Psühholoog: Coca-Cola pudeli kuju suurendas müüki

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Coca-Cola pudelid.
Coca-Cola pudelid. Foto: SCANPIX

Tootedisainil võib olla suur mõju tarbija ostuotsusele ning seda on kavalalt ära kasutanud ka tuntud karastusjookide firma Coca-Cola, selgus hiljutisest uuringust.

Ajakirjas Emotion Review avaldatud uuringu järgi võib toote suurus ja kuju mõjutada paljuski seda, kas tarbija ostab selle või mitte, vahendab npr.org.

Uuringu eestvedaja, Chicago ülikooli psühholoog Sian Beilock püüdis välja selgitada, kas inimesed valivad poes asju selle põhjal, kui mugav on neid poeriiulilt haarata.

Selleks asetas ta vabatahtlike ette erinevates asendites köögiesemeid. Näiteks lusika, mille vars oli osalejate poole, spaatli oma aga teisele poole.

Osalejad pidid valima emma-kumma, mis neile rohkem meeldib, ja panema selle karpi. Iga inimese puhul viidi läbi 16 testi ning iga kord olid esemed paigutatud nii, et ühte oli mugavam võtta kui teist. Selgus, et 63 protsendil kordadest eelistati eset, mida oli kergem haarata.

Uuringus jõuti seega järeldusele, et aju ei tarvitse langetada otsust selle järgi, kas näiteks lusikas meeldib rohkem kui spaatel, vaid pigem selle järgi, kui kerge seda parajasti võtta on.

«See tähendab, et vaevu hoomatavad muutused toodete paigutuses või pakendis võivad paljuski inimeste ostuotsust mõjutada,» ütles Beilock.

Nii võib see kehtida ka näiteks Coca-Cola puhul. 2008. aastal muutis karastusjookide firma oma kaheliitrise pudeli disaini. Pudeli kuju tehti kumeramaks, et seda oleks mugavam hoida ja et sellest saaks ka paremini valada, nagu ettevõte ise oma toodet reklaamis. «Järsku osteti kaheliitrist Coca-Colat palju rohkem kui sama suurt Pepsit,» tõi Beilock välja.

Tuginedes oma uuringule usub psühholoog, et n-ö ahvatlev karastusjoogi pudel võib mõjutada seda ostma isegi siis, kui tegelikult seda ei taheta.

Tema sõnul mõjutab seega karastusjoogi pudeli kuju olulisel määral ostuotsust. Ent pudeli või purgi suurus loeb samuti. Mullu tutvustas Coca-Cola 350-milliliitrist pudelit, et pakkuda klientidele võimalust mugavast pakendist juua ka liikvel olles.

Beilocki sõnul võib selline väike pudel mõjutada lapsi rohkem karastusjooki tarbima.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles