Uusimat Barbie nukku ei taheta poelettidele lasta

Uus Barbie nukk

FOTO: AP / Scanpix

Mänguasjatootja Mattel sügisel poelettidele jõudev Barbie nukk, mis reageerib häälkäsklusele ja ühendub internetiga, on tekitanud suure protesti lapse õiguste kaitsjate hulgas.

Hiljutisel internetiühendusega nuku esitlusel tervitas Matteli esindaja uut mänguasja lausega «Tere tulemast New Yorki, Barbie!», vahendab Washington Post.

Uus häälkäsklusele reageeriv nukk ei jäänud aga vastust võlgu ning vastas talle asjakohaselt: «Ma armastan New Yorki! Mis sulle selle linna juures kõige enam meeldib? Toit, mood või vaatamisväärsused?».

Mänguasjatootja sõnul on uus tarkvaraga varustatud Barbie nukk võimeline reageerima iga tüdruku soovidele ja kohandama oma vastused selle järgi. Mattel loodab sügisel poelettidele tuleva nukuga päästa oma kahjumis olevad müüginumbrid.

Selle plaaniga ei ole rahul aga üks Ameerika lapse õiguste kampaaniagrupp, mis on kutsunud mänguasjafirmat üles lõpetama nuku tootmine, sest Hello Barbie nimeline mänguasi võiks pigem kanda nime «Pealtkuulaja» Barbie.

Nimelt salvestab nukk lapse kõne sisseehitatud mikrofoni abil ja saadab seejärel salvestise andmed üle interneti. Lapse õiguste kaitsjate sõnul seatakse nii puhtalt reklaami huvides ohtu lapse privaatsus ja turvalisus.

Nii on kampaaniagrupp Reklaamivaba Lapsepõlv (Commercial-Free Childhood – ing k) algatanud petitsiooni, mille eesmärgiks on takistada Matteli nuku poelettidele jõudmine.

«Kui mul oleks alaealine laps, siis ma oleks väga mures sellepärast, et mu lapse isiklik vestlus lindistatakse ja saadetakse kellelegi analüüsimiseks,» märkis Georgetown'i Ülikooli internetiturvalisuse õppejõud Angela Campbell. «Siiamaani ei ole selge, miks nad tegelikult seda infot koguvad ja milleks nad seda kasutada võivad,» lisas ta.

Mattel ja ToyTalk, San Fanciscos asuv idufirma, mis vastutas nuku tarkvara väljatöötamise eest, kinnitavad, et laste privaatsus ja turvalisus on mänguasja arendamisel olnud nende esmane prioriteet.

ToyTalk'i tegevjuht Oren Jacob kinnitas, et audiofaile, mida nukk lindistab lapsega suhtlemisel, kasutatakse ainult toote häältuvastamise programmi parandamiseks. «Kindlasti ei kasutata neid andmed toote turundamisel või reklaamimisel,» sõnas ta.

Põhimõte, kuidas uusim Barbie töötab, on lihtne. Selleks, et nukuga suhelda, peab laps vajutama nuku vööl olevat nuppu. Mänguasi «kuulab» last ainult siis, kui sellele nupule on vajutatud. Seejärel läheb lapse kõnesalvestis läbi WiFi ühenduse ToyTalk'i pilvel asuvatesse serveritesse, kus see tuvastatakse, andmaks lapsele sobiv vastus.

Enne nuku lapse kätte andmist on lapsevanematel võimalik laadida oma nutiseadeldistesse vastav rakendus, millega nad annavad mänguasjatootjale ja arendajale nõusoleku oma lapse andmete kasutamiseks. Ameerika lapse õiguste kampaaniagrupp ei ole aga mänguasja turvalisuses jätkuvalt veendunud.

«Lapsed, kes hakkavad Hello Barbie't kasutama, ei räägi lihtsalt ühe nukuga, vaid nad räägivad ühe suurima mänguasjatootjaga maailmas, kelle peamine huvi on teenida laste pealt raha,» märkis oma avalduses kampaaniagrupi tegevjuht Susan Linn. «See mänguasi tekitab judinaid ja terve rida ohte nii laste kui nende perekondade jaoks,» ütles ta.

ToyTalk'i esindajad on öelnud, et lisaks saavad lapsevanemad oma e-posti aadressile tellida e-kirju, mis annavad neile ligipääsu nendele audiofailidele, mis kajastavad seda, mida nende laps on nukuga rääkinud. Susan Linni sõnul tekitab aga selline võimalus veelgi enam muret. «Lapsed räägivad oma nukkudele asju, mida nad muidu oma vanematele ei räägi,» sõnas ta.

Nuku tarkvaraarendaja sõnul peavad nad aga nendele salvestistele võimaldama lapsevanemate ligipääsu, kuna seda nõuab Ameerika seadusandlus. «Me tahame tagada lapsevanematele võimaluse kontrollida nende perekonda puudutavat infot,» nentis ToyTalk'i tegevjuht.

Kampaaniagrupi kriitika võib oluliselt ohustada mänguasjatootja müüginumbreid, mis juba praegu on suures langusseisus. Eelmise aasta neljanda kvartali müüginumbrid kukkusid 59 protsenti. Barbie müük langes 21 protsenti ja Fisher-Price beebimänguasjade müük 16 protsenti. Jaanuaris lahkus ametist ka senine ettevõtte tegevjuht Bryan Stockton.

Muuhulgas ei ole see esimene kord, kui kodanikualgatus on Matteli mänguasjade vastu protesti tõstnud. Mitu aastat tagasi võttis kampaaniagrupp ette Baby Einstein videod, mis nende hinnangul ei olnud niivõrd hariduslikud, nagu neid reklaamitud oli.

Vaata ka videot, mis on tehtud nuku demotutvustuselt.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles