima hakkasid.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles