Superbus süüdistab maanteeametit valetamises

Šoti miljardärile Brian Souterile kuuluv odavbussifirma SuperBus hakkab Eestis esialgu sõitma nelja linna vahel.

FOTO: Eero Vabamägi / Postimees / Scanpix

Šoti odavbussifirma Superbusi kinnitusel maanteeamet valetab avalikkusele, põhjendades neile liinilubade mitteväljastamist.

 SuperBus.com-i esindav vandeadvokaat Merit Lind advokaadibüroost Deloitte Legal teatas pressiesindaja vahendusel, et  ühistranspordiseadus ei näe liinilubade väljastamise tingimusena ette mingeid protsente ega intervalle. «Maanteeamet on teinud majasiseselt omaloomingut, millel ei ole õiguslikku alust. Oma uusi tulijaid tõrjuva mõju tõttu, on maanteeameti 2009. a loodud kaalutluspõhimõtted vastuolus nii Eesti kui Euroopa Liidu õigusega,» selgitab Merit Lind.

Advokaat leiab, et amet rakendab oma kehtestatud kaalutluspõhimõtteid väga valikuliselt. Maanteeameti pressiteates seisab, et suurtest keskustest peab  kahe väljumise vaheline minimaalne ajavahemik tipptunnil olema 30 minutit ja muul ajal 60 minutit. Erandit on võimalik teha ületäituvuse korral ehk viimase kolme kuu jooksul peab olema liini täituvus soovitud ajavahemikus üle 75 protsendi. «Vastupidiselt Kirke Williamsoni enda sõnadele on näiteks Eesti Buss OÜ-le väljastatud 2013. aastal liiniload Tallinna – Pärnu kell 18.30 väljumistele kasumlikematel päevadel reedel ja pühapäeval, kuigi täpselt samal kellaajal väljus juba varem väljastatud liiniloa alusel Tallinna – Märjamaa – Pärnu buss. Sarnaselt liiklevad Pärnu-Tallinna liinil esmaspäeviti ja laupäeviti Taisto liinide ning Eesti Buss OÜ bussid vaid viieteistkümneminutilise ajavahemikuga, kusjuures Eesti Buss OÜ paistab olevat saanud selleks loa olemasolevast Taisto liinist hoolimata,» ütles Lind. Tema sõnul on ettevõttele Eesti Buss OÜ tagatud sobivad väljumisajad, ent SuperBus.com-ile neid ei võimaldata.

Superbusi esindajad käisid sel nädalal majandusministri jutul Pildil advokaat Merit Lind, Polski Busi juht Barry Pybis ja SupesBus.com tegevjuht Lauri Helke.

FOTO: Eero Vabamaegi/

Ka heidab bussifirma ametile ette, et on võrreldud SuperBus.com soovitud väljumisi lähedaste kiir- ja lihtkaugliinide väljumistega, kuigi tegemist on ka maanteeameti enda kaalutluspõhimõtete järgi erinevate teenustega. «Senises praktikas on väljastatud uusi liinilube selliselt, et 30 minuti reegel ei ole täidetud erinevat tüüpi liinide puhul, SuperBus.com-ile ei väljastatud aga sellises olukorras ühtegi liiniluba,» ütles Lind. Näiteks ei väljastata liiniluba Superbusi Tallinna–Narva 19.00 ekspressi väljumisele, sest 19.15 väljub Tallinna bussijaamast kaugliinibuss, mis teeb 33 peatust ja mille sõiduaeg on 3 h 50 minutit võrreldes SuperBus.com-i ekspressi 2 h 55 minutiga.

Superbusi esindaja leiab, et nõue konkureerivate bussiliinide ületäituvuse kohta ei arvesta muutusi ühistransporditurul, teenuse kvaliteedis ega hindades. «Kui teiste vedajate bussid sõidavad alatäitunult, ei pruugi olla põhjus väljumiste sageduses, vaid pakutud teenuse hinna-kvaliteedi suhtes,» kommenteeris SuperBus.com-i tegevjuht Lauri Helke. Praegusel juhul on olukord selline, et liine saavad teenindada vanemad ja kallimad bussid ning kvaliteetsemal teenusepakkujal ei ole tema sõnul võimalik pakkuda tarbijale soodsamaid alternatiive. «Transporditeenuse pakkujad ei saagi alati arvestada ideaalse täituvusega. Kuna tegemist on ikkagi edasi-tagasi reisidega linnade vahel, on tavaline, et üks suund on teatud aegadel suurema täituvusega kui vastupidine suund,» kommenteeris Helke.

Ka paneb Superbus maanteeametile süüks, et konkureerivate liinide täituvust on kontrollitud valikuliselt.

«Huvitav on see, et täituvuse analüüs on puudu mitme Tallinna – Tartu liini tipptunni väljumiste osas, mille kohta on ka praktikast teada ületäituvus ning juhtumid, kus inimesed ei ole tipptunnil isegi peale mahtunud,» seisab bussifirma pressiteates.

«Maanteeameti poolt pressiteates avalikustatud andmed konkurentide busside täituvuse protsentide kohta rikuvad meie hinnangul ka maanteeametile seadusega pandud kohustust kaitsta turuosaliste ärisaladusi,» kommenteeris Lind. 

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada
Tagasi üles
Back