Saladuses hoitud telefonimudel tegi mobiilitarvikute tootjate elu raskeks

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kuigi mobiilitarvikute tootjad oskasid end ette valmistada iPhone 6 turule tulekuks, rabas sellest suurema iPhone 6 Plus tulek neid jalust.
Kuigi mobiilitarvikute tootjad oskasid end ette valmistada iPhone 6 turule tulekuks, rabas sellest suurema iPhone 6 Plus tulek neid jalust. Foto: AP / Scanpix

Eelmisel sügisele turule tulnud iPhone 6 Plus pani telefoniaksessuaaride tootjad raskesse olukorda – kiiresti tuli valmistada saladuses hoitud telefonimudelile sobivad mobiilitarvikud.

Kui Apple tegevjuht Tim Cook andis eelmise aasta septembris teada mitte ühe, vaid kahe uue iPhone’i turuletulekust, vallandas ta sellega jõulueelse võidujooksu ka ühes teises multimiljoniäris – mobiilitarvikute tootjate hulgas, vahendab Guardian.

Peaaegu täielikus saladuses hoitud telefonide turuletulekut pani aksessuaaridetootjad raske valiku ette: kas oodata mobiilitarvikute kavandamisega kuni telefon on müügile tulnud või proovida mõnel teisel viisil – ehk läbi tööstusspionaaži – turule tuleva telefoni mõõtmeid teada.

Mobiilikottide ja –ümbriste tegijad olid valmis 4,7tolliseks iPhone 6 jaoks, kuid mitte sellest mõnevõrra suurema iPhone 6 Plus osas. «Mobiilitarvikute tootajad olid vapustatud,» sõnas Deborski Sarkar ettevõttest STK Accessories.

«See tähendas, et iPhone 6 jaoks sai kohe sobivaid mobiilitarvikuid osta, kuid 6 Plusi osas pidid inimesed ootama kolm kuni neli nädalat,» lisas ta.

iPhone’ile mõeldud mobiilikottide ja –ümbriste turg on mahult väga suur. Ameerikas kasutab kuskil üheksa inimest kümnest seda oma hinnalise telefoni kaitsmiseks. Briti Apple fännid ostsid möödunud aastal kuskil 5 miljonit mobiilikotti.

Ameerikas, kus iPhone'ide omanikke on rohkem, kui mujal, on ka mobiilitarvikute müügiajastuse tähtsus olulisem. Kolm kuud enne jõule teenivad mobiilitarvikute tootjad kuskil 40–60 protsenti oma aastasest käibest.

Dekoreeritud mobiilikottide turg sai alguse kuskil 15 aastat tagasi, kui neid hakati esimesena tegema Nokia telefonidele, kuid tõelise sissetulekuallika on neist teinud Apple telefonid.

Kui üks iPhone'i kott maksab kuskil 13,40 naela, tähendab see juba Suurbritannias 67 miljoni naela suurust äri. Samal ajal, kui Google'i androidi operatsioonisüsteemi kasutab suurem hulk nutitelefone – peamiselt Samsung – ostab ainult kuskil kaks kolmandikku nende omanikest neid tarvikuid.

Seetõttu võib Shenzhenis, Lõuna-Hiinas Foxconni tehaste ligiduses, kus iPhone'i toodetakse, mobiiliaksessuaaride tootja olla valmis maksma tuhandeid dollareid, et saada enda valdusse valmis prototüüp. Nii püüdis Foxconn hoida väga karmilt silma peal oma töötajatel, et mitte ükski suve lõpus tootmisliinil olevast telefonist ei satuks tehast välja.

Mõned aga siiski tegid seda ja nädalad enne Cook'i teadaannet võis Youtube'ist leida videosid, mis esitlesid nii prototüüpi, näitasid ekraani kui ka teisi osasid turuletulevatest iPhone'idest. Igaüks neist oli müüdud mõnele mobiilitarvikute tootjale.

«Kuskil 65 protsenti turul olevatest mobiilikottidest ostavad iPhone'ide omanikud, 30 protsenti Samsungi omanikud ja 5 protsenti teised,» märgib Mota kaasasutaja Kevin Faro, miks on tarvikutetootjad valmis maksma tööstusspionaaži eest.

«Apple'i kasutajad on üldiselt kõige jõukamad ostjad ja nende jaoks tähendab mobiilikoti ost turvalisuse tagatist, kui telefon peaks maha kukkuma,» lisas Steve Muttram ettevõttest Olloclip.

«Me olime ühed esimesed turul, kellel oli õiges suuruses mobiilikotid olemas selleks päevaks, kui Apple teatas oma uute telefonide müükitulekust,» räägib Jieun Choi ettevõttest Casetify, mis võimaldab rätsepatööna tehtud mobiilikotte, kus inimesed saavad laadida üles endale meeldiv muster.

Mota kõneisiku, Mark McHarry sõnul on ka neil üks tehas Shenzheni piirkonnas, mistõttu püüdsid ka nemad hoida end kursis sellega, mis turul toimuma hakkab, kuid suurema iPhone 6 Plus tulek oli ka neile üllatuseks.

«Mul on sõber, kes töötab Apple'i heaks, kuid minule teadaolevalt oli ainult kümme inimest ettevõttes täpselt kursis sellega, mis mudelid turule tulevad,» lisas Deborski Sarkar ettevõttest STK Accessories.

«Meie elu oleks see väga palju lihtsustanud, kui nad oleksid teada andnud, mis neil täpselt tulemas on,» nentis Patrick O’Neill, kelle ettevõte Olloclip hakkas mobiilitarvikuid tootma 2011. aasta mais ja on tänaseks saanud 12 miljoni dollarise aastakäibega ettevõtteks.

«Kuid me saime kiirelt selle olukorraga hakkama,» sõnas ta ja rääkis sellest, kuidas ettevõte tegi koheselt 70 000 dollarilise investeeringu 3D-printeri ostmiseks. Kuigi esialgu tundus sellise investeeringu tegemine hullumeelsusena, oli see tagantjärele väga mõistlik otsus – printer aitas neil telefonikuju taasluua kõigest tundidega, võttes nii märksa lühema aja, kui tehases vajaliku prototüübi tegemine, mis oleks nõudnud vähemalt paar päeva.  

Näiteid aga sellest, kuidas mobiilitarvikute tootjad on varasemalt iPhone'ile tehtud aksessuaaridega suurelt mööda pannud, leiab 2011. aastast, kui ei olnud teada, mis suurusega toona välja lastud iPhone 4S saab olema.

Ühel ettvõttel oli enne telefoni müügile tulekut toodetud 50 000 mobiiliümbrist, mille suurus osutus valeks. «Neil oli väga suur probleem sellega,» meenutab O’Neill hoiatavaid näiteid sellest, mismoodi on asi lõppenud nende tarvikutootajate jaoks, kes on läinud lihtsalt ehku peale välja.

Midagi sarnast juhtus ka eelmisel sügisel müügile tulnud iPhone 6 Plus mobiiliümbristega, kus vahetult pärast uue telefoni tutvustamist levis YouTube'is video, mis väitis, et iPhone 6 Plus on niivõrd õhuke, et seda võib lihtsalt väänata.

Tarvikute tootjad ruttasid selle peale tegema lisatugevusega mobiiliümbriseid, mis aga tegelikult osutusid sarnaselt 2011. aastal tehtud iPhone 4S mobiiliümbristele uue iPhone 6 Plus mudeli jaoks täiesti kasututeks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles