Fordi ja VW kahe siduriga käigukastid: topelt ei kärise

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Volkswageni ja Audi DSG-käigukast.
Volkswageni ja Audi DSG-käigukast. Foto: Postimees.ee

Topeltsiduriga robotiseeritud käigukastide päralt on tulevik. Volkswagen oli esimene, nüüd jõuab Ford järele. Kumb töötab paremini?

Ford on käigu sisse pannud. Lõpuks. Volkswagen tõi topeltsiduriga DSG-käigukasti müügile juba 2002. aastal, nüüd on ka Ford niikaugele jõudnud, kirjutab Auto Bild Eesti.



Kuuekäiguline Powershift peaks Focuse ja teistegi Fordide ostjaile võimaldama mugavat käiguvahetusvaba sõitu, hoides klassikalise automaatkäigukastiga võrreldes aga kokku tublisti kütust.



Nii vähemalt väidab teooria. Auto Bild sai uut käigukasti praktikas proovida mudelil Focus 2.0 TDCi. Ja võrdluseks sobis hästi Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG, mis kasutab samuti kahe siduriga kuuekäigulist kasti.



Suurim erinevus? Volkswagenil saab käigukasti lülitada S-režiimi (S tuleb ilmselt sõnast sport). Siis hoiab automaat käike pikemalt sees, lastes mootoril pöörded kõrgemale kerida.



Ja gaasi mahavõtmisel ühendab DSG sobiva madalama käigu siduri, nii et mootor pidurdab Golfi nagu tavalise käsikäigukasti puhulgi.



Veel torkab silma, et Focuse esimene käik on üsna aeglase ülekandega. Nii viib TDCi vägev pöördemoment esirattad sagedamini üle haarduvuspiiri.



Seepeale rakendub veojõukontroll ja paigaltvõtt muutub hüplikuks, hoolimata siidpehmest esimese-teise käigu vahetusest.



Golf stardib sujuvamalt. Ja pealegi pakub Volkswagen – küll 5100 krooni eest – võimalust käike rooliratta-labade abil vahetada. Focuse juhid peavad käike ikka ise ja ainult valitsa abil vahetama.



Ajakirja trükkiminekuks polnud Powershifti hind Eestis veel teada, kuid Saksamaal lisavad mõlemad kastid auto hinnale 1750 eurot.



Eestis maksab DSG-kastiga Volkswagen 31 000 krooni käsikastiga autost enam, eks umbes samasugust hinnalisa või oodata ka 318 900 krooni maksvale Focusele.



Kokkuvõte



Nii Powershifti kui ka DSG lülituste mugavusele pole midagi ette heita. Ja võrreldes tavalise, hüdrotrafot kasutava automaatkäigukastiga jääb kütusekulugi mõistlikkuse piiridesse. Selles vallas robotid siiski klassikalise käsitsilülitatava kasti ja oskusliku juhi vastu veel ei saa.



Sõiduproov tegi ka selgeks, et DSG häälestus tundub olevat lihvitum kui Fordi Powershiftil.



FORD FOCUS 2.0 TDCi POWERSHIFT


Mootor    R4, turbodiisel


Klappe silindris/nukkvõlle    2


Töömaht    1997 cm3


Võimsus    100 kW (136 hj) @ 4000 p/min


Pöördemoment    320 Nm @ 2000 p/min


Tippkiirus    200 km/h


Kütusekulu – CO2 pääst    5,8 l / 100 km – 154 g/km


Kütusepaagi maht / kütuse liik    55 l / diislikütus


Aeg 0–100 km/h    9,6 s


Pakiruumi maht    396–1258 l


Tühimass/kandevõime    1436/514 kg


Hind    pole veel teada



VW GOLF 2.0 TDI DSG


Mootor    R4, turbodiisel


Klappe silindris/nukkvõlle    2


Töömaht    1968 cm3


Võimsus    103 kW (140 hj) @ 4000 p/min


Pöördemoment    320 Nm @ 1750 p/min


Tippkiirus    203 km/h


Kütusekulu – CO2 pääst    6,0 l/100 km – 159 g/km


Kütusepaagi maht / kütuse liik    55 l/ diislikütus


Aeg 0–100 km/h    9,3 s


Pakiruumi maht    350–1305 l


Tühimass/kandevõime    1316/624 kg


Hind alates    322 900 kr



Nii töötab kahe siduriga käigukast



Kahe siduriga käigukastis töötab ühes korpuses kaks harilikku sidurit ja kaks tavalist käigukasti. Kujutlegem, et autojuht hoolitseb ainult kolme käigu (esimese, kolmanda ja viienda) sisselülitamise eest.



Teise, neljanda ja kuuenda käigu lülitamisega tegeleb kaassõitja. Mõlemal on oma siduripedaal ja oma käigukang. Enne paigaltvõttu lahutavad mõlemad siduri. Juht paneb sisse esimese, kaassõitja teise käigu.



Juht ühendab siduri, kaassõitja hoiab aga enda oma lahutatuna. Käigu ülesvahetamiseks lahutab juht oma siduri, kaassõitja ühendab samal ajal oma. Tähtis on, et need tegevused toimuksid hästi kooskõlastatult.



Saimegi täiusliku käiguvahetuse, mis ei raiska aega käigukangi liigutamisele. Seni kui auto teise käiguga kiirendab, lülitab juht esimese käigu asemel sisse kolmanda, hoides sidurit ikka lahutatuna.



Tegelikult töötavad käigukastis mõlemad sidurid (A) ühise mehhanismina, paaris- ja paaritute käikude hammasrattapaarid asuvad eri võllidel. elektroonikaplokk (C) juhib sidureid ja lülitab käike.



Powershift ka Volvole



Uut, koos käigukastifirmaga Getrag loodud automaatkäigukasti kavatseb Ford kontserni teistelgi markidel kasutada. Kõigepealt jõuab Powershift Volvo mudelite C30, S40, V50 ja C70 valikusse.



Ja nagu Fordilgi, pakutakse uut käigukasti vaid koos kaheliitrise turbodiiselmootoriga, mis Volvol esineb vaid 136-hobujõulisena.



Võrreldes hüdrotrafot kasutava automaatkäigukastiga, peab Powershift Volvo andmeil andma kuni kaheksaprotsendilise kütusesäästu, parandades samas auto kiirusomadusi.



Powershiftiga Volvode hinnad Eestis pole veel teada, Saksamaal aga lisab kahe siduriga kast auto hinnale 1950 eurot.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles