Hiina lennufirma soovib seisukohtadega lennukeid

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Spring Airlines.
Spring Airlines. Foto: SCANPIX

Hiina Raadio teatel teeb riigi esimene odavlennufirma Spring Airlines praegu aktiivset lobitööd Hiina lennuohutusametnikega, et saada luba paigaldada lennukitesse seisukohad.

Tegemist pole kaugeltki esimese korraga, kui odavlennufirmad mängivad ideega asendada istekohad seisukohtadega, kirjutab reisiportaal trip.ee.

2009. aastal tuli sarnase mõttega välja Euroopa suurim odavlennufirma Ryanair, kuid oli sunnitud selle kolm aastat hiljem lõplikult kõrvale heitma, sest lennuohutuse eest vastutavad ametnikud ei pidanud sellist lennukit reisijatele piisavalt turvaliseks.

Ka Spring Airlines'ile pole idee lennukis seisukohti pakkuda kaugeltki uus. Lennufirma hakkas taolist võimalust uurima 2008. aastal, peale seda, kui kogeti Hiina Uue Aastaga kaasnenud reisikaost. Sellest ajast peale on uuritud seisukohtade paigaldamise võimalust koos lennukitootjatega ning nüüd tegutsetakse aktiivselt, omandamaks luba seisukohtadega lennukite opereerimiseks.

Kuigi nime poolest räägitakse seisukohtadest, ei seisa reisijad samamoodi nagu praegu näiteks bussis. Pigem on tegemist natuke seljatoega baaripukki meenutava istmega. Lennufirmade võit tuleneb sellest, et istmed on kitsamad ja reisijatele on veel vähem ruumi kui praeguses turistiklassis. Arvutuste kohaselt saaks ainult seisukohtadega lennuk peale võtta 40 protsenti rohkem reisijaid.

Inimesed seisukohtadega lennuki suhtes erilist vaimustust üles ei näita. Mugavuse puudumisest suurem mure on hoopis ohutusega seonduv. Näiteks kardetakse, et halbade ilmaoludega või turbulentsi tekkel kasvab vigastada saamise võimalus seisukohtadega lennukis hüppeliselt. Spring Airlines plaanib koostööd lennukitootjatega, et istmetele välja töötada turvaline ohutusrihm.

Lennuki istmetega seoses on õhus ka teisi muutusi. Kuna prognoositakse, et juhtmevaba tehnoloogia hakkab asendama praeguseid lennuki seljatugedes asuvaid üsna massiivseid meelelahutuskeskusi, saab kasutusele võtta oluliselt õhemad istmed, mida võib paigutada senisest hoopis erinevalt. Näiteks mängitakse ideega, et lennuki istmete asetus hakkab sarnanema sellega, mida näeme praegu rongides, kus neli inimest istuvad näoga vastamisi. Teine idee on paigutada istmed nii, et iga kahe lennusuunas vaatava istme vahel on iste, mis vaatab saba suunas.

Igal juhul seisavad lennufirmad praegu strateegiliste valikute ees – kas kasutada uusi disainivõimalusi kallimate reisiklasside arendamisel või püüda mahutada lennukitesse võimalikult palju inimesi ja konkureerida hinnapõhiselt? Pole aga kahtlust, et nii mõnigi lennufirma soovib uurida tavalisest turistiklassist mugavuste poolest veelgi madalamal asuva klassi seni veel natuke ebaselgeid võimalusi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles