SEPA-le üleminek ajas inimesi segadusse

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Swedbank.
Swedbank. Foto: Toomas Huik

Alates veebruarist jõustusid Euroopa Liidu ühtsed maksetingimused (SEPA) ning muudatus tõi kaasa pikad järjekorrad nii Swedbanki klienditoes kui ka pangakontorites.

Swedbanki jaepanga juhi Ulla Ilissoni sõnul tõid otsekorralduste ja rahvusvaheliste kontonumbritega seotud muutused panga jaoks kaasa suure hulga küsimusi klientidelt.

«Ehkki nii pangad kui Eesti riik on enam kui aasta teinud teavitustööd, et muutused arveldustes ei tuleks inimestele üllatusena, on klientidel siiski ohtralt küsimusi,» nentis ta.

Seetõttu suurenes Swedbanki kõnekeskuse koormus peale 1. veebruari järsult, tekitades pikki kõnejärjekordi. Lisaks võtab tavapärase 1-2 päeva asemel klientide e-kirjadele vastamine aega kuni viis päeva. Kohati oli häiritud ka kõnekeskuse kättesaadavus telefoni teel.

Peamised mured

Ilissoni sõnul pole SEPA-ga seotud mured, millega kliendid igapäevaselt panka pöörduvad, ei ühe piirkonna ega ühe konkreetse teema kesksed. Küsimusi on seinast seina ning seda üle Eesti.

«Peamiselt küsitakse otsekorraldused asendanud e-arvete kohta – näiteks on probleeme korteriühistutega, kus korteriomanikud ei saa sõlmida uusi e-arve püsimakse lepinguid, sest nende ühistu ei läinud õigeaegselt uuele arveldamissüsteemile üle,» selgitas Ilisson.

Palju küsimusi tekitab ka uue e-arve püsimakse toimimine ehk see, kuidas ja millal raha kontolt maha läheb ning sageli pole lisaks arve maksjale uue olukorraga veel kohanenud ka maksete saajatest juriidilised isikud. «Samuti on klientidel küsimusi IBAN kontonumbrite ning pankadevaheliste maksete liikumise uue korra kohta.»

Ilisson nentis, et Euroopa ülesele maksesüsteemile üleminek on nii klientide kui ka pankade endi jaoks suur projekt. Ta tõi välja, et kui otsekorraldusi oli Swedbankis võimalik teha 3700 juriidilisele isikule, siis uue e-arve süsteemiga on tänaseks liitunud üle 1800 maksete saaja, sealhulgas kõik suuremad ettevõtted.

4000 kõnet

Kokku muudeti 97% otsekorraldusi e-arve püsimakselepinguteks. «Projekt on oma mahult ja keerukuselt panga jaoks võrreldav eurole üleminekuga,» sõnas Ilisson ning lisas, et uus süsteem nõuab senise praktika muutmist ka maksete saajatelt. 

«Paljudel ettevõtetel, korteriühistutel ja teistel maksete saajatel puudub ka endal selge teadmine, mida oleks vaja teha, et uue süsteemiga liituda,» möönis ta, selgitades, et e-arvega kogumist plaaniv ettevõte peaks teadma, et ettevõte peab hakkama saatma panka xml formaadis e-arveid oma maksjatele.

Juhul, kui ettevõtte poolt kasutatav tarkvara ei toeta veel e-arve failide loomist, siis soovitame pöörduda vastavate teenusepakkujate poole nagu nt OpusCapita AS, eArvekeskus ja Korteriyhistu.net. Lepingu teenuse kasutamiseks saab sõlmida otse Swedbanki koduleheküljelt

Swedbanki kõnekeskus saab igapäevaselt ca 4000 kõnet ning ca 1000 kirja või pangateadet klientidelt. Peamisteks teemadeks, millega kliendid panga poole pöörduvad on SEPA muudatustega, pangakaartidega ja kanalitega seotud küsimused.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles