Kuidas piirata mobiiliarveid?

FOTO: Caro / Scanpix

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski kirjutab, kuidas oma mobiiliarveid targalt kontrolli all hoida.


Kõnearved kontrolli alla

Kui soovite telefonikõnesid piirata näiteks 200le kroonile kuus, tuleb selle kohta sõlmida eraldi leping. Telefonioperaatorid pakuvad telefoniarvete suuruse piiramiseks erinevaid teenuseid. Oluline on teada, et teenus tuleb eraldi tellida.

Üheks võimaluseks on määrata igakuiselt summa, millest suurem kuutasu olla ei tohiks ning tellida vajadusel teavitusteenus, kui teatud kõnelimiit on täitunud.

Kui telefoni kasutajaks on laps, tasub uurida ka eritasuliste kõnedele helistamise piiramise teenust, nagu näiteks helistamine telefoninumbritele, mis algavad 900-ga. Sellega välistate tasulistele telefoninumbritele helistamise ja ootamatult suurte arvete tekkimise.

Uurige kindlasti ka teenuse maksumust. Mõnedel operaatoritel on kõnearve kontrolli all hoidmise teenusega liitumine tasuta, kuid maksta tuleb väikest kuutasu või on määratud sõnumiga teavitamisele eraldi hind.

Krediidilimiit kõnearvet kontrolli all ei hoia

Krediidilimiiti ei tohi segi ajada kõnearve kontrolli all hoidmise teenusega. On olnud juhtumeid, kus hoolimata lapsele kehtestatud kõnearve piirangust saabuvad kuu lõpus ikkagi oluliselt suuremad arved. Paljudel juhtudel on probleemiks see, et lapsevanemad on kaks erinevat teenust segamini ajanud.

Kuna tarbija tasub operaatorile helistamise eest alles pärast teenuse kasutamist, reeglina järgmisel kuul, on operaator kehtestanud teatud rahalise piirmäära, milleni ta võimaldab tarbijal teenuse eest tasumata teenust kasutada. Selline õigus on telefonioperaatoritele antud elektroonilise side seadusega.

Krediidilimiidi kehtestab operaator enda kaitseks ja seega võib ta ka ise otsustada, kas reageerib limiidi ületamisele või mitte. Kui krediidilimiiti ületatakse, võib operaator teenuse osutamist piirata või selle peatada, kuid ei pruugi seda teha.

Krediidilimiidi suurus määratakse lepingu sõlmimisel ja see pannakse ka lepingusse kirja. Kindlasti tuleb tarbijal hoolega uurida, mis on krediidilimiidi kohta kirjutatud tema telefoniteenuse osutamise lepingus.

Tarbija peab ise jälgima, et ta krediidilimiiti ei ületaks, kui lepinguga on talle selline kohustus pandud. Krediidilimiidi suuruse muutmiseks tuleb pöörduda operaatori poole, kelle nõusolekul on võimalik limiiti nii suurendada kui vähendada. Alati võib krediidilimiidi suuruse ja sellega seotud õiguste ja kohustuste kohta lisainformatsiooni küsida.

Krediidilimiidi ületamist ei jälgita reaalajas, vaid enamasti kord päevas, mistõttu ei pruugi tarbija alati krediidilimiidi ületamisel sellesisulist teadet saada ja ta saab teenust edasi kasutada.

Samuti ei saa operaator jälgida näiteks rändluskõnesid nagu roaming-teenus ja välismaal helistamine, kuna info teostatud kõnede kohta teistest riikidest edastatakse hiljem. Seetõttu saab tarbija välismaal krediidilimiiti ületada ilma, et operaator sellest ka järgmisel päeval teada saaks.

Suured ja põhjendamatud arved

Kui on tekkinud arusaamatusi seoses esitatud arvetega, tuleb koheselt ühendust võtta teenusepakkujaga. Soovitav on teha selleks kirjalik avaldus. Teenusepakkuja on kohustatud teile nõudmisel väljastama aruande, kus näidatakse, millal ja millises mahus on teenust kasutatud. Kui selgitus ei ole piisav, siis võib abi saamiseks pöörduda tarbijakaitseameti poole.

Kui arve ei ole maksetähtajaks tasutud, siis on operaatoril õigus leping peatada kuni makse tasumiseni. Üldjuhul ei ole siis võimalik välja helistada, kuid sissetulevatele kõnedele on võimalik vastata. Samuti on võimalik helistada hädaabi numbrile 112. Kui arve on tasumata pikemat aega, suletakse telefoninumber ajutiselt, mistõttu ei saa vastu võtta ka sissetulevaid kõnesid.

Igal juhul on soovitatav oma maksed õigeaegselt tasuda, et välistada hilisemaid probleeme nagu näiteks maksehäirete registrisse sattumine, mis omakorda võib tekitada probleeme laenusaamisel.

Kui on teada, et te ei suuda oma arvet tasuda, siis võtke võimalikult kiiresti ühendust operaatorfirma klienditeenindusega ja selgitage oma probleem.

Kui olete sattunud juba suurematesse raskustesse, siis on võimalik nõu saamiseks pöörduda kohaliku omavalitsuse sotsiaaltöötaja või võlanõustajate poole.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles