Lähiajal on oodata mitmeid hinnatõuse

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna Autobussikoondise bussijuht Väino Põlluaas tankis eile bussi, kokku on ettevõtte kütusekulu aastas kümme miljonit liitrit.
Tallinna Autobussikoondise bussijuht Väino Põlluaas tankis eile bussi, kokku on ettevõtte kütusekulu aastas kümme miljonit liitrit. Foto: Peeter Langovits

Kui kütusemüüjad juba tõstsid aktsiisimaksu kerkimise tõttu mootorikütuste hinda, siis alkohol ja tubakas kallinevad tõenäoliselt lähiajal ning osa hoobist lubavad kaupmehed ka enda kanda võtta.



Kokku lisasid uued maksumäärad bensiiniliitrile 48 ja diislikütusele 47 senti. Samaaegselt aktsiisimaksuga suurenes ka vedelkütuse varu maks – viis senti liitri pealt.

«Kuna lisaks maksumuudatustele tõusis detsembri kahe viimase nädala jooksul ka diislikütuse hind maailmaturul üheksa protsenti, olime sunnitud diislikütuse liitri hinda rohkem tõstma,» ütles Statoili kontseptsioonijuht Kai Realo.

Nii tõstiski Statoil esmaspäeva hilisõhtul bensiinide hinda 50 senti ja diislikütuse hinda 65 senti liitri pealt. Eile hommikul järgnesid Statoili eeskujule ka kõik teised Eesti suuremad mootorikütuse jaemüüjad. Enne seda püsisid hinnad stabiilsena alates 24. novembrist.

«Selle aasta algusest on Eestis lähiriikidega võrreldes kõrgeim diislikütuse aktsiisimaks, mis avaldab mõju diislikütuse tarbimisele ja seeläbi ka maksulaekumistele,» lausus Realo.

Olerexi turundusjuht Antti Moppel ütles, et kuigi 2010. aasta algas maailmas nafta ja naftatoodete hinna järsu kerkimisega, ei kajastu see veel praeguses hinnatõusus.

Võimalik tagasilöök


«Praeguste sisseostuhindade püsides võib surve uuesti hindasid tõsta tekkida järgmisel nädalal,» lisas ta.

Halb kogemus seoses aktsiisidega on olemas Leedust, kus pärast 2009. aasta alguse maksutõusu maksis diislikütuse liiter 90 senti rohkem kui naaberriigis Poolas.

Tulemusena langes diislikütuse müük Leedus ligi 30 protsenti, sest nii transiitveokid kui ka piirialade elanikud hakkasid tankima naaberriikides Poolas ja Lätis. Seoses diislikütuse tarbimise olulise langusega oli Leedu valitsus sunnitud diislikütuse aktsiisimaksu määra endisele tasemele langetama.

Tallinna Autobussikoondise pressiesindaja Sirje Roht ütles, et ettevõtte kütusekulu on kümme miljonit liitrit aastas ja aktsiisitõus suurendab kulusid tänavu 3,6 miljonit krooni. See raha loodetakse saada teenuse tellijalt Tallinna linnavalitsuselt, kes veebruaris tõstab ka piletihindu.

Prisma kommunikatsioonijuht Kardi Lainas ütles, et kauplusteketis tehakse hinnamuudatused järk-järgult ja need algavad lähipäevil. Siiski lubas ta, et odavamate alkoholi- ja tubakatoodete puhul võtab poekett maksumuudatuse enda kanda ja need ei kalline aktsiisitõusu võrra.

«Kuna konkurents on nii tihe, ei saa me kõigile kaupadele hinda lisada, sest oleme lubanud oma klientidele madalaimat hinnataset,» lausus ta.

Rimi kommunikatsioonijuhi Evelin Mägioja sõnul käivad praegu läbirääkimised tootjatega aktsiisikaupade sisseostuhindade üle ja tulevast nädalast hakkavad hinnad ka poeletil muutuma.

«Sooviksime hinnatõusuga tarbija huvides võimalikult kaua venitada, suurem hinnatõus seisab seetõttu tõenäoliselt ees veebruaris,» sõnas ta.

Suitsuvarud on suuremad


Tubakatoodete hinnad kerkivad ilmselt veelgi hiljem, sest sigarettide vana aktsiisimääraga ostetud varud on suuremad.

Lisanduv aktsiis on 0,5-liitrilisele viinapudelile 4 krooni, kui aga nii tootja kui ka kaupmees otsustavad jääda protsentuaalselt varasema juurdehindluse mudeli juurde, siis võivad erinevate toodete hinnad kerkida ka aktsiisitõusust rohkem.

Rimi lepib uued sisseostu hinnad kokku iga hankijaga eraldi. «Praegu võib öelda, et ilmselt jääb hinnatõus väiksemaks lahjematel alkohoolsetel jookidel. Näiteks õllede puhul lisandub 0,5-liitrisele õllepudelile sõltuvalt alkoholiprotsendist keskmiselt 20 senti,» selgitas Mägioja.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles