Pähklikriis Eesti maiustuste hindu ei tõsta

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Pähklisaak on sel aastal ebasoodsate ilmastikutingimuste tõttu oluliselt väiksem ning prognooside kohaselt tabab see kõige valusamalt Ferrerot ja Nutellat, mis peaksid seetõttu kallinema. Venekeelne nädalaleht Den za Dnjom uuris, kas pähklikriis puudutab ka kohalikke tootjaid ja Eesti tarbijaid.

Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp märkis, et klimaatilised tingimused mõjutavad alati saaki ning maailmaturul kujunevad hinnad sõltuvalt nõudlusest ja pakkumisest – kui  pähklite saagikus on vähenenud ja nõudlus selle toote järele on kõrge, siis suure tõenäosusega tõuseb ka hind. 

«Ma ei arva, et prognoositav pähklite hinnatõus mõjub meile tervikuna katastroofiliselt, kuna pähklid ja neid sisaldavad tooted ei kuulu reeglina asendamatute toodete hulka. Küll aga võivad tõusta tuntud kaubamärkide toodete hinnad, kui hindu tõstavad pähklite maaletoojad, kellest me täielikult sõltume, kuna Eesti pinnal sellised pähklid ei kasva. Defitsiidi tekke võimalust ma praegu ei usu, küsimus on lihtne: kas hinnad tõusevad, kui palju nad tõusevad ja kas tarbija saab neid tooteid endale lubada.». 

Mõned kohalikud kaubandusketid on siiski hinnatõusu juba märganud, teised pole seda siiani täheldanud, kuid ennustavad pähklite ja neid sisaldavate toodete hinnatõusu lähiajal. 

Selveri pressiesindaja Annika Vilu märkis, et pähklite hind on juba hakanud tõusma. «Pähklite ja kuivatatud puuviljade hinnad on juba tõusnud ja võib eeldada, et hinnatõus puudutab mõne aja pärast ka maiustusi.»

Rimi pressiesindaja Katrin Batsi sõnul on mingeid ennustusi teha veel vara, kuid temagi arvab, et hinnatõus on vältimatu. «Tarnijad on andnud meile mõista, et lähiajal võib oodata pähklite ja pähkleid sisaldavate toodete hinnatõusu. Tõsi, praegu ei saa veel täpselt öelda, kui palju hinnad tõusevad.»

Stockmanni turundusjuhi Erika Järve sõnul sõltuvad nende hinnad täielikult hulgimüüjatest, kuid praegu pole neil hinnad veel tõusnud. «Kui maailmaturul hind tõuseb, mõjutab see loomulikult ka ostjat. Kuid tegelikku asjade seisu saame näha alles siis, kui hulgimüüjad ostavad sisse uue hinnaga kauba ja pakuvad seda meile.»  

Kui Nutella puhul on teada, et selle hind tõuseb, siis jäätisesõbrad ei pea hinnatõusu kartma. Balbiino turundus- ja kommunikatsioonijuht Enel Kolk ütles, et ettevõte kasutab oma toodangus väga vähe pähkleid. 

«Lumemarja ja Classic’u jäätisesse lisame me Kreeka pähklit, kuid nende tarnimiseks on meil sõlmitud pikaajaline leping fikseeritud hindadega, nii et tarnijate poolt me survet ei tunneta. Kuid isegi, kui mõned hinnad tõusevad, ei kiirusta me jäätise hinna tõstmisega,» kinnitas ta. 

Kalevi kommunikatsioonijuht Rutt Roht ütles, et ka šokolaaditootja hindu pähklite kallinemine ei tõsta. «Pähklid on Kalevi kommivabriku jaoks loomulikult tähtis tooraine, kuid praegu me jälgime tähelepanelikult meie peamise tooraine, kakao hinda, mis kasvab. Just kakao hinnal on määrav mõju lõpptoodangu hinnale. Ent praegusel hetkel me hindu tõsta ei kavatse.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles