Tarbijakaitseamet: Lyoness ei ole püramiidskeem

Illustratiivne foto.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Tarbijakaitseameti hinnangul ei tegutse Lyoness lojaalsusprogramm püramiidskeemi alusel. Seda hinnangut jagab Lyonessi kodulehe põhjal ka finantsinspektsioon.

Augustis avas kontori lojaalsuskaardi teenust pakkuv ettevõte Lyoness, mis pakub liikmetele soodustusi. Põhilise soodustuse annab Cashback kaart, mida omades saab klient oma ostult kuni kaks protsenti tagasi. Seda juhul, kui ka kaupmees kuulub lojaalsusprogrammi. Kui inimene on teeninud 10 eurot, kantakse see tema pangakontole.

Lyoness Eesti OÜ tegevdirektori Ott Neeme sõnul on ettevõtteid 180, kelle juures soodustusi saab. 

«Üks neljast ostuviisist on kinkekaardid, mida pakume. Need on partnerettevõtete kinkekaardid. Meie ostukogukonnana koondame suure ostujõu ühe tellimuse alla. Me suudame osta väga palju kaarte, tänu sellele on suurkliendid huvitatud meile kaarte soodsamalt müüma,» selgitas Ott Neeme.

Boonust saab ka programmi inimesi tuues. Uueks liikmeks toodud sõbra ostukäibelt saab 0,5 protsenti boonust (otsene sõprusboonus). Kui ka see liige soovitab Lyonessi edasi uutele liikmetele, toob see veel boonust 0,5 protsenti uue liikme ostukäibelt (nn kaudne sõprusboonus).

Mitmes foorumis tuntakse muret, kas Lyonessi näol ei ole tegu püramiidskeemiga.

Tarbijakaitseameti avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski tõi välja, et tarbijakaitseseadus ütleb, et keelatud on niisuguse müügiskeemi loomine ja arendamine, milles osalemisel tarbija tasub võimaluse eest saada hüvitist tulenevalt peamiselt teiste tarbijate süsteemi kaasamisest, mitte kaupade või teenuste müügist või tarbimisest.

Tarbijakaitseamet vaatas hiljuti üle Lyonessi eestikeelsed materjalid ja videoklipi tutvustusega. Ameti hinnangul ei ole tegemist püramiidskeemiga.

«Kaardi saab inimene tasuta ning hakkab koguma boonust oma kaardile rahana, mida ta saab uuesti kasutada. Sama skeemi kasutavad hetkel Eestis näiteks ka Partnerkaart, Rimi kaart, Maxima Aitäh kaart ja Prisma konto ID kaardi kaudu,» selgitas Turetski. Lisaks on tema sõnul kaardi omanikul võimalik lisaboonust teenida, kui tema kaudu tuleb süsteemi veel inimesi ja nende kaudu veel. «Kuid raha teenimine ja boonuse saamine ei ole seotud vaid uute inimeste värbamisega. Kuna ettemaksukaartide ostmine ja edasi müümine on vabatahtlik ning ei ole Cashback kaardi saamise ja kasutamise kohustuslikuks tingimuseks, ei saa ka selle põhjal üheselt väita, et tegemist oleks püramiidskeemiga,» selgitas Turetski.

Finantsinspektsiooni kommunikatsioonijuht Malle Aleksius tõi samuti välja, et veebilehel on kirjas, et liituda saab tasuta.

ETK loobus

«Üldiselt kehtib finantsmaailmas reegel, et kui pakkumine on liiga hea, et olla tõsi, siis see reeglina ei olegi tõsi! Tasuta boonuskaardid sellesse kategooriasse aga ei kuulu,» arvas Aleksius.

«Inimesed, kes soovivad Lyoness boonuskaardiga liituda, peaks kindlasti eelnevalt tutvuma kauplejate nimekirjaga, et veenduda, kas nende poolt külastatavad kauplused ja teenindusettevõtted nende kaardile boonust annavad või näiteks ainult aktsepteerivad Lyonessi kinkekaarte,» lisas Turetski.

Hiljuti tegi Lyonessiga koostööd ka ETK, mis andis õiguse edasi müüa kinkekaarte. Selle turundusjuht Andres Lember ütles, et muud koostööd ETK ja Lyonessi vahel ei ole.

«Kuna kinkekaartide edasimüük ei näidanud oodatud tulemust, oleme tänaseks lõpetanud Lyonessile uute kinkekaartide juurdemüügi. Need ETK kinkekaardid, mille inimesed on Lyonessi käest ostnud või veel ostavad, kehtivad loomulikult kaardil märgitud kehtivusaja lõpuni ETK Grupi kauplustes edasi,» lisas Lember.

Maxima eitab koostööd

«Lyoness Eesti ei ole Maxima koostööpartner, meil puudub nimetatud ettevõtte või nende kliendiprogrammiga igasugune koostöö. Maximal ei ole selle ettevõttega mingit koostöölepingut, samuti pole sellist lepingut olnud kunagi minevikus. Seetõttu ei saa meid kindlasti nimetada Lyonessi partnerettevõtteks,» kinnitas Maxima brändi- ja kommunikatsiooniosakonna direktor Ty Lehtmäe.

Tema kinnitusel on Lyoness Eesti on ostnud Maxima kinkekaarte ja teeb seda sarnaselt kõigile teistele klientidele. «Seetõttu puudub meil info, kui paljud või millises mahus on meie kauplustes kasutatavatest kinkekaartidest kolmanda osapoole poolt oma liikmetele või partneritele ostudeks antud,» lisas Lehtmäe.

«Me ostame nende käest kaarte ja saame odavama hinna eest,» nentis Ott Neeme.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles