Krediitkaardi ostude andmed jätavad vähe ruumi anonüümsuseks

Naisi on krediitkaardi ostude põhjal lihtsam tuvastada kui mehi.

FOTO: SCANPIX

Kuigi krediitkaardiga sooritatud ostude andmed on anonüümsed, on inimese tuvastamine kõigest paari ostuga seotud infokillu teadmisel niisama lihtne, kui mobiiltelefoni kõneeristuste põhjal.

Hiljutine Aarhusi ülikooli ja Massachusettsi tehnoloogiainstituudi uuring toob välja, et kõigest nelja infokillu põhjal saab teha väga lihtsalt kindlaks krediitkaardi kasutanud inimese isik, mistõttu annab see suurtele anonüümsust rõhutavate andmebaaside omanikele väga lihtsa võimaluse rikkuda inimeste isikuandmete puutumatust, vahendab Local.

1,1 miljoni inimese kolme kuu krediitkaartide ostude andmeid uurinud teadlased tõid välja, et üheksakümnel protsendil juhtudest sai inimese isikut tuvastada nelja infokillu põhjal, näiteks, kus ta ostis konkreetsel päeva kohvi, uue kampsuni või kingapaari.

Sellest järeldavad uuringu läbiviijad, et krediitkaardiga sooritatud ostude põhjal on võimalik tuvastada inimese isikut niisama lihtsalt, kui võtta ette tema telefoni kõneeristus. Sooritatud ostu maksumuse teadmine võib suurendada inimese isiku tuvastamise ohtu veelgi 22 protsendi võrra.

«Isegi andmebaasid, mis koguvad väga pealiskaudsena tunduvat infot, jätavad vähe ruumi inimese isiku anonüümsuse tagamiseks,» märgib uuringu läbiviimist juhtinud Yves-Alexandre de Montjoye Massachusettsi tehnoloogiainstituudist tulemusi kommenteerides.

Isegi, kui krediitkaartide andmete analüüsis kasutati täpse ostukoha asemel ainult piirkonda, kus kaardiomanik ostu sooritas, ja täpse päeva asemel hajutati ostuaeg kahe nädala peale, võis paari lisanduva infokillu põhjal ikkagi tuvastada inimese isikut, kes ise sageli arvab krediitkaardi kasutades, et tema andmed on täielikult anonüümsed.

Uuringu sõnul on krediitkaartide metaandmete põhjal naisi lihtsam tuvastada kui mehi. Nagu ka inimesi, kellel on kõrgem sissetulek, sest neil on väljakujunenud väga iseloomulik ostumuster.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles