Aap Piho – ajas kestvuse eestkostja

Tiina Kolk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Napi joonega Warm Northi kollektsioon ei hakka teistega võistlema, vaid jääb rohkem tagaplaanile ja tasakaalustab tervikut.
Napi joonega Warm Northi kollektsioon ei hakka teistega võistlema, vaid jääb rohkem tagaplaanile ja tasakaalustab tervikut. Foto: Mihkel Maripuu

Konkursil «Eesti Disainiauhinnad 2014» omistati noore disaineri auhind SÄSI Aap Pihole, kes sisenes brändiga Warm North rahvusvahelisele turule.

Kaubamärgiga Warm North tuli Aap Piho avalikkuse ette 2012. aastal. Enne seda oli hakkaja tootekunstnik koos kaaslastega loonud mööblikaubamärgi Maast Furniture.

«Mööbli valdkonnas pole kerge läbi lüüa, sest konkurents on väga tihe ja materjalidel tugev hinnasurve. Kasutame oma toodete valmistamisel peaasjalikult vastupidavat tammepuitu,» kommenteerib noore autori «elutööpreemiaga» pärjatud Piho, kellele meeldib ka tavaline männipuit. «Paraku on sel natuke halb maine, aga õigesti töödeldud mänd on ilus aines.»

Kuna keskeurooplased hindavad ja eelistavad tammepuidust mööblit, siis praegu on kaubamärgi Warm North tooted kõige oodatumad just Saksamaal.

«Neli kuud tagasi allkirjastasime lepingu Euroopa ühe võimekama disainiturustaja Monoqiga, kes esindab meid üle maailma,» lisab noormees, kellele tegelikult meeldib klientidega ka otse suhelda. «Tahan teada, mida mu mööblist arvatakse ja kuulata, mida potentsiaalne tellija soovib. Väikestest poodidest saab ju avameelset tagasisidet, mis aitab nii teenindust kui tooteid arendada.»

Piho ei nimeta Warm Northi mööblit eriliseks autoridisainiks, vaid pigem elustiili kaubamärgiks, mis koosneb ausatest, aja jooksul ilusamaks muutuvatest asjadest.

«Ma ei soovita ühelegi kliendile, et ostke ainult minu loomingut. Aga olen rõõmus, kui näen neid mõjusas ansamblis vana ja väärika ning kõneka moodsa mööbliga. Napi joonega Warm Northi kollektsioon ei hakka teistega võistlema, vaid jääb rohkem tagaplaanile ja tasakaalustab tervikut,» nendib disainer.

Sisearhitektist mööblidisaineriks

«Olen mööbliga nüüd juba 4–5 aastat tegelnud ja mulle meeldib luua ehedaid esemeid, mille viimistlus ei tapa puidu võlu,» räägib Eesti Kunstiakadeemia sisearhitektuuri ja mööblidisaini osakonna lõpetanud noormees, keda masu saabudes 2009. aastal ühest arhitektuuribüroost õnneks koondati.

«Enne seda töötasin kümnendi sisearhitektina ja siis sain disainikataloogide lappamisest niisuguse üledoosi, et otsustasin ise hakata disainima mööblit, mis ei oleks nii üledekoreeritud ja peegeldaks heade proportsioonide kaudu ühtlasi selgelt mööblitüki funktsioone.»

Kuigi vanemad olid talle juba mõnda aega pinda käinud, et mine ikka välismaale õppima, ei olnud tal varem aega ja võimalust vedu võtta.

Aga nagu elus ikka – kui üks uks sulgub, avaneb teine. Korraga oligi noormehe maailm taas valla ning pärast mõningast valimist erinevate Euroopa koolide vahel suundus ta Hollandisse Haagi Kuninglikku Kunstiakadeemiasse tööstusdisaini magistrantuuri.

Tulpide maa oli toona disainimaailmas ehk tähtsam tegija kui praegu, eriti populaarne oli Eindhoveni Disainiakadeemia.

«See oli mul esimene kord välismaal värsket õhku hingata,» meenutab ta. «Ma ei tea, kuidas oleks mu käsi Eestis käinud, sest masu ajal meedia millestki muust ei rääkinud, kui palju euro kurss kukub ja kui hullus seisus on riigieelarve.»

Hollandis oli aga kõik teistmoodi. «Hindan sealse rahva elurõõmu ja tolerantsi. Võõrsil on küll hea, aga kodus on siiski vahvam toimetada. Kahjuks on Eestis mõtlemapanevalt vähe disainereid tootmises vastu pidanud ja õpitud alale truuks jäänud.»

Tiivustav disainiharidus

Pärast paariaastast Hollandis tudeerimist jätkas Piho õpinguid Tallinna Tehnikaülikoolis (TTÜ). Noormehe hinnangul oli TTÜ õpe realistlikum kui Hollandis. Selle õppekava eesmärk oli koolitada tootedisainereid ja tootearendusjuhte magistritasemel.

«See kursus oli väga vajalik,» selgitab ta. «Minust küll pole saanud disainiteenuse pakkujat, pigem teen tööd oma firmale.»

Ka Hollandis oli väga tore elada ja koolis käia, meenutab ta, sest sealne õppekava oli hollandlastele omaselt väga loominguline ja eksperimenteeriv. «Aga TTÜ disaini ja tootearenduse eriala õppekava oli ettevõtluskesksemana palju nüüdisaegsem.» Valdav osa tudengiprojektidest viidi ellu käsikäes Eesti ettevõtetega.

«Kui ma 2003. aastal sain EKAsse sisse, kus konkurss ühele kohale oli väga tihe, tundus see maailma suurima õnnena ja meid kõiki valdas esimesel aastal mõnes mõttes eufooria,» pajatab Piho. «Alles hiljem olen aru saanud, kui traditsiooniline tegelikult see kunstiharidus oli. Meil oli palju silmapaistvaid õppejõude, kes on meile andnud hea akadeemilise tausta.» Aga paraku ei saanud noormehe sõnul kunstiakadeemias tollal siiski väga head ülevaadet, millised on tegelikult kunstihariduse ja ettevõtluse omavahelised puutepunktid ning kuidas loomemajandus päriselt toimib. «TTÜs vedas disaini õppekava suurte kogemustega praktik ja strateeg Martin Pärn, kes oskas noori viia kurssi tegeliku ettevõtluse ja innovatiivsete tootelahenduste arendamisega,» kiidab vilistlane.

Väärtushinnagute kujundamine

Piho pole kunagi lugu pidanud rahvale puru silma ajavatest turunduskampaaniatest. Ta püüab oma tooteid müüa nii mõistliku hinnaga kui vähegi võimalik. Iga kaubamärki Warm North kandev toode on kvaliteetne: Eestis käsitsi tehtud ja korralikust materjalist.

Inimesed, kes tarbivad odavaid ja lühikese elueaga esemeid, ei mõtle sageli, millisesse nõiaringi nad võivad sattuda, ostes seda sama toodet iga paari aasta tagant, sest eelmine on juba ära lagunenud. «Selle asemel võiks ju hoopis perega reisile minna.»

Warm Northi kõrvale on disainer Aap Piho loonud puiduettevõtja Indrek Vaaniga ühisettevõtte Made in North. «Lõime käed, et toota Eestis ja omada kontrolli kvaliteedi ning tarneaegade üle, sest allhanke korras on seda väga keeruline teha,» kommenteerib disainer.

«Lõppude lõpuks on ju oluline mööblieseme tähtsus. Näiteks aastaid kodakondseid teeninud, mõnusalt kulunud söögilaual – mille ümber pere jõulude ajal koguneb või külla tulnud sõbrad naudivad ühiskokkamisel valmistatud toite – on hoopis teine tähendus. Selle lauaga on seotud inimestevahelised suhted, õnnetunne ja rahulolu, meie kultuurilugu,» mõtiskleb disainer ning lisab, et väärtushinnagute kujunemine hakkab ju maast madalast peale.

Nagunii kasvavad meie lapsed üles Hiinas valmistatud mänguasjade keskel – vastukaaluks sellele aitab kodumaine, väärikas ja meie regioonile omast esteetikat peegeldav mööbel nende arusaamu suunata.

Piho sõnul on ta osa mööbliesemeid justkui endale disaininud. «Mulle ei ilmuta inspiratsioon end plahvatusena, mille järel joon kaks pudelit veini, seejärel töötan neli päeva palehigis ega vasta telefonidele … Elan nagu kõik teised, iseendale teadvustamata vaatan ümberringi ja jälgin, kuidas inimesed eri ajastutest pärit asju kasutavad,» selgitab ta loomeprotsessi tagamaid.

Head ideed ümbruskonnast

«Mulle meeldib vanu, unustatud arhetüüpe leida ja neid natuke lihvituna kohandada tänapäevaste vajadustega. Tihtipeale on paljud asjad ära tehtud ja neid pole vaja enam üle kujundada – meie pakume neid pisut nihestatult,» kerib disainer mõttelõnga.

«Näiteks vahepeal unustuse hõlma langenud lauapukid on rahva poolehoiu võitnud, sest nendega saab vanast uksest või vanaisa kulunud jalgadega töölauaplaadist uue laua teha.»

Warm Northi tootenimistus olevail esemeil on kõigil rohkesti rakendusvõimalusi ning need peaksid sütitama kasutajate fantaasialendu, kus ja kuidas loodut rakendada.

Piho tahab tulevikus koostööd teha teiste eesti disaineritega, kelle käekiri resoneeruks Warm Northi väärtustega – põhjamaise pragmaatilisuse ja lihtsusega. Näiteks meeldivad talle Veiko Liisi disainitud dolomiidist nupud-nagid. «Tuleb välja, et see iseloomuga, võluv, kodumaine looduskivi on täiesti töödeldav!»
-------------------------------------

Aap Piho

Sünniaeg ja koht

25. V 1984, Tallinn

Haridus

1991–2003 Tallinna Nõmme gümnaasium humanitaarharu

2003–2006 Eesti Kunstiakadeemia BA sisearhitektuur ja mööblidisain

2009–2010 (lõpetamata) Royal Academy of Art, The Hague MA Industrial Design

2010–2013 Tallinna Tehnikaülikool/Eesti Kunstiakadeemia

MSc Design & Engineering

Töö

2013 Eesti Kunstiakadeemia dotsent

2011 Warm North asutaja/disainer

2010–2011 Maast Furniture partner/disainer

2006–2009 Stuudio Tallinn partner/disainer

2008–2009 Arro Projekti sisearhitekt

2007–2008 Agabuš, Endjärv, Truverk Arhitektid sisearhitekt

2006–2007 Meelis Press Arhitektid sisearhitekt/arhitekti assistent

2005–2006 Riz Köögid disainer

2004–2005 12 Kaminat disainer

Muu erialane tegevus

Välisministeeriumi korraldatud kunstihanke ideevõistluse žürii esimees, Eesti noore disaineri preemia SÄSI võitja, Eesti Sisearhitektide Liidu liige, Eesti Kunstiakadeemia sisearhitektuuri eriala vastuvõtukomisjoni liige

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles