Gobusi hinnangul ei peaks bussijuht teenima rohkem kui õpetaja

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Gubusi bussid sildiga streik.
Gubusi bussid sildiga streik. Foto: ANTS LIIGUS/PRNPM/EMF

Bussiettevõtte Gobus juhatuse esimees Enn Randmaa on seisukohal, et bussijuhi palk ei peaks olema kõrgem õpetaja omast.

«Ma ei saa üldse aru, mis toimub,» kommenteeris Randmaa BNS-ile ametiühingu otsust katkestada Gobusiga töörahu ning palgalepe. Randmaa märkis, et kui praegu on bussijuhi miinimumpalk 700 eurot, siis järgmisel aastal tõuseb see 800–810 euroni. «Gobusi keskmine töötasu on üle 900 euro kuus bussijuhtidel ja me räägime väljateenitud töötasust.»

Randmaa peab Eesti Transpordi ja Teetöötajate Ametiühingu (ETTA) plaanitavat hoiatusstreiki põhjendamatuks, kuna ametiühing kirjutas hiljuti alla kollektiivlepingu Atko ettevõtetega, mis moodustab peaaegu 50 protsenti Eesti doteeritavast bussiliiklusest. «Need palgatingimused on oluliselt halvemad kui need tingimused, mida meie oma juhtidele pakume. Me konkureerime võrdsel turul, nii et ma ei mõista, miks ametiühing kui sotsiaalpartner on võtnud ühe ettevõtte huviorbiiti. Muidugi me teame, mis selle taga on, aga küllap see selgub kunagi hiljem. Ütlen ausalt, et ma ei mõista ametiühingut ja see on minu meelest alatu käitumine, kui turul ühe ettevõttega hakatakse jonnima. Paistab välja nii, et meilt tahetakse turult kõrvaldada,» rääkis Randmaa. «Kui täna lepitakse kokku õpetajate miinimumpalk 900 eurot ja me pakume bussijuhtidele miinimumpalka 810 eurot, siis minu meelest ei ole siin küll midagi halvasti pakutud. Ja selge on see, et palk ei saa tõusta hüppeliselt mitusada eurot. Kui miinimumpalk oli senini 700 eurot, siis me tõstame selle nüüd 810 peale. See, et üks kamp ässitajaid Tallinnas mööda Gobusi ettevõtteid ringi käib – ma ei mõista seda ja ma ei hakka seda mitte kunagi mõistma.»

«Hankelepingutes on arvestatud hetkel olemasolevate turusituatsioonidega. Meie võitsime Tartu hanke 93 sendiga. Teiseks jäi Eesti Buss 94 sendiga. See on miinimum, mis üldse võita annab. Väiksemat vahet ei saa olla. Rapla hange oli järgmine, kus oli neli pakkujat ja kõik olid ühes hinnas: 95 senti. Mis alapakkumisest me räägime? Kuidas äkki ühes ettevõttes on vaja maksta justnimelt Tartus rohkem palka. See ei vii mitte kuhugi. Okei, maksame 1000-eurost palka, aga see ei ole jätkusuutlik täna. Me ei saa ühes kohas, ühes Eestimaa nurgas äkki maksta niipalju kõrgemat palka. Ametiühing nõuab seda sellepärast, et see, kes jäi ühe sendiga teiseks Tartu hankel, väidetavalt oleks maksnud kõrgemat palka. Keegi ei tea, kui kõrget palka ta oleks maksnud.»

«Aga tagantjärele rusikatega vehkimine – võib-olla see on kellegi kibestumine, ma ei oska seda öelda ja ma ei tahagi seda öelda. Teema on ju tegelikult Tartu. See on selge, kust need signaalid tulevad,» märkis Randmaa ja lisas, et Tartu bussijuht ei peaks rohkem teenima kui Pärnu, Hiiumaa või Saaremaa oma, sest neil kõigil on ühesugune töö.

«Ametiühing ei ole mitte keegi. Täna ta ei ole minu jaoks isegi sotsiaalpartner enam. Ma ütlen ausalt, et ametiühing segab Gobusi tööd,» ütles Randmaa. «Minu jaoks on lahendus see, et enne jõule laske inimestel tööd teha. Meil on vaja kaks suurt hanget tööle panna – ma olen seda ametiühingule korduvalt välja öelnud. Mina ei pea ju ametiühinguga pidama läbirääkimisi. Kui ametiühing tuleb meie juurde samade tingimustega, mida ta leppis kokku Eesti ühe suurima vedaja Atkoga, siis ma kohe olen nõus sellele lepingule alla kirjutama. Aga nendel tingimustel, mida nad meie käest nõuavad, ma ei ole nõus. Ma ei saa turul tööd teha samades maksetingimustes, makstes oluliselt kõrgemat palka juhtidele. Mina olen nõus täpselt samade tingimustega, millega on konkurendiga sõlmitud kollektiivleping. Muidu ma ei ole nõus – ma ei saa seda lubada endale. Omanikud ei luba mulle seda juba.»

Randmaa sõnul langeks Gobus turusituatsioonist välja, makstes sellist palka, nagu ametiühing nõuab. «Me oleks aasta pärast maksejõuetud. Me ei ole arvestanud nii suure palgaga täna. Meie dotatsiooninumbreid muudetakse üks kord aastas. Ja me tänavu oleme palka tõstnud – see on miinimumpalk 700 euro pealt 810 euro peale. Kusjuures elatustaseme indeks on oluliselt langenud. Kütusehinnad on oluliselt langenud. Kõik asjad langevad. Tegelikult ei tohiks kellelgi olla väidet, et elukallidus on tõusnud tohutult. Ja me tõstame oma palka. Küsimus on lihtsalt selles, et ma ei tõsta seda ametiühingu sunnil või soovil, vaid me tõstame seda ise – ilma ametiühinguta. Me saame hakkama ilma ametiühinguta. Meil on bussijuhid, kes meiega tööd tahavad teha ja ma ei saa aru, miks üks kamp Tallinna aktiviste käib mööda Gobusi ettevõtteid ja bussijuhte agiteerimas, et ärge minge tööle. See ei ole kellelegi hea.»

Randmaa sõnul töötab Gobusis 400 bussijuhti, kellest alla poole on ametiühingu liikmed. «Meil on väga palju häid juhte ja me oma bussijuhtide kaadrit igati hindame ja austame. Gobus otsib alati võimalusi maksta bussijuhtidele väärikat palka. Me lihtsalt ei saa täna turust kõrgemat palka maksta kusagil. Loomulikult me tõstame ka järgmisel aastal mingil määral palka. Normaalne palgatõus võib olla aastas 5 protsenti.»

ETTA on küsinud Gobusilt 800-850-eurost miinimumpalka Saaremaal ja Pärnus ning 930-eurost palka Tartumaal: kahes esimeses piirkonnas saakski ETTA juhi Jaan-Hendrik Toomeli sõnul kokkuleppe sõlmida, aga Tartumaal ei vastaks Gobusi pakutud 800-810-eurone palk turu olukorrale.

Gobus on omakorda väidab, et ETTA on mujal piirkondades bussifirmadega kokku leppinud väiksema palgaga kui 930 eurot ning et ametiühing survestab firmat meedia kaudu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles