Küsimus Elionile: kas tagasi nõukogude turundusse?

Tiit Elenurm
, EBS ettevõtluse õppetooli juhataja, PhD
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Samsung Galaxy S5 telefoni müüakse nüüd ka Eestis.
Samsung Galaxy S5 telefoni müüakse nüüd ka Eestis. Foto: AP/Scanpix

Näiliselt igati edumeelne sidefirma eeldab oma klientidelt ka tänapäeval õigel ajal ja kohal järjekorras seismist, kusjuures välja reklaamitud kaupa tegelikult soovijatele pakkuda polegi, kirjutab Estonian Business Schooli ettevõtluse õppetooli juhataja Tiit Elenurm.

Eelmisel reedel tuli mulle meelde Eesti kirjandusklassiku Oskar Lutsu «Kevade» lause Arno koolimajja jõudmise kohta. Pidin tõdema, et kui ma 11. aprilli õhtupoolikul Viru Keskuses Elioni esindusse jõudsin, siis olid kõik samal päeval müügile tulnud uue nutitelefoni Samsung Galaxy S5 lisaseadmed juba otsas. Ei Samsungi Gear kahte, Gear Fit’ti ega muid uue Galaxy S5 väärtust kasutaja jaoks suurendavaid vidinaid.

Elioni esinduse ees koridoris seisnud kolm kena Samsungi T-särkides daami seda alguses ei paistnud teadvat ja püüdsid mind innustada teatega, et kui ma oleksin täpselt kell 11.11 sabas olnud, siis oleksin võinud olla kümne esimese Galaxy S5 õnneliku ostja hulgas, kes nutitelefoni juurde treeninguks sobiva nutiseadme Gear Fit kõigi tema sammulugeja, pulsinäidu ja unerežiimi jälgija omadustega lausa tasuta kaasa said. Leti juures selgus, et nüüd ei saa neid ka raha eest osta. Ei paistnud kuskilt välja, et Samsungi müüki edendavad daamid saaksid enda käes olevaid Samsungi uusi telefone selleks kasutada, et kuskilt uurida, millal minu poolt oodatud lisaseadmed uuesti müügile tulevad või kas neid saab ette tellida. Piirduti lõppjäreldusega: «Neid müügil enam ei ole, ei tea, millal tuleb».

Tuju läks korraks sandiks – ise olen süüdi, et Galaxy S5 eest Elioni veebipoes juba mitu nädalat tagasi olin tasunud. Ilmselt ei peeta lojaalseks seda klienti, kes Elionile või EMT-le varakult ettemaksu teeb, vaid ikka klienti, kellel on aega hommikul kell 11.15 või natuke varem Viru Keskusesse tulla. Lõuna-Eesti elanikud peaksid hakkama päris vara hommikul tulema ja ega nad sel päeval naljalt töökohale enam ei jõuaks….

Siis hakkas olukord mulle nalja tegema. Seda kõike olen ju korduvalt näinud, kuigi siis veel nutitelefonide hankimiseks ei saanud sabatada. Nimelt nõukogude käsumajanduses 25 aastat tagasi tuli vähegi väärtuslikumate uudistoodete saamiseks enamasti õigel ajal ja õige kohast sabas olla, kui just kaubanduses isiklikke tutvusi ei olnud. Ka sel ajal oli päris andekaid reklaamiüritusi, mida näiteks Eesti Reklaamfilm tegi. Kuid andekad reklaamikampaaniad ei muutnud tõsiasja, et tihti müüdi «ei olet». Nii ka praegu. Ka Samsungi särkides daamid ütlesid, et ega nemad ei teagi, kes ja miks just sellisel kujul, «ei ole» põhimõttel on otsustanud Samsungi uusi tooteid tutvusta, nii et isegi näidiseksemplare ei saa vaadata. Järgmise päeva hommikul selgus, et ka veebipoes andis Samsungi lisatarvikute otsing veateate – ilmselt oli «ei ole» toodete otsijaid liiga palju. Muidugi ei sõltu defitsiidi saamine vaid Elioni ja EMT tellimusest, ilmselt Moskvast (vabandust, seekord Helsingist) lihtsalt esialgu rohkem limiiti ei eraldatud. Ja kui vanasti tuli defitsiiti käia Moskvas hankimas, saab Eesti klient selle ju nüüd ise Helsingisse sõites kiiremini kätte.

Tõsi küll, turumajanduse loogika ütleb, et pigem toimib õigesti USA suur telefonioperaator AT&T, mis pakub neile klientidele, kes koos Samsung S5 nutitelefoniga kohe ka Samsung Gear 2 nutikella ostavad, nutikellast hinnaalandust 50$. Ilmselt nemad mõistavad, et Samsungi nutitelefon koos lisaseadmetega annab võimalusi klientide ostuhuvi ja firma käivet suurendada. Turumajanduses saavutab lõpuks edu see ettevõte, kus suudetakse kliendi probleemile terviklahendust pakkuda ja ostmist lihtsaks ning meeldivaks teha.

Tegelikult on ka Samsung tubli. Firma on mitmetes Eesti kaubanduskeskustes hästi esindatud ja on enda põhilise uudistoote nüüd Eesti tarbijale samal ajal kättesaadavaks teinud kui maailma metropolides. Erinevalt näiteks Apple uudistoodete Eestisse jõudmise praktikast. Võib-olla on Samsungi ja suurte Põhjamaade mobiilioperaatorite turunduskoostöös esinevad kriginad tulevikus võimalus uutele ettevõtjatele, kes suudavad innovaatilisi terviklahendusi läbimõeldumalt Eestis turule tuua?
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles