Viis levinumat petuskeemi e-kaubanduses

Piret Lakson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Levinuim petuskeem e-kaubanduses: kaupleja palub kauba eest maksta mõne eraisiku, transpordifirma või vahendaja kontole.
Levinuim petuskeem e-kaubanduses: kaupleja palub kauba eest maksta mõne eraisiku, transpordifirma või vahendaja kontole. Foto: SCANPIX

Üks levinumaid petuskeeme e-kaubanduses on see, kui kaupleja palub kauba eest maksta mitte veebilehega seotud firma, vaid mõne eraisiku, transpordifirma või vahendaja kontole.

Tarbijakaitseamet tuletab siinkohal meelde, et eraisikutevaheliste tehingute puhul tarbijakaitseseadused ei kehti. Portaalis ostatargalt.ee on välja toodud viis levinumat petuskeemi e-kaubanduses.

1. Western Unioni, Moneygrami või Webmoney kaudu tasumine

Probleem

Kauba eest palutakse tasuda Western Unioni, Moneygrami või Webmoney kaudu.

Soovitus

Need on makseviisid, millega saab teha makseid vaid eraisikult eraisikule. Kuna eraisikutevahelistele tehingutele tarbijakaitseseadused ei laiene, siis pole neid makseid tühistada võimalik.

2. Ülekanne palutakse teha eraisiku nimele

Probleem

Pärast tellimuse tegemist palutakse arve tasuda mitte veebilehega seotud firma, vaid eraisiku, transpordifirma või vahendaja nimele.

Soovitus

See on üks levinumaid petuskeemides kasutatavaid meetodeid, kus mängu tuuakse täiendavad pooled, kellel puuduvad tarbija ees lepingulised kohustused, mille täitmist saaks nõuda. Peale selle ei kehti eraisikutevaheliste tehingute puhul ka tarbijakaitseseadused.

3. Diskrimineerimine ostukoha alusel

Probleem

Sama toode on erinevatele turgudele suunatud internetipoodides müügil oluliselt erineva hinnaga, ostmist teise riigi poest ei võimaldata või kasvab toote hind poe korduvkülastusel.

Soovitus

Kuigi hinnaerinevused võivad olla põhjendatud erinevate maksude või transpordikuludega, võib tegu olla diskrimineerimisega ostukoha alusel, mis on Euroopa Liidus keelatud. Samuti võivad Sinu kui internetikasutaja tegevusest lähtuv hinnasurve ja kunstliku defitsiidi loomine olla ebaausad kauplemisvõtted. Kui märkad selliseid juhtumeid, siis anna sellest teada tarbijakaitseametile või Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusele.

Otsinguteks võiks kasutada brauseri inkognito-režiimi, mis muudab kliendi jälgimise raskemaks ja vähendab hilisema sihitud reklaami mõju ostuotsustele.

4. Jadatellimuseks muutuv ost või proovipakk

Probleem

Pärast tellitud kauba või näidise kättesaamist jätkab müüja perioodiliselt toodete saatmist, lisades arve või kasutades ühekordselt autoriseeritud krediitkaardimakset püsimaksena.

Soovitus

Sellistel puhkudel võib jadatellimus olla peidetud müügitingimustesse ja müüja kasutada ebaausat kauplemisvõtet, jättes klienti sellest teadlikult teavitamata. Sellisel juhul tuleb müüjat tellimusest loobumise soovist kohe teavitada, krediitkaardimakse puhul peaks aga ühendust võtma oma panga klienditeenindusega ja nõuda makse tühistamist ehk chargeback’i. Kui müüja ei ole nõus, tuleb ühendust võtta tarbijakaitseameti või Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusega.

5. Tasuliseks osutuvad teenused

Probleem

Veebileht pakub kasutatud auto hindamise teenust, kuid pärast andmete sisestamist ja auto hinna teada saamist esitatakse arve ja nõutakse selle tasumist.

Soovitus

Alati tuleb jälgida teenuste tingimusi. Antud juhul panustab teenusepakkuja erandile, mis ei luba tehingust taganeda, kui teenusega ette nähtud info on juba kätte saadud. Samas võib tegu olla tarbija ebapiisava teavitamisega lepingutingimustest. Kui müüja sellega ei nõustu, tuleb ühendust võtta tarbijakaitseameti või Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles