Tasub teada: kuidas näha, mida Facebook sinu kohta teab

Facebook kogub kasutajate kohta igat liiki infot.

FOTO: SCANPIX

Facebook kogub oma kasutajate kohta tohutu hulga informatsiooni ja seejuures annab neile ka võimaluse näha, mida ta nende kohta teada on saanud.

Oma Facebooki konto reklaamieelistuste kaudu on võimalik teada saada, millist infot on populaarne sotsiaalmeediavõrgustik kasutaja kohta kogunud ehk mille alusel ta pakkumisi teeb, vahendab Independent. Kogu populaarse sotsiaalvõrgustiku ärimudel põhineb sellel, et ta suudab ära arvata oma kasutajate huvisid ning pakkuda infot, sealhulgas reklaami, mis võiks neis huvi äratada.

Selleks, et kasutajate eelistusi ära arvata, kasutab Facebook kolme asja. Esmalt vaatab ta kõike seda, mida sa ise Facebookiga jaganud oled, sealhulgas näiteks, kui vana sa oled. Teiseks huvitab sotsiaalvõrgustikku, kuidas tema kasutajad Facebookis ringi toimetavad – näiteks, millistel asjadel nad klikivad – ja kolmandaks vaatab ta ka, mida kasutajad teevad pärast seda, kui nad on sotsiaalvõrgustikust lahkunud.

Samas ei ole Facebook kade ja võimaldab ka kasutajatel endil näha, millist infot ta nende kohta kogunud on. Seda on võimalik teha rakenduse «reklaamieelistused» (Ad Preferences – ing k) kaudu. See ei näita küll kogu infot, mis Facebook kasutaja kohta teada on saanud, kuid siiski on selle põhjal võimalik näha, mis järeldusi on sotsiaalvõrgustik sinu kohta selle põhjal teinud – ehk kõik sulle huvipakkuvad teemad ning muud asjad, mida Facebook arvab, et on sinu kohta teada saanud.

Kõige lihtsamalt leiab selle info üles, kui otsida oma Facebooki uudisvoost üles mõni reklaam. Klikkides selle kõrval oleval väikesel x-l ja valides variandi «Miks ma näen seda?» (Why am I seeing this? – ing k) leiab vastusevalikute hulgas «halda oma reklaamieelistusi» (Manage Your Ad Preferences – ing k), millel tulekski siis klikkida.

Sealt saabki teada, mida Facebook on sinu kohta enda arvates teada saanud. Selle hulgas võib olla väga lai valik asju – alates sellest, kui kaua sa abielus oled, millised on su poliitilised vaated kuni igasuguse muu lisainfoni välja, mis sotsiaalvõrgustikul on sinu kohta õnnestunud teada saada. Seda infot kasutades otsustab Facebook, millist infot ta võimaldab sul näha, sest just selle põhjal saavad reklaamiostjad valida, millist infot nad kellele tahavad jagada.

See info ei ole salajane – niisamuti nagu Facebook ise reklaamib oma kasutajatele võimalust muuta seda, mida sotsiaalvõrgustik nende lehel näeb ja mida mitte. Selle info ülevaatamine tegelikult hõlbustab Facebooki tööd, kuna kasutajate endi poolt teatud teemade või reklaamipakkujate välistamine aitab sotsiaalvõrgustikul selgemalt näha, mis on su eelistused ja huvid.

Ka julgustab Facebook klikkima nendel reklaamidel, mis kasutajatele meeldivad. Samuti võivad kasuajad ise täiendada huvipakkuvate teemade nimistut. Selle tegemine ei muuda küll reklaamide hulka, mida iga Facebooki kasutaja oma uudisvoos igapäevaselt näeb, kuid suurendab võimalust, et need on järjest enam asjade kohta, mis sind ka reaalselt huvitavad.

Toimetus ootab lugejate küsimusi Saada küsimus

Populaarne

Tagasi üles