Segadus andmemahtudega tõi välismaalt kopsaka mobiiliarvelisa

Vähese tähelepanu pööramine mobiilse interneti andmemahtudele välismaal võib suurendada korralikult igakuist mobiiliarvet.

FOTO: Julius Kalinskas / Scanpix

Jaanuari alguses Taisse puhkusele läinud meest tabas ebameeldiv üllatus, kui esimese päeva õhtuks sai ta hoiatava teate, et pärast mobiiliga internetis käimist hakkab tema telefoniarve lähenema 60-eurosele päevalimiidile.

Üllatust valmistas see mehele seetõttu, et ta oli enne reisile minekut oma mobiilioperaatorilt – Elisalt – eraldi üle küsinud, kui palju Tais mobiilse interneti kasutamine maksab. Sealt öeldi talle hinnaks 1,5 eurot.

«Kõlas uskumatult, seepärast küsisin üllatunult, kas ma saan ikka suurusjärgust õigesti aru – et Tais on telefoni internetti odavam kasutada, kui Eestis,» räägib mees, kes Eestis on pidanud aeg-ajalt internetti lisaks ostes selle eest 2 eurot maksma.

«Kuna aastaid pole ma reisil internetti pidanud kasutama ja Tais on kõik odav, jäingi seda juttu uskuma,» kirjeldab ta. Puhkusekohta jõudes valis mees Elisa kohaliku partneri võrgu. «Ma isegi kasutasin telefoni andmesidet hotellis, kus oli WiFi olemas – mul oli lihtsalt mugavam seda kasutada,» sõnab ta.

Niipea aga, kui mees sai sõnumi 60-eurose päevapiirangule lähenemise osas, lõpetas ta koheselt interneti kasutamise. «Sain aru, et midagi on valesti. Aga mis siis, kui oleks iga päev 40–50 euro eest kasutanud?» küsib mees, kes ei saanud aru, kuidas odavama interneti lubadus talle juba esimese päevaga nii kõrge arve oli tekitanud.

Elisa esindusega uuesti ühendust võttes selgus, et klienditeenindaja poolt mehele öeldud hind käis ühe megabaidi andmemahu kohta, samal ajal, kui Eestis maksab mees ühe gigabaidi andmemahu eest 2 eurot. Tais aga maksab ühe gigabaidi andmemahu kasutamine 1500 eurot.

«Nii et see pole mitte odavam, kui Eestis, vaid 750 korda kallim,» märgib mees, kes enne reisileminekut Elisale helistades ei pööranud tähelepanu selle, mis andmemahust klienditeenindaja rääkis.

Elisaga uuesti ühendust võttes uuris mees, kuidas sai klienditeenindaja siis talle öelda, et Tais on mobiilse interneti kasutamine soodsam kui Eestis. Tuli välja, et osad nutitelefoni omanikud kasutavad Eestis sellist andmemahupaketti, kus ühe gigabaidi hind on 2334,72 eurot ja sellega võrreldes on 1500 eurot, mis see Tais maksab, tõepoolest odavam.

«69 eurot on praegu üleval,» räägib mees, kelle jaoks see ei ole küll suur summa, kuid sellest olulisem on põhimõte, et ta ei oleks nii suurt summat andmemahu peale välismaal kulutanud, kui talle ei oleks öeldud, et see on odav. Seetõttu on tema ootus, et mobiilioperaator võtab selle kulu enda kanda ja ei lase tal kinni maksta. «Mind aeti igatahes korralikult segadusse,» märgib ta.

Elisa avalike suhete juhi Marika Raiski sõnul eksis antud olukorras klient, tõlgendades mobiilse interneti andmemahte valesti. «Klienditeenindaja andis kliendile korrektse teabe infoga, et Tais on operaator RealFuture võrgus mobiilse interneti kasutamisel megabaidi hind 1,5 eurot,» sõnab Raiski, kes kuulas klienditeeninduses lindistatud kõne ka ise uuesti üle.

Tema sõnul oli mees seda vastust saades küsinud, et kas Eestis on megabaidi hind 2 eurot, järeldades seejärel ise, et Tais on mobiilse interneti hind seega odavam. «Sellega ka meie klienditeenindaja nõustus, sest mobiilse interneti megabaidi kasutushind ilma paketita on Tais 1,5 eurot ning Eestis 2,28 eurot,» lisas Raiski.

«Hilisemate kliendi pöördumiste põhjal võime öelda, et klient ajas kahetsusväärselt segamini megabaidi ja gigabaidi, sest Eestis kasutab klient mobiilsideteenuseid paketis, kus täiendava gigabaidi hind mobiilse interneti puhul on 2 eurot,» selgitab ta.

Tema sõnul võiks muudel juhtudel olla isegi mõeldav, et mobiilioperaator jätab segaduse tõttu tekkinud kul enda kanda, kuid kuna mees kasutas nende Tai partneri võrku ja selle eest peab mobiilifirma sealsele operaatorile ikkagi maksma, siis peab mees vale andmemahu tõlgenduse tõttu tekkinud arve ikkagi oma taskust maksma.

«Väljaspool Eestit kasutatud interneti puhul käib see asi niimoodi, et kasutatakse seda teise operaatori võrgus ja see teine operaator esitab meile arve selle eest, meie maksame selle kinni ja siis esitame arve kliendile,» selgitab Raiski. Kliendile saaksid nad vastu tulla üksnes siis, kui segadus oleks tekkinud mõne Eestis tekkinud arvega.

Muidugi ta möönab, et tavainimesel võib andmemahu mõõtmine mega- ja gigabaitides tõepoolest segadust tekitada. «Meil ongi Eestis välja töötatud sellised kuupõhised mobiilse interneti paketid, et klient ei peaks mõtlema megade ja gigade peale,» sõnab Raiski. Valdav osa nende kliente neid kasutabki tavaliselt.

«Välismaa operaatorite hinnad sõltuvad ikkagi sellest, mis nemad pakuvad,» lisab ta ja ütleb, et soodne mobiilne internet on valdavalt ainult Eestile omane. Seetõttu on mobiilifirma näiteks Euroopa Liidu ja mõningate teiste riikide puhul välja töötanud eraldi hinnaskeemid, et mobiilse interneti kasutamine inimesele välismaal võimalikult soodne oleks.

Üks selline asi on päevapileti süsteem, kus päevaseks andmesidemahu piiriks on 150 megabaiti. Alates möödunud aasta oktoobrist kehtiva hinnakirja kohaselt maksab Euroopa Liidu ja Euroopa Majandusühenduse riikides see päevapilet Elisa klientidele 5 eurot ning terves reas teistes maailmariikides 10 eurot.

Suurte arvelisade vältimiseks soovitab Raiski Elisa klientidel võimaluse korral kasutada päevapiletit või siis eelnevalt järgi küsida, mis hinnad konkreetse riigis kehtivad. Kindlasti tuleks endale selgeks teha ka mega- ja gigabaidi vahe.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles