Uuring: odavat šokolaadi kauaks ei jätku

Šokolaadijänesed võivad «välja surra».

FOTO: SCANPIX

Munapühade ootuses ilmuvad sel nädalal toidupoodide väljapanekutele odavad šokolaadijänesed ning tibudega kirjatud maiustustetahvlid. Enne šokolaadi ostmist tasuks aga mõelda, milline mõju on meie tarbimisharjumustel tulevikule, kirjutab MTÜ Mondo vastutustundliku tarbimise ekspert Jaanus Välja.

Äsja ilmunud Kakaobaromeetri uuring väidab, et šokolaaditootmise tulevik on tume. Kümne Euroopa kodanikuorganisatsiooni poolt kirjutatud põhjalik uuring käsitleb kakaotootmise jätkusuutlikkust ning näitab, kuidas nii tarbijad kui tootjad toorainet kasvatavate talunike seljas liugu lasevad.

Äärmine vaesus on Lääne-Aafrika kakaotalunike jaoks igapäev, samas valitsevad kakao tarneahelat aina enam teatud korporatsioonid, kes teenivad suurkasumeid.

Kakaotalunike madal sissetulek

Lääne-Aafrika kakaotalunikud elavad üleilmselt määratletud vaesuspiiridest ilmselgelt allpool. Elevandiluurannikul – mis on maailma suurim kakaotootja – peaks talunik teenima praegusest neli korda rohkem, et jõuda üleilmse vaesuspiirini ehk et ta päevane sissetulek oleks kaks dollarit. Põhivajaduste rahuldamiseks piisava taseme saavutamiseks peaks see ilmselt olema palju suurem.

Kakaotalunike inimväärse elatise puudumise tulemuseks on halvad töötingimused, inimõiguste rikkumine ja ka lapstööjõu kasutamine. Kakaokasvatus ei ole enam perspektiivikas ning üha sagedamini lõpetavad nooremad talunikud kakaoga tegelemise.

Turg on liiga kontsentreeritud

Kakaotalunike äärmise vaesuse peamiste põhjuste hulka kuulub väärtuse ja võimu ebaõiglane jaotumine kakaoahelas. Hetkel valitsevad kuni 80% ulatuses kogu kakao väärtusahelat vaid mõned ettevõtted, samas kui talunikel puudub võimalus sõna sekka öelda. 

Praegusest olukorrast võidavad kõige rohkem šokolaaditootjad (nagu näiteks Mars, Nestlé, Ferrero ja Mondelēz), kakaotöötlejad (nagu näiteks Barry Callebaut, Cargill) ja jaemüüjad, kelle riiulitelt šokolaadisõbrad oma lemmikuid ostukorvi tõstavad.

Sertifitseeritud šokolaadi osa suureneb

Uuringus tuuakse välja ka üks positiivne trend: kogu maailmas jätkub sertifitseeritud šokolaadi tootmise osa kasv. Sertifitseeritud kakao puhul on toodangu jätkusuutlikkus kontrollitud ning sellest toodetud kaubad ka vastavalt märgistatud. Kui 2009. aastal oli see esimese baromeetri väitel kaks protsenti, siis 2015. aasta Kakaobaromeetri kohaselt on see suurenenud peaaegu 16 protsendini üleilmsest šokolaadimüügist. Enamik suurettevõtteid (välja arvatud Mondelēz ja Nestlé) on nüüd võtnud endale kohustuseks jõuda 2020. aastaks olukorrani, kus kogu nende kasutatav tooraine on sertifitseeritud või kontrollitud.

Ka meie kodumaine šokolaaditootja Kalev võttis mullu osaliselt kasutusele UTZ sertifitseeritud kakao, mille kinnituseks on ka mitmetel Kalevi šokolaadidel peal vastav märgis. Aastaks 2016 peaksid märgist kandma kõik Kalevi šokolaadid.

Sertifitseerimise populaarsuse kasvuga suurenevad aga ka sellega seotud väljakutsed. Kakaobaromeetri uuringust selgub, et sertifitseerimissüsteeme tuleb tõhustada, eriti selle osas, mis puudutab otsest mõju kakaokasvatajatele.

Praeguste lähenemistega probleemi ei lahenda

Samal ajal kui enamik jätkusuutlikkusega seotud pingutusi keskendub talunike tootlikkuse suurendamisele, ei lahenda ainult see lähenemine probleemi. Saak peab tõepoolest suurenema, kuid lisaks talunike tootlikkuse suurendamisele tuleb ka talunikele kakao eest makstavat hinda tõsta. See tähendab aga seda, et šokolaad peab muutuma kallimaks.

Lisaks kakaokasvatamise efektiivistamisele on talunike elujärje parandamiseks vajalik mitmekesistada ka põllukultuure, tagada maaomandi kaitse, arendada taristut ja võimaldada talunike juurdepääsu teabele. 

Ühine vastutus

Eestis tarbitakse aastas umbes kuus kilo šokolaadi inimese kohta. Selleks, et kakaokasvatus muutuks jätkusuutlikus ning ka meie lapselapsed munapühadeks šokolaadijäneseid lubada saaksid, peavad kõik kakao väärtusahela osalised soovima olukorda lahendada. Nii ettevõtted, valitsused, jaemüüjad kui ka tarbijad peavad hakkama ühiselt vastutama ja otsima uusi võimalusi nende pikaajaliste probleemide lahendamiseks. Päriselt!

Tarbijate lihtsaimad võimalused olukorra paranemisele kaasa aidata on osta sertifitseeritud toorainest valmistatud tooteid ja survestada poode ning tootjaid pakkuma suuremat valikut eetiliselt toodetud šokolaadi.

Toimetus ootab lugejate küsimusi Saada küsimus

Populaarne

Tagasi üles