Kolmandik automüügi kuulutustest on ebausaldusväärsed

Rivo Veski
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kasutatud autod. Pilt ei ole looga seotud.
Kasutatud autod. Pilt ei ole looga seotud. Foto: Urmas Luik

Eesti kasutatud autode müügikuulutuste usaldusväärsust võib ametite sõnul laias laastus mõõta selle põhjal, kui palju infot on müüja nõus sõiduki kohta avalikustama.

Maksu- ja tolliameti, tarbijakaitseameti, maanteeameti ning politsei- ja piirivalveameti esindajad kohtusid eile kasutatud autode turu korrastamise teemal sõidukimüüjatega.

Ametid tõdesid, et ühistegevuse tulemusel on eelkõige uuemate kasutatud autode turg saanud pettustest olulisemalt puhtamaks ning ka tarbija on hakanud eelistama kontrollitavat ja Eesti ajalooga sõiduautot.

Kohtumisel tutvustasid ametite esindajad ühise ettevõtmise tulemusi ning võtsid kokku olukorra kasutatud autode turul. Lisaks ametite esindajatele andsid turuolukorrale hinnangu Auto24.ee ning Autode Müügi ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) esindajad. 

Maksu- ja tolliameti peadirektori Marek Helmi sõnul on olukord kasutatud autode turul võrreldes eelmise aastaga oluliselt muutunud. «Maksulaekumiste numbrid näitavad, et kontrollide tulemusel on uuemate kasutatud autode müügiga tegelevatelt kontrollitud ettevõtetelt laekunud 3 miljonit eurot rohkem käibemaksu. Kogu sõidukite sektoris tegutsevate ettevõtete poolt on ajavahemikul detsember 2013 kuni oktoober 2014 laekunud 5,4 miljonit eurot käibemaksu varasemast rohkem,» lisas Helm.

Maksu- ja tolliamet on alates kontrollide algusest vaadanud registreerimiseelselt üle kokku 7858 uuemat kasutatud sõidukit ning neist 3162 dokumentatsioonis või taustas oli erinevaid probleeme. «Suurem osa olid pisipuudused, mis kõrvaldati kiiresti, ning puudustega autode protsent üha langeb,» rääkis Helm. Ka probleemsematel müügiplatsidel on olukord mõnevõrra paranenud.

Auto24.ee portaali haldava ettevõtte tegevjuht Margus Tomberg ütles oma ettekandes, et kasutatud autode turust moodustab kuni kaks kolmandikku eraisikud, kes müüvad ise oma autosid. Kuna Tombergi väitel koguni kuni 90 protsenti müügis olevatest kasutatud autodest jõuavad mingil kujul auto24 portaali, on nende kogutav statistika üsna hästi Eesti üldist sektori seisu illustreeriv.

Näiteks ütles Tomberg, et tarbija on muutunud teadlikumaks ja oskab rohkem n-ö kodutööd teha. «Auto24 müügikuulutuses on nüüd võimalik lisada ka sõiduki VIN-kood. Selle koodi avalikustamine on üha enam tarbija jaoks usaldusväärsuse märk. Kui varem avaldati seda kusagil 30 protsendis müügikuulutustest, siis nüüdseks on see arv kasvanud 70 protsendi peale,» tõi Tomberg välja.

Laias laastus võib Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul nii öelda, et ülejäänud 30 protsenti kuulutustest on ebausaldusväärsed. «Jah, nii võib öelda küll,» kinnitas ta, vastates küsimusele, kas VIN-koodi varjavad kuulutused on «kahtlased».

Ka räägiti kasutatud autode müügi sektori korrastamiseks loodud automüüja usaldusmärgisest.

 «Ausalt äri tegevale ja makse maksvale automüüjale väljastatava usaldusmärgise loomine ja statuudi kehtestamine on märkimisväärne samm sektori usaldusväärsuse suurendamiseks. Loodan siiralt, et ka tarbijad teevad sellest omad ratsionaalsed järeldused,» avaldas Sooniste lootust, et esimene samm tarbija kindlustunnet kasvataks.

Maanteeameti peadirektor Aivo Adamson lisas, et ostjate teadlikkus on viimase pooleteise aastaga tõusnud ning vähemalt Eesti registris olevat auto ostmisel on loodud võimalus teha autole põhjalik taustakontroll.

«Me oleme panustanud hulgaliselt töötunde nii sõiduki taustakontrolli ja e-teeninduse väljatöötamisse, ühiskontrollides osalemisse ja ma olen veendunud, et iga minut on sellest kasuks tulnud. Järgmise sammuna võtame ette avarii läbinud sõidukite liiklusesse tagasi toomise parema kontrollimise ja suuname oma tähelepanu kui järgmisele olulisele probleemsele valdkonnale,» rääkis Adamson. «Hindame ka Auto24.ee panust müügikuulutuste juurde sõidukite VIN-koodide ja registreerimisnumbrite lisamisele kutsumises,» lisas ta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles