Uut autot ostes jälgi energiamärgist

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Keskkonnaministeerium

Sellest aastast peab Eestis uuena müüdavate autode näidistel olema energiamärgis, mis annab ostjale infot auto kütusekulu ja süsihappegaasi heitekoguse kohta.

Sõiduauto kütusekulust ja süsinikdioksiidi (CO2) heitest tarbija teavitamine on kohustuslik olnud juba 2005. aastast, aga tänavu 1. jaanuarist peab igal uuena müüdava auto näidisel olema energiamärgis, mida tuleb automüüjatel iga aasta 1. aprilliks uuendada.

Energiamärgise info tekitatakse maanteeameti liiklusregistri andmete põhjal ning seda saab luua maanteeameti kodulehel. Kasutatud autode müümisel on energiamärgise kasutamine vabatahtlik.

«Energiamärgis on hea abivahend otsustamaks, kas konkreetne auto on ostja jaoks sobiv või mitte. Märgis annab kiirelt ja lihtsalt ülevaate, kas tegemist on ökonoomse sõiduautoga või kütuseröövliga, mis ka keskkonda märkimisväärse jälje maha jätab,» ütles keskkonnaminister Marko Pomerants.

Sõiduautod on klassidesse jagatud absoluutse CO2 heite põhjal ehk madala CO2 heitkogusega auto on olenemata auto tüübist A-klassis ja suure heitkogusega auto G-klassis. Energiaklassid on määratud arvestades eri huvigruppide arvamusi, teiste riikide kogemusi, Eesti autoparki ja selle ajaloolist CO2 heite muutust ning Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse kohast uute sõiduautode keskmist CO2 heitkoguse taset.

2014. aastal oli EL keskmise uue sõiduauto süsihappegaasi heitkogus 123 grammi kilomeetri kohta, Eestis oli samal aastal CO2 heitkogus 140 grammi kilomeetri kohta.

«Eesti autopargi CO2 heitekoguse viib üles see, et autode keskmine vanus on kõrge ja see trend pigem kasvab. Eesti autopargi keskmine vanus on 14 aastat, ELis alla kümne,» selgitas Pomerants.

EL on seadnud 2015. ja 2021. aastateks uutele sõiduautodele CO2 heitkoguse vähendamise eesmärgid. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse kohaselt ei tohi 2015. aastast alates esmaregistreeritud autode keskmine CO2 heitkogus olla rohkem kui 130 grammi CO2 kilomeetri kohta. See vastab kütusekulule ligikaudu 5,6 liitrit saja kilomeetri kohta bensiinimootori ning 4,9 liitrit saja kilomeetri kohta diiselmootori korral.

2021. aastaks tuleb uute sõiduautode CO2 heitkogust vähendada 95 grammini kilomeetri kohta, mis vastab kütusekulule ligikaudu 4,1 liitrit saja kilomeetri kohta bensiinimootori ja 3,6 liitrit saja kilomeetri kohta diiselmootori korral. Eesmärkide täitmisel prognoositakse ELis vastavalt 18- ja 40-protsendilist CO2 heitkoguse vähenemist võrreldes aastaga 2007.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles