Jaapanis käib igas kodus ajaleht

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Miss Jaapan Hiroko Mima tellib samuti vähemalt ühte kohalikku ajalehte.
Miss Jaapan Hiroko Mima tellib samuti vähemalt ühte kohalikku ajalehte. Foto: Reuters / Scanpix

Jaapani ajalehed, mis on tiraaži poolest ühed maailma suurimad, peavad kriisile USA ja Euroopa lehtedest palju paremini vastu.


Paljuski on sealsete lehtede müügiedu taga unikaalne viis neid levitada, ütles Financial Timeslile Jaapani suuruselt teise lehe Asahi Shimbun president Kotaro Akiyama.

«Meil on päris põhjatipust kuni kõige lõunapoolsema saarekeseni välja rohkem kui 2600 levipunkti, kus töötab kokku ligikaudu 70 000 inimest,» ütles ta.
«Ja kuna meil on selline kindel baas paigas, ei tohiks tiraažid mingil juhul järsult langeda.»

Akiyama rõhutas seda, kuivõrd tähtsad on trükimeedia jaoks tellimused, et online-konkurentsile vastu panna..

Jaapanis toimetatakse rohkem kui 90 protsenti ajalehtedest otse kodudesse igakuiste tellimuste alusel, mis ei ole nii kerged kõikuma, kui impulsiivsed ostud kioskitest.

Asahi hommikune tiraaž langes 2009. aasta esimeses pooles 0,1 protsendi võrra, umbes sama oli pilt ka teiste suuremate Jaapani lehtede osas. USAs kahanesid nädalalehtede tiraažid teise ja kolmanda kvartaliga aga 10,6 protsenti.

Jaapanis müüakse siiani iga päev ligi 51,5 miljonit ajalehte - sisuliselt üks leht iga majapidamise kohta.
Kvaliteetlehe Asahi Shimbun tiraaž on 8 miljonit, mis on rohkem kui Wall Street Journal, New York Times, Washington Post, LA Times, Daily Telegraph, The Times ja Guardian kokku.

Ashai pearivaal Yomiuri Shimbun müüb aga igal hommikul umbes 10 miljonit eksemplari.

Akiyama sõnul kahanevad tiraažid küll «natukese haaval», kuna elanikkond vananeb ja internetikasutus kasvab, kui « peatada on seda võimatu».

«Kindlasti on see protsess aga palju vaiksem ja leebem, kui USAs või Euroopas,» lisas ta.

Palju suuremat peavalu valmistab jaapanlastele majanduslanguse tõttu räsida saanud reklaamiturg, mis on endast kõigile ajalehtedele valusalt teada andnud. Kulusid ja töötajate arvu on pidanud kärpima ka Ashai.

Akiyama sõnul ei ole Asahil plaanis oma veebivariandi kasutamise eest tasu küsima hakata, kuid analoogilistel eksperimentidel mujal maailmas hoitakse pilk peal. Nii näiteks üritab Rupert Murdoch läbi suruda otsust, et kõik News Corpi lehed veebis tasuliseks teha. Praegu võtab Murdochi lehtedest veebitasu vaid Wall Street Journal.

«Eks jaapanlaste mure ole sama mis neil USAs,» tõdes Akiyama. «Kui kõik kui üks mees tasu võtma hakkaksid, oleks ju tore. Aga alati on mõni, kes sellega kaasa ei tule ja reklaamiraha üles korjab.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles