Haigla kirjutas üleriieteta vanamemme välja

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ida-Tallinna keskhaigla.
Ida-Tallinna keskhaigla. Foto: Teet Malsroos

Lapselaps süüdistab Ida-Tallinna keskhaiglat (ITK) hoolimatus suhtumises, kuna tema kõndimisraskustega ja jopeta vanaema kirjutati välja, ilma et oleks teda sellest teavitatud, kuigi selles lepiti tema sõnul ekstra kokku. Haigla kinnitusel oli tegu arusaamatusega.

Möödunud laupäeval viis Eduard oma 77-aastase vanaema ITK EMO-sse, kuna vanaproua kurtis tugevat valu ja tema kehale olid tekkinud punased vesivillid.

Vanaproua vaadati üle ja suunati kohe intensiivosakonda. «Peale kahetunnist ootamist registratuuris küsisin, kaua veel aega läheb. Registratuuri teenindaja teatas, et protseduurid võivad kesta kuni kuus tundi ning pakkus välja, et jätku ma telefoninumber ja nad helistavad mulle, kui vanaema välja kirjutatakse,» rääkis Eduard.

Igaks juhuks olevat ta haiglapersonali informeerinud ka sellest, et elab linnast umbes 20 kilomeetri kaugusel ja seetõttu ei saa vanaema kuidagi ise koju. Lisaks anti talle ka kontaktnumber, kust saab vanaema tervise kohta infot.

Seega läks ta koju, võttis garderoobist kaasa vanaema jope koos mobiili ja muude asjadega ning jäi ootama haigla kõnet. Tunni aja pärast helistas Eduard siiski ise talle antud kontaktnumbril, et uurida vanaema seisukorra kohta. «Mulle vastati, et teie vanaema on juba välja kirjutatud ja läks koju ära,» nentis Eduard. «Olin tõsiselt hämmingus, et kuidas saadeti kõndimisraskustega, Tallinnast väljas elav, ilma telefoni ja üleriieteta vanainimene lihtsalt haiglast välja, kuigi oli kokkuleppe, et mind infomeeritakse aegsasti tema haiglast väljakirjutamisest?» imestas ta.

Eduard helistas ka EMO registratuuri numbril, kust talle samuti kinnitati, et vanaema on juba välja kirjutatud ja haiglast lahkunud. «Kihutasin selle tohutu segaduse peale haiglasse ise vanaema otsima ja leidsin ta registratuuri ootesaalist hirmunult istumas,» ütles Eduard.

«Miks siis oli vaja registratuurist sellist eksitavat informatsiooni anda, kui seda kuhugi ei edastatud ja vanainimene lihtsalt haiglast välja visati ning mind kontaktisikuna üldse ei teavitatudki,» ei mõistnud ta. «Kui pole kindel, et registratuuri poolt küsitud info ehk minu andmed, ei jõua sinna, kuhu nad peavad jõudma või veelgi hullem, et seda keegi ei loe, siis pole vaja küsida ega anda ebamäärast ja segadust tekitavat infot,» lisas Eduard, kes pöördus kaebusega ka ITK poole.

Ta lisas, et kõige masendavam on kogu loo juures see, kui ükskõikseks jäi haiglapersonal.

Puudub aeg ja inimressurss

ITK EMO juhataja dr Piret Valdek kinnitas, et juhtum erakorralise meditsiini osakonnas leidis aset. «Kindlasti ei olnud tegu töötaja ükskõiksusega, vaid patsiendi ja klienditeenindaja vahelise arusaamatusega. Nende vahel jäi ebaselgeks, kuidas toimub teavitamine vanaema raviprotseduuride lõppemisest,» selgitas arst.

Valdeku sõnul rutiinset teavitamist EMO ei teosta, sest selleks puudub aeg ja inimressurss. Seega, kui õele, hooldajale või teenindajale on esitatud teavitamise palve, siis võtab töötaja endale selle eest isikliku vastutuse, et teavitus saab edastatud. «Antud juhtumi puhul jäi patsiendi esindajale ebaselgeks, kes kontakti võtma peab. Info lünk tekkis pigem ka patsiendi ja tema sugulase vahel, kuna vanaema ei olnud lapselapsega kojusaamise osas täpselt kokku leppinud ning jäi teda ootesaali ootama ega pöördunud abi saamiseks enam ka ise klienditeenindaja poole,» sõnas Valdek.

Ta lisas, et antud juhul oli tegemist ka täiesti aruselge, ajas ja kohas orienteeruva vanainimesega ja päevase ajaga ning ta oleks saanud küsida võimalust kontaktisikule helistamiseks. «Patsient ootas oma sugulast alla poole tunni, mis on üsna tavapärane,» nentis Valdek.

Arsti sõnul ei tuvastanud ravipersonal nimetatud patsiendil ka liikumispuuet, mille korral tavaliselt haigla personal ikka muretseb, kuidas haige koju saab. «See, kas inimene elab Tallinnas või väljaspool, raviprotsessis ei selgu ega puutu ka asjasse,» tõdes Valdek.

«Oleme EMO töötajatega need teemad selle juhtumi valguses uuesti üle rääkinud. Klienditeenindus suhtleb patsiendi sugulasega ja selgitab juhtumi asjaolusid ning kindlasti vabandame arusaamatuse pärast,» lisas Valdek.

Ida-Tallinna keskhaigla EMO kord näeb ette, et kontaktisikut teavitatakse, kui:

  • Haige tuuakse teadvusetult, haige saadetakse Ida-Tallinna keskhaiglast edasi PERHi, Kosele vms.
  • Haige on alaealine ja tema terviseprobleemidest on vaja teavitada vanemaid
  • Haige sureb EMO osakonnas
  • Haigel pole endal telefoni ja ta palub omastele infot edastada
  • Haigel pole võimalik omakseid teavitada ja ta palub osakonna personalil omastele infot edastada
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles