Uuspõld: hilisõhtune teavitus ärgitab alkoholi ostma

Kuigi juba 2008. aastast alates ei tohi pärast kella 22 alkoholi müüa, tuleb see poodide kinnitusel siiani paljudele ostjatele üllatusena.

FOTO: Liis Treimann

Poodide meeldetuletus, et varsti lõppeb alkoholimüük, ärgitab näitleja Jan Uuspõllu hinnangul inimesi napsu ostma, poodide kinnitusel on teavitus vajalik müüjate kaitseks.

«Inimesel, kes tahab vähendada alkoholi joomist, on praeguses avalikus ruumis seda raske teha,» rääkis näitleja Jan Uuspõld. «See on füüsiline sõltuvus, mida on raske mõistusega kontrollida ja iga väiksemgi vihje või viide võib olla vallandaja, et jälle ostad sixpack'i,» lisas ta. Ühe sellise alkoholi ostmisele ärgitava viitena tõi näitleja välja hilisõhtul poodide siseraadiotes kõlava hoiatuse, et alkoholimüük lõpetatakse. «See võib olla vallandaja neile, kes tegelikult ei tahtnud alkoholi osta. Tõesti piisab väiksest liblikatiivalöögist, et mõni inimene satub kümnepäevasesse tsüklisse,» sõnas Uuspõld.

Näitleja arvates ei peaks alkoholi müüma koos tarbe- ja toidukaupadega, sest tegu pole esmatarbekaubaga. «See on täiesti spetsiifiline kaup, nagu kanep, LSD, muud psühhotroopsed ained,» oli tema arvamus. Uuspõllu sõnul räägitakse Eestis küll palju alkoholi müügi piiramisest, kuid tegelikult tehakse vähe või astutakse sümboolseid samme. «Mina ei keelaks midagi ära, vaid teeksin eraldi alkoholipoed, sest tegu on teadvust nihutava ainega. Alkohol ei ole naljajook,» rõhutas näitleja. Tema sõnul tuleks alkoholi ostmisele luua sellised tingimused, mis välistaksid n-ö emotsioonioste. «Kui ma tahan viina osta, siis ma lähengi konkreetselt selle järele eraldi poodi ja mul on aega ümber mõelda, mitte et ma emotsiooni pealt ostan ühe pudeli,» sõnas Uuspõld. Ta lisas, et eraldi poodidega harjuksid inimesed kiiresti.

«Ma räägin seda sellepärast, et mul  on alkoholiga väga lähedased kogemused ja ma tean, mis ta minuga on teinud,» toonitas näitleja.

Kuigi juba aastaid kehtib alkoholimüügi ajaline piirang, siis tarbijate ühistu pressiesindaja Ivo Rulli sõnul on tegelikult  ikka veel hulk kliente, kes peale kella kümmet kassasse saabudes kuuleks sellest justkui esimest korda. «Sageli on need tarbijad teenindajate peale kurjad, et neil pole võimalik alkoholi osta siis, kui teisi kaupu veel saab osta,» rääkis Rull. Just arusaamatuste ennetamiseks õhtustes kassajärjekordades ongi Rulli sõnul see teavitus mõeldud.

Kui veel selle aasta alguses teavitas Rimi oma ostjaid mitu korda, et varsti enam alkoholi ei müüda, siis nüüd kõlab see teavitus siseraadios vaid 21.45. Rimi pressiesindaja Katrin Batsi sõnul vähendasid nad siseraadios kõlavate klippide arvu pärast poeketi kevadel korraldatud alkoholiteemalist ümarlauda, kus tehti vastav ettepanek. «Päris loobuda me sellest teavitusest ei saa, sest kaitseme oma müüjaid sellega ostjate pahameele eest,» sõnas Bats.

Prisma teavitab oma ostjaid alkoholimüügi lõpetamisest viimase müügitunni jooksul neli korda. «Oleme kaalunud võimalust see klipp eetrist eemaldada, kuid siiani oleme sellest plaanist siiski loobunud,» rääkis Prisma turundusjuht Silver Säga. Ta põhjendas klipi eetrisse jätmist sellega, et pea iga päev tuleb ette olukordi, kus klient ei vaata kella ning jõuab kassasse mõni minut liiga hilja ja peab loobuma soovitud alkoholi ostmisest. 

Selveris kõlab teade kolm korda tunni jooksul enne alkoholimüügi lõpetamisest. Samuti kõlab teave, et alkoholi osta ei saa enne kella kümmet hommikul ja pärast 22.00.

Selveri pressiesindaja Erkki Erilaiu sõnul on nad kaalunud siseraadio klippidest loobumist. «Kuid klientidel kipub endiselt ununema, et alkoholi ei saa kogu kaupluse lahtioleku ajal osta. Seda eriti enne kella 10 hommikul,» tõdes Erilaid.

Hinnanguliselt on Eestis 60 000 inimesel probleeme alkoholiga ja iga kolmas pere on hädas mõne oma pereliikme alkoholi liigtarvitamisega.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles