Firmajuht, koolipoiss või hipster?

Mõelge, millest räägivad Utopia loovjuhi Leslie Laasneri argised jalatsid. Ta ise küsib: «Huvitav, kelleks mind peetakse neile peale vaadates, kas Eesti ühe eduka firma juhiks? Või suvaliseks hipsteriks? Koolipoisiks? Kas ma olen tõsiseltvõetav? Kas mulle tehakse jook välja?»

FOTO: Siiri Kumari

Suur kära reklaami­kampaania pärast näitab, kuidas surve­grupid suudavad oma tahte peale suruda nii loometegelastele kui äriinimestele.

Leslie Laasnerile, ühele Eesti mitmekülgsemale loomeinimesele, meenutavad need rünnakud, mis tabasid teda lõppeval nädalal, toda kriitikat, mille alla ta jäi kuus aastat tagasi. Toona, inspireerituna elust Eesti pisilinnades ja alevites, kirjutas ta sõnad äsjaalustanud ansambli HU? loole «Depressiivsed Eesti väikelinnad». Tekst läks paljudele nii südamesse, et Laasner sai noilt ähvardusi, näiteks: «Tule siia, annan molli!»

Sel nädalal jäi muusik-kunstnik-reklaamitöötaja Laasner taas massiivse pahameelelaviini alla. Tema ja Alvar Jaaksoni juhitav agentuur Utopia tegi jalatsipoodide ketile ABC King sügiskampaania, mis ajas marru osa kodanikke, kelle hinnangul solvavad tänavale üles seatud reklaamid naisi. Ennekõike tekitasid protestijais ärritust plakatid, mis näitasid kahte naise jalga, ühes odav ja teises kallim king, ning tekst ühel plakatil jalge juures teatamas «sekretär» ja «omaniku naine», teisel «ostad ise joogi» ja «tehakse välja».

«Kas tõesti on reklaamiosakondades ajumaht nii väike,» lasi Delfi Naistekas kõlada häälel rahva seast, «et ei suudeta välja mõelda paremat teostust kui šovinistlikule seale omane halb ja alandav nali naiste kohta?»

Laasner tõdeb, et protestilaine, mille mõned aktivistid suutsid kingapoe sügiskampaania «Kõik algab kingast» vastu tekitada, tõrjus Eesti avalikes ja meediadiskussioonides isegi Ukraina sõjaga seonduva tagaplaanile. Nüüdseks on reklaamidest ajendatud väitlus jõudnud koguni nii kaugele, et isegi tarbijakaitseamet on võtnud uurida, kas ABC Kinga reklaamid rikuvad üldisi moraalinorme, alavääristavad naissugu ja halvustavad kedagi sotsiaalse seisundi tõttu. «Paari sõnaga võib tõmmata sae käima,» nendib Laasner.

Noorte naiste vastulöök

Iseenesest ei vääriks sõnalahingud kingareklaamide pärast, olgugi et kirglikud, suurt leheruumi, kui need ei tooks esile meie ajastu palju olulisemat küsimust. Nimelt, mil viisil saavad loomingulised inimesed, kes on ajast aega kombanud kõikvõimalikke piire, üldse tegutseda, kui neil tuleb arvestada ja karta, et kuskilt pistab pea välja väike ja sageli anonüümne, ent äärmiselt häälekas seltskond, kes on kompromissitult valmis neid laskma?

Loe edasi Postimehe paberlehest või Postimees Plussist!

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles