Koolilaps sai piletimüüja tehnilise vea tõttu bussis trahvi

Eger Ninn
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu buss.
Tartu buss. Foto: Margus Ansu.

Pahaaimamatult läbi internetipanga oma tütrele Ühendatud Piletitest Tartu kuupileti ostnud isa sai ootamatu üllatuse osaliseks, kui tema lapsele bussis trahv tehti.


Art Soonets rääkis Tarbija24-le, kuidas ta oli 14. märtsil läbi internetipanga kandnud Tallinna ja Tartu ID-piletite müüja Ühendatud Piletite AS pangaarvele Tartu 30-päeva sooduskaardi summa, lisanud maksele viitenumbri ning selgitusse tütre isikukoodi, nime ja soovitava pileti tüübi, et oleks teada, kelle nimele ja milline pilet minema peaks. 29. märtsil tuli aga bussi kontroll ning lapsele tehti väärteoprotokoll.

Mees selgitas, et on varemgi paaril korral samasuguse makse teinud. «Ma saan aru, et minu viga oli, et ma pärast pilet.ee keskkonnast ei kontrollinud, kas kaart muutus aktiivseks,» rääkis Soonets ning lisas, et juhul, kui makset ei aktsepteerita, tuleks sellest teavitada või raha tagasi kanda. Tema poole aga keegi poole kuu jooksul ei pöördunud ning raha võeti kenasti vastu, makse aktsepteeriti.

Murelik isa rääkis, et kogu loo juures tekitab nördimust asjaolu, et laps jäi tänu sellele väga halba olukorda: «Mina olen harjunud, et süsteemid ei tööta, aga lapsele ühtäkki öeldakse teiste juuresolekul, et sa oled pätt ja kaabakas. Mis mulje talle jääb?»

Tartu linnavalitsuse menetlusteenistusse avalduse tegemiseks pöördudes soovitati mehel helistada ID-pileti infotelefonile 11800, kust selgitati, et niimoodi läbi panga ei saagi makset teha ning raha oleks pidanud mees ise tagasi küsima.

«Nad ei oleks tohtinud absoluutselt sellist makset aktsepteerida,» selgitas Art Soonets ning lisas, et näiteks Elioni või Eesti Energia makset saabki panga kaudu teha vaid juhul, kui kõik andmed on õiged ja raha õigesse kohta läheb.

Ühendatud Piletite AS juhatuse esimees Ain Järv selgitas, et eksliku makse puhul saavad nad raha tagastada või täiendava avalduse alusel pileti vormistada. «Ma ei oska öelda, kuidas on tekkinud arusaam, et meile otse raha ülekandes saab pileti. See oleks sarnane eeldusele, et ma kannan raha ehituspoe arvele selgitusega «palun saata mulle kott tsementi». Kui ostutellimust vormistatud ei ole, siis ka tsementi tõenäoliselt ei saa,» rääkis Järv.

Soonets leidis, et nii kõrge IT-tasemega ettevõte peaks suutma tagada situatsiooni, kus lihtsalt ei lasta otse internetipangast selliseid maksekorraldusi teostada. «See, et mina olen loll, ei tähenda veel, et nemad võtavad sellelt lollilt raha ära ega teavita mind sellest, et ma olen teinud seda või toda valesti.»

«Meie süsteem toimib tõepoolest viisil, et pangalaekumiste automaatses kontrollis katsub süsteem teha pileti ka juhul, kui ostutellimust ei ole eelnevalt veebikeskkonnas vormistatud. Seda aga vaid juhul, kui summad ja viitenumbrid kehtivad,» selgitas Järv Ühendatud Piletitest.

Selle juhtumi puhul oli Järve sõnul kopeeritud eelmise ostutellimuse makse üks-ühele, kusjuures selgituses seisis ka eelmise ostutellimuse number. Süsteem vaatas, et selline ostutellimus on juba täidetud ja uut piletit ei vormistatud.

«Kui ostutellimuse number oleks puudunud, oleks vormistatud ka uus pilet. Sai välja lugeda vaid seda, et sama tellimuse eest on tasutud kaks korda. Võib öelda, et selgitus oli ülemäära täpne,» möönis ta.

«Kui viga oleks olnud ilmne, et kantud raha või viitenumber olnuks lausa vale, siis me märkaksime seda järgmiseks päevaks. Selline viga aga tuleks meil välja alles kuulõpu aruannetest,» selgitas Järv, miks veast klienti ei teavitatud.

Pileti mitteaktiveerumise korral on võimalik teha kirjalik avaldus, kus tuleks ära märkida, millisest kuupäevast klient pileti aktiveerida tahab. Art Soonets tegi seda kohe, ent kuna piletit järgmise päeva lõunaks peale avalduse kirjutamist ei aktiveeritud, oli mees sunnitud tütrele uue 30-päeva kaardi ostma.

«Laps tahab täna peale kooli ka bussiga sõita. Ma olen sunnitud ostma uue pileti jälle, aga nüüd läbi teenusepakkuja keskkonna, et asi oleks kindel,» rääkis Soonets.

Ühendatud Piletite AS juhatuse esimees palus klientidel raha mitte otse nende arvele kanda, kuigi süsteem võib seda võimaldada, vaid kasutada pileti soetamiseks ettevõtte veebikeskkonda. ID-pileti ostmisel tuleks järgida pileti ostmise juhiseid pilet.ee kodulehel.

Järv lisas, et nende elektroonses süsteemis jääb igast tehingust märk järele: «Kui isik teab, et ta vähemalt enda teada on õigesti käitunud, saame seda tõendust esitada ka pileti kontrollijatele. Reeglina on nad neid asjaolusid arvestanud ja põhjendatud juhtudel trahvimenetluse tühistanud.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles