Euroopa Liit võitleb tarbijaid eksitava äpitööstuse vastu

Nutitelefon.

FOTO: Reuters / Scanpix

Euroopa Liit teatab, et otsib lahendusi tarbijate murele mobiilirakenduste usaldusväärsuse pärast.

Mobiilirakenduste sõltumatu analüüsiplatvormi Distimo andmetel pärineb ligi 80 protsenti selle tööstusharu sissetulekutest – hinnanguliselt üle 10 miljardi euro aastas – nn rakendusesisestest ostudest. Need on ostud, mida näiteks lapsed teevad mängu käigus, et pääseda ligi konkreetsele sisule või funktsioonidele.

Praegu reklaamitakse rohkem kui pooli ELi internetimängude turul olevaid mänge tasuta mängudena, kuigi nende käigus on mõnikord vaja teha kulukaid oste. Ka täiskasvanud tarbijad ei saa tihti aru, et teevad kulutusi, kuna raha saab nende krediitkaardilt võtta ilma nõusolekuta konkreetse ostu tegemiseks.

«Mobiilirakenduste tööstusharul on tohutud võimalused luua uusi töökohti ja toetada majanduskasvu ning parandada meie igapäevast elu uudse tehnoloogia abil. Sektor saab oma võimalused täielikult realiseerida aga ainult siis, kui tarbijatel on usaldus uute toodete vastu. Tarbijate eksitamine on päris selgelt vale ärimudel ja see on ka vastuolus ELi tarbijakaitse eeskirjadega,» ütles Euroopa Komisjoni asepresident ja ELi õigusküsimuste volinik Viviane Reding. Ta lisas, et Euroopa Komisjon ootab mängude tootjatelt väga konkreetseid vastuseid kodanike ja tarbijakaitseorganisatsioonide väljendatud muredele.

Nn äpitööstuses tegutseb Euroopas üle ühe miljoni inimese ja järgmise viie aastaga peaksid sektori sissetulekud ulatuma 63 miljardi euroni. Kuna kogu Euroopast on saabunud tarbijate ja tarbijaorganisatsioonide kaebusi, korraldab Euroopa Komisjon täna ja homme (27. ja 28. veebruaril) kohtumise riikide õiguskaitseorganite ja suurte tehnoloogiaettevõtjatega. Ettevõtjaid kutsutakse üles võtma siduvaid kohustusi lahenduste leidmiseks konkreetseks tähtajaks, et tagada vajalik kaitse mobiilirakenduste tarbijatele.

Kohtumisel arutataks eelkõige nelja olulist küsimust, mille tarbijad on tõstatanud. Tasuta mängudena reklaamitavad mängud ei tohiks eksitada tarbijaid mänguga tegelikult kaasnevate kulude suhtes. Mänguga ei tohiks lapsi otseselt üles kutsuda mingit toodet ostma või keelitada oma vanemaid seda tegema.

Tarbijaid tuleks õigesti teavitada maksmise korraldusest ja ostude eest ei tohiks vaikeseadetega võtta tarbijalt raha ilma tema sõnaselge nõusolekuta. Kauplejad peaksid esitama oma meiliaadressi, et tarbijad saaksid nendega ühendust võtta küsimuste või kaebuste korral.

Kohtumine annab komisjonile ja liikmesriikide asutustele võimaluse jõuda ühisele arusaamisele, kuidas lahendada tarbijate väljendatud muresid.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles