Kuldaväärt tolmuimeja oleks pensionäri makseraskustesse viinud (1)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tolmuimeja.
Tolmuimeja. Foto: SCANPIX

Juulikuu lõpus oleks 72-aastane Jõhvist pärit naine müügiagendi meelitavat juttu uskudes peaaegu ostnud Lux Eesti tolmuimeja, mis läinuks talle maksma paar tuhat eurot.

Den za Dnjom üritas välja selgitada, kuidas inimesed endalegi üllatuseks saavad järsku planeerimatult kalli eseme omanikuks.

Olukord on tuttav peaaegu kõigile: toote demonstreerimiseks tuleb külla müügiagent, keda tegelikult ei huvita, kas kauba hind käib potentsiaalsele ostjale üle jõu või mitte. Jõhvi pensionärile Alitsia Boleslavovnale oleks seesugune olukord peaaegu lõppenud tõsiste finantsprobleemidega.

«Kodu tuleb kindlasti hoida korras ja puhas, kuid vähesed, kindlasti mitte pensionärid, on valmis sellele kulutama kaks tuhat eurot, eriti kui arvestada, et sellisel kulutusel pole mingit praktilist mõtet,» ütles Boleslavovna minia Olga.

Boleslavovnaga võtsid olmetehnikat levitava Lux Eesti esindajad telefonitsi ühendust ning tegid ettepaneku toote demonstreerimiseks põhjalikult ära puhastada naise vaip. Pensionär hoiatas agenti juba uksel, et raha ostuks tal ei ole. Sellest hoolimata võttis ta koos abikaasa ja 88-aastase sõbrannaga Lux Eesti agendi vastu. Müügimees demonstreeris tolmuimejat kaks tundi ning tundis kurbust selle üle, kui halvasti on oma tööga toime tulnud senine tolmuimeja. Ta kinnitas, kui hädasti on vaja endale hankida nende toode ja seda kõigest 200 euro eest. Ostu vormistamise hetkel oli toas kolm inimest ja keegi neist ei kuulnud muud summat.

Ainulaadne võimalus ekspertide soovitatud tolmuimeja omanikuks saada nähtavasti ajaski eaka naise pea segi - ta andis innukalt lepingule allkirja.

Kui Boleslavovna kiitles Olga ees uue ostuga, asus viimane lepingut uurima ja ehmatas, sest agendi nimetatud 200 eurot oli kõigest esimene sissemakse, tolmuimeja täishind oli aga 1750 eurot, lisaks aastas 11,9 protsenti kahe järelmaksuaasta vältel, niisiis kokku 2119 eurot.

Boleslavovna ja tema minia edutud katsed Lux Eestiga asi ära õiendada kestsid kolm päeva, mille vältel suheldi ettevõtte esindajatega Tallinnas ja Rakveres. Iga kord lõppes vestlus müüja lubadusega kindla aja pärast tagasi helistada ja leping tühistada, kuid seda ei tehtud. «Ma usun, et kui me oleksime oodanud, kuni meile tagasi helistatakse, siis oleksid nad võinud venitada asja seni, kuni saab täis 14 päeva, mille jooksul on võimalik lepingust loobuda,» arvas Olga. Viimasel kõnel, mille Olga pidas Lux Eesti Rakvere esindusega, oli lõpuks ometi edukas tulemus ning leping lõpetati.

Den za Dnjom ei saanudki Lux Eesti ametlikku kommentaari, ehkki firma esindajad lubasid vastata niipea, kui juhtkond puhkuselt tagasi. Seepärast jääb vaid üle tuletada lugejatele meelde, kuidas kindlustada end müügiagentide trikkide eest.

Müüjatel on igat tüüpi ostjate jaoks oma kindel strateegia, kus sobivad kõik vahendid alates ähvardamisest kuni haletsuse tekitamiseni. Emasid noomitakse selle eest, et nad ei taha kanda hoolt lapse tervise eest, hõivatud inimesi köidetakse lausega «tuleb ainult nupule vajutada», eakate korral püütakse ära kasutada nende usalduslikkust. Sarnaselt Boleslavovnaga on paljud valmis uskuma agendi ausõna ilma üksikasjalikult lepinguga tutvumata - see ongi levinuim eksimus.

«Enne lepingu sõlmimist on ostjal täielik õigus lepinguga põhjalikult tutvuda. Samuti peab ta veenduma, et mõistab talle esitatud dokumente. Kui see nii pole, oleks mõistlik tehing kas või edasi lükata,» ütles tarbijakaitseameti pressiesindaja Hanna Turetski.

Kindlasti ei tasuks otsust langetada kiirustades, sest iga vähegi kallim ost on vastutusrikas samm. Kiirustada ei tasuks isegi siis, kui agent hakkab peale käima, et pakkumine kehtib vaid täna.

Tähelepanu väärib asjaolu, et Lux Eesti veebilehel ei õnnestunudki leida nende imetehnika hinda, olid vaid kirjeldused, sest interneti kaudu kaupa ei müüda. Järelikult on võimatu kontrollida, kas ostjale tehti eripakkumine või püüti allahindluse pähe müüa täishinnaga toodet.

Tarbijakaitseameti soovitus väljaspool äriruume sõlmitavate tehingute kohta on igati selgesõnaline: «Vastavalt võlaõigusseadusele on õigus väljaspool äriruume sõlmitavast lepingust taganeda 14 päeva jooksul alates kauba kättesaamisest või teenuse puhul lepingu sõlmimisest. Lepingust taganemist ei pea kauplejale põhjendama.»

Seadus kohustab müüjat tagastama ostu eest tasutud summa samuti 14 päeva jooksul, ostja aga peab tagastama kauba. Omandatud kaup tuleb tagastada samal kujul nagu see saadi. Seepärast ei tasu minna müügiagentide õnge, kes heasoovlikkust ilmutades võtavad pakendi endaga kaasa või aitavad sellest kohapeal lahti saada.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles