Arstitudengid nõuavad internetis alkoholireklaami keelustamist

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Margus Ansu / Postimees

Eesti arstiteadusüliõpilaste selts (EAÜS) toob oma avalduses valitsusele välja, et iseäranis vajalik on piirata alkoholireklaami noorte hulgas ning muude kanalite seas ka internetis.

«Alkohol on üks olulisemaid Eesti inimeste tervist ja heaolu vähendavaid tegureid, mille kahjustavat mõju ühiskonnale on võimalik vähendada peamiselt kolme meetme abil: alkoholi hinna tõstmine, selle kättesaadavuse piiramine ja alkoholireklaami keelustamine,» seisab kirjas.

Selts peab reklaami üheks oluliseks alkoholi tarbimist mõjutavaks teguriks. Reklaami ja laiema turunduse abil on suudetud alkoholi seostada oluliste väärtuste, tegevuste ja sündmustega nagu vabariigi aastapäev, sünnipäevad ning jaanipäev. Olenemata sellest, et alkoholitootjate sõnul ei ole nende toodete reklaam suunatud alaealistele, omab alkoholireklaam suurimat mõju just neile.

Mida enam noored alkoholireklaamiga kokku puutuvad, seda varasemaks nihkub alkoholi proovimise iga ning seda suuremad on tarbitava alkoholi kogused. Mida nooremana alkoholi tarbima hakatakse, seda suuremad on tulevikus tarbitavad alkoholikogused ning tõenäosus sõltuvuse arenguks. Seetõttu on alkoholireklaami piiramine tõhus meede alkoholitarvitamise ennetamiseks alaealiste hulgas, vähendades seeläbi ka nende poolt tulevikus tarbitud alkoholikoguseid.

Sarnaselt tubakale on alkohol oluline riskifaktor nii südame­ ja veresoonkonnahaiguste kui ka erinevate pahaloomuliste kasvajate tekkes. Erinevalt alkoholist ei seostata tubakat õnnetuste, vägivalla ja sotsiaalsete probleemidega ning sellest tulenevate sotsiaalmajanduslikke kahjudega. Neid asjaolusid arvesse võttes on seltsile arusaamatu, miks sarnaselt tubakale ei ole Eestis alkoholireklaam veel täielikult keelatud. Eesti tubakapoliitika on näidanud, et mitmekülgseid meetmeid kasutades on riigil võimalik tarbimiskultuuri oluliselt muuta.

Kuna noored kasutatavad üha enam internetipõhiseid meediakanaleid ja sotsiaalmeediat, on oluline alkoholireklaami täielik keelamine ka internetis. Sotsiaalmeedia leitakse aina uusi võimalusi, kuidas noori haarata reklaami levitamisse. Selts paneb ette sarnaselt tubakareklaamiga keelata alkoholireklaam internetis Eesti territoriumil ja käsitleda alkoholireklaamina alkoholi tähistamiseks kasutatava kaubamärgi eksponeerimist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles