Puust ja punaseks: millisel juhul võib sobimatu toote tagastada

Piret Lakson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ebameeldivuste vältimiseks tasub tavapoes müüja käest uurida, kas toodet saab ümber vahetada või poodi tagasi tuua, kui peaks selguma, et see siiski ei sobi.
Ebameeldivuste vältimiseks tasub tavapoes müüja käest uurida, kas toodet saab ümber vahetada või poodi tagasi tuua, kui peaks selguma, et see siiski ei sobi. Foto: SCANPIX

Nii mõnelegi tuleb üllatusena, et 14-päevane tagastusõigus kehtib ainult netist ja kataloogist ostetud kaubale ning tavapood ei ole sugugi kohustatud kvaliteetset kaupa tagasi võtma ega selle eest raha tagasi andma. Tarbijakaitseamet selgitab, miks see nii on.

Tarbijaportaaliga ühendust võtnud Valentina ei pea seda õigeks, et 14-päevane tagastusõigus kehtib vaid sidevahendi teel sooritatud ostude puhul. «Selline mittetäielik seadus on tõeline lõks ja seda peamiselt vanade inimeste jaoks, kes ei oska arvutit kasutada ja kes saavad seetõttu ainult kauplustest osta,» rääkis ta. «Seda enam, et paljud inimesed, jällegi peamiselt vanemad, ei saa enne ostmist adekvaatselt kaupa, näiteks tehnikat, hinnata.»

Valentina leiab, et ei tohiks ju olla vahet, kas toode on saadud kauplusest või netipoest. «Miks tavapoest ostjal vähem privileege on?» imestab ta.

Tarbijakaitseameti avalike suhete spetsialisti Kadri Pauli sõnul on seadusandlus selline, et e-kaubandusega seotu, sealhulgas taganemisõigus, on selgelt reguleeritud võlaõigusseaduses. Tavapoodidest ostmisel ei ole kvaliteetse kauba tagastamine ja/või ümbervahetamine seadusega reguleeritud.

Pauli kinnitusel on see nii lisaks Eestile ka teistes Euroopa Liidu riikides (välja arvatud Leedus), et kauplejal pole kohustust tavapoest ostetud kvaliteetset kaupa ümber vahetada ega tagasi võtta, vaid ta võib seda teha vastutuleku korras.

Pauli sõnul ei ole e-poest ostes inimesel mingeid privileege võrreldes tavapoest ostmisega. «E-poest ja tavapoest ostmisel on oluline vahe. Ühel juhul pole ja teisel juhul on võimalik tarbijal kaubaga enne ostu tutvuda,» nentis ta.

Kui tarbija ostab kauba e-poest või muu sidevahendi abil, ei ole tal füüsiliselt võimalik enne ostu tootega tutvuda ning ta võib seetõttu teha eksliku ostuotsuse. Seetõttu ongi võimalik e-poest ostes lepingust 14 päeva jooksul taganeda.

Kui tarbija ostab kauba tavapoest, siis on tal füüsiliselt igati võimalik tootega enne ostu tutvuda ning kui talle see ei sobi, näiteks on riideese liiga suur või väike, ei istu hästi vms, siis saab ta selle toote ostmata jätta.

Paljud tavakauplused pakuvad tarbijatele siiski võimalust pärast ostu mingil põhjusel sobimatuks osutunud, kuid muidu kvaliteetne toode ümber vahetada või tagastada.

Tarbijakaitseamet soovitab inimestel ebameeldivuste vältimiseks tavapoes enne ostu müüja käest küsida, kas toodet saab ümber vahetada või poodi tagasi tuua, kui kodus peaks selguma, et see siiski ei sobi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles