Perepaketi liikmeid numbriinfo andmebaasid ei avalikusta

Marina Lohk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Kui mõne inimese salastamata mobiilinumbrit avalikest andmebaasidest ei leia, siis kuulub see tõenäoliselt kas tööandjale või siis perepakettti. Viimasel juhul tuleb andmete varjamine asjaosalistele sageli üllatusena.

Tarbija24.ee poole pöördunud pereisa oli nördinud, et kui keegi soovib näiteks tema abikaasa numbrit 1182 andmebaasist teada saada, ei ole see võimalik – kõik pere kasutuses olevad numbrid on kirjas paketiomaniku ja mitte nende tegelike kasutajate nime all.

«Elektroonilise side seaduse järgi avaldatakse selle kliendi numbriinfo, kes on sõlminud sideettevõtjaga lepingu, mitte kasutaja numbriinfo,» selgitas Elisa suhtekorraldusjuht Marika Raiski.

Number lähedasele laenuks

Raiski sõnul ei avalda operaator kasutaja nime ja numbrit ka sel põhjusel, et info võib kiiresti vananeda. Kui kliendisuhte muutumine peegeldub automaatselt numbriinfo andmebaasis, siis liitumislepingu sõlmimisel märgitud andmeid kasutajate kohta omanik üldjuhul ei uuenda.

Teisisõnu võib perepaketi omanik oma abikaasa või lapse kasutuses oleva numbri ühel hetkel anda mõnele teisele pereliikmele kasutada, operaator ja numbriinfo andmebaasi pidaja ei pruugi sellest aga teada saada. Kuigi põhimõtteliselt võib kellelegi teisele anda kasutada ka enda nimel oleva numbri – iseasi, kas sel on mõtet.

Raiski sõnul avalikustab Elisa perepaketi puhul selle omaniku andmed ning kui viimane otsustab avaldada mitu numbrit, läheb iga numbri juurde kirja paketi omaniku nimi. Iga numbri puhul saab omanik langetada ise otsuse, kas number on avalik või salastatud.

EMT avalike suhete juht Kaja Sepp põhjendas perepaketi numbrite eri nimede alt mittenäitamist ka sellega, et liitumisel annab klient nõusoleku enda, mitte kasutajate andmete avalikustamiseks, sest teiste eest ei saagi nõusolekut anda.

Kahjuks ei ole perepaketi liikmete numbreid nende endi nimedega võimalik andmebaasis näidata ka siis, kui nad ise seda soovivad. «Samamoodi ei ole võimalik ka firmatelefoni kasutajal seda telefoninumbrit avalikus andmebaasis enda nimega seotuna kuvada,» märkis Sepp.

Klient kui lepingusõlmija

Tehnilise järelevalve ameti elektroonilise side teenistuse juhataja kohusetäitja Priit Soom tõdes, et operaatoritel on sellisel juhul õigus. Nad ei saa jagada infot isikute kohta, kes ei ole nende kliendid. «Klient on ikkagi see, kes operaatoriga lepingu sõlmib, mitte pereliikmed,» nentis ta.

Teoreetiliselt peaks siis perepaketi teise liikmega, näiteks paketiomaniku abikaasaga sõlmima eraldi lepingu, millega ta annaks loa oma andmed avaldada.

Raiski sõnul praegu sellist võimalust ei ole ja päevapealt seda ka teha ei saa. «See eeldab, et muudame oma lepingute vormi ja lepime kokku numbriinfo teenusepakkujatega,» selgitas ta.

Samuti pole teiste paketiliikmete andmeid võimalik avaldada Tele 2 puhul.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles