Staažikas piloot: ärihuvid sunnivad lendureid sageli liigselt riskima

Tiina Kaukvere
, Eesti uudiste päevatoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rein Porro.
Rein Porro. Foto: Toomas Huik

Pika staažiga lendur ja koolitaja Rein Porro rääkis, et kui aastaid tagasi oli pilootidel keelatud äikesele läheneda, siis tänapäeval on lendurid majandussurve all.

Rein Porro rääkis Kuku raadiole antud intervjuus, et üksnes halva ilma pärast lennukid alla ei kukku, kuna piloodid on koolitatud. «Alati peab olema mingite ebasoodsate asjade kokkusattumus.»

Indoneesia meedia teatas pühapäeva hommikul, et kadunuks on jäänud Surabayast Singapuri lennanud Air Asia reisilennuk Airbus A320-200.

«Nii palju kui mina tean, siis on seal vihmaperiood ja tugevad äiksetormid. Lennunduses on äike üks ohtlikumatest ilmastikunähtustest. Äikesest läbi minna ei tohi, kui sinna sisse satud, siis tuleb ilmtingimata lühemat teed pidi välja tulla. On ka teatud piloteerimisvõtted äikesepilves lendamiseks, mis on väga suurte riskidega seotud,» kommenteeris Porro.

Tema sõnul on tänapäeva lennukitel siiski väga head ilmaradarid.

«Troopilised äikesed tõusevad kuskil 15 kuni 18 km kõrgusele. Piloot küsis luba tõusta kõrgusele 38 000 jalga, see on umbes 11 km. See ei ole reislennukile veel lagi, aga miks ta tahtis tõusta? Ükski reisilennuk ei saa tõusta sellisest äikestest kõrgemale. Ju tal olid probleemid jäätumisega. Raske on siin spekuleerida,» arutles Porro, kes tõi välja, et kõrge kvalifikatisooniga meeskond on sellistes situatsioonides ilmselt mitmeid kordi ka varem olnud.  

Ka reisilennuk Airbus 320 on üks sobivamaid keskmaa lendudeks ja nende piloote hinnatakse maailmas kõrgelt, lisas ta. «Ilmselt see ala oli nii kaetud äikesest, et võimatu oli kõrvale pöörata,» arvas Porro. 

Samas nentis ta, et piloot on ka lennuettevõtte juhtkonna surve all. Nõukogude ajal oli tema sõnul näiteks keelatud äikesele läheneda ja sellest läbi minna. «Selle eest isegi meeskonda karistati.»

«Lääne süsteemis, mis meil ka Eestis on, kedagi ei huvita. Kui meeskond keerab kõrvale ja pikendab lennuteed, maandub varulennuväljal või pöördub tagasi, siis firma sissetulek väheneb ja seda tihti ei andestata piloodile. Kus hakkab rääkima raha, seal hakkab kaduma ohutus,» ütles Porro.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles